مشروبات الکلی در جامعه وجود ندارد؟

یک کارشناس در صداوسیمای فارس مشکل موجود را به شکلی تخصصی و با زبانی که قابل فهم برای عموم جامعه باشد توضیح داده است، آیا این اقدامی غلط است؟ ترویج و تبلیغ مشروبات الکلی است؟!

عصر ایران ؛ نهال موسوی – در یکی دو روز گذشته ویدیویی در فضای مجازی پربیننده شده است که در آن در شبکه استانی فارس یک کارشناس درباره انواع مشروبات الکلی و نوع ساخت و مسمومیت‌های ناشی از آن توضیح می‌دهد تا عوارض ناشی از مصرف موارد تقلبی که به مرگ یا کوری یا از کار افتادن کلیه ها می انجامد کاهش یابد.

این ویدیو با نظرات متفاوتی مواجه شده و واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است تا جایی که سید تقی سهرابی مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس در واکنش به این ویدیو اظهار داشته است: «این بخش تقطیع شده ۴۵ دقیقه از یک برنامه کارشناسی است. کارشناس برنامه در صدد توضیح این مطلب بوده که شیشه های مشروب با برندهای خاص که در بازار به فروش می رسد و معمولا بیشتر در دسترس مردم است قابل اعتماد نیست. کارشناس برنامه در صدد این نبوده است که مشروبات الکلی تخمیری را که کمتر در بازار یافت می شود تجویز کند.»
در ابتدای شیوع ویروس کرونا بنابر یک باور غلط که «مصرف مشروبات الکلی از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند» هر روز از اقصی نقاط کشور شاهد خبرهای مختلفی از مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی بودیم که منجر به فوت، نابینایی، آسیب‌های شدید کلیوی و … شده بود. گویا این اتفاقات بر اثر استفاده از مشروبات دست‌سازی بوده که معمولا افراد سودجو در کارگاه‌های قاچاقی آنرا تولید می‌کنند.
همه می‌دانیم مشروبات الکلی علی رغم ممنوعیت و حرمت شرعی، به شکل قاچاق و پنهانی در جامعه وجود داشته و دارد و قبل از کرونا هم هر از گاهی با خبر مسمومیت ناشی از مشروبات الکلی مواجه بوده‌ایم.
آنچه واقعیت است و نمی‌توان انکار کرد وجود قاچاقی مشروبات الکلی در لایه پنهان جامعه است. چه بخواهیم و چه نخواهیم این مشکل وجود دارد و باید در این زمینه اطلاع‌رسانی صورت بگیرد.
در اینکه مصرف و خرید و فروش مشروبات الکلی بر اساس شرع و قانون در کشور ما ممنوع است هیچ شکی نیست ولی آیا همین ممنوعیت کفایت می‌کند و دیگر در جامعه شاهد آن نیستیم؟
حال یک کارشناس در صداوسیمای فارس این عارضه موجود را به شکلی تخصصی و با زبانی که قابل فهم برای عموم جامعه باشد توضیح داده است آیا این اقدامی غلط است؟ آیا این ترویج و تبلیغ مشروبات الکلی است؟!
مرگ ناشی از مشروبات الکلی
یادمان باشد با حذف مسئله نه تنها مشکلی را حل نکرده‌ایم بلکه درصد صدمه دیدن از آن را افزایش داده‌ایم. باید به فکر راه حل بود نه حذف آن.
اتفاقا یکی از مهمترین رسالت‌های صدا و سیما تولید برنامه‌هایی از این دست است که مخاطبان را در زمینه عوارض و مشکلات این چنینی در جامعه که لطمات جانی و سلامتی غیر قابل جبران دارد مطلع سازد.
جوانی که به هر دلیلی در معرض استفاده از مشروبات الکلی است از کجا باید اطلاعاتی اولیه و پایه داشته باشد تا اگر به هر دلیلی از این مشروبات استفاده کرد جان خود را از دست ندهد یا کور نشود، کلیه‌هایش از کار نیفتد و …اتفاقاتی که هزینه های سنگینی به خانواده و نظام درمانی کشور تحمیل می کند. اگر این برنامه حتی یک مورد نابینایی یا دیالیزی شدن را کاهش دهد قابل سرزنش است؟
واقعیت این است که تنها راه برای پیش گیری و جلوگیری از چنین آسیب‌هایی آموزش است و یکی از بهترین راه‌های این آموزش علاوه بر در نهادهایی چون مسجد، مدرسه، دانشگاه و … رسانه و علی الخصوص رسانه‌ تاثیرگذاری چون تلویزیون است.
واقعیت‎‌های موجود در جامعه را هرگاه بخواهیم نادیده بگیریم و انکار کنیم مانند سلول سرطانی به رشد بی رویه دست می‌زند و کار به جایی می‌رسد که جبران و درمان آن بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از پیشگیری آن خواهد بود و گاهی اوقات متاسفانه دیگر نمی‌توان هیچ اقدامی کرد و کار از کار گذشته و فقط اندوه، افسوس و حسرت باقی می‌ماند.
مشروبات الکلی در اشکال مختلفی در جامعه ما وجود دارد و بهترین اتفاق این است که به جای انکار و رد آن رویکردی صحیح و منطقی در زمینه آشناسازی و هشدار جامعه نسبت به آن اتخاذ کنیم.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.