انتقاد از فیس بوک به دلیل سکوت در برابر ترامپ

مارک زاکربرگ: شبکه های اجتماعی نباید خود را در جایگاه “داوری برای حقیقت” قرار بدهند.

واکنش متفاوت مدیر فیس بوک در برابر نوشته های ترامپ، باعث اعتراضات و ناخرسندی هایی در کادر این شبکه جتماعی شده است.
به گزارش عصرایران، مارک زاکربرگ مدیر فیس بوک تاکنون در برابر نوشته های دونالد ترامپ واکنشی نشان نداده اما در مقابل، توییتر، بر روی یکی از نوشته های ترامپ، برچسب راستی آزمایی زد و دیگر نوشته ترامپ با علامت هشدار “خشونت آمیز بودن محتوا” از سوی تویتر روبه رو شد.
این موضوع باعث درگیری لفظی میان توییتر و ترامپ شد. ترامپ در واکنش به این موضوع، دست به اقداماتی علیه شبکه های اجتماعی زد و در این زمینه یک قانون مربوط به شبکه های اجتماعی را تغییر داد.
انتقاد از فیس بوک به دلیل سکوت در برابر ترامپ
خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: رویارویی میان توییتر و دونالد ترامپ به وجهه شرکت فیس بوک آسیب زده است. از زمانی که مدیر فیس بوک (مارک زاکربرگ) از واکنش به متن های ترامپ خودداری کرد خود را در تنگنا می بیند. به دنبال این اتفاقات شماری از مسوولان فیس بوک به صورت علنی با این رفتار مدیر خود مخالفت کرده اند.
“راین فرتاس” مدیر طراحی وضعیت اخرین اخبار در سایت فیس بوک در توییتی نوشت: “مارک اشتباه می کند. تلاش می کنم از طریق بلند کردن صدایم نظرش را تغییر دهم”.
او گفت که ۵۰ نفر در فیس بوک از نظر او حمایت می کنند.
ریشه این بحث و جدل ها، ۲ توییت هفته گذشته ترامپ و موضع گیری شرکت توییتر علیه این دو نوشته است.
توییت اول ترامپ درباره رای گیری از طریق پست است. ترامپ در توییت خود نوشته بود که رای گیری از طریق پست ایمن نیست و احتمال تقلب وجود دارد.
توییتر هم در واکنش بر روی این توییت ترامپ، برچسب راستی آزمایی زد. در این لینک، اطلاعات صحیح درباره “رای گیری از طریق پست” ارائه شده است.
ترامپ این متن را در فیس بوک هم منتشر کرده اما مدیریت فیس بوک واکنشی نداشته است.
مارک زاکربرگ در این باره در مصاحبه ای با شبکه فاکس نیوز گفت: شبکه های اجتماعی نباید خود را در جایگاه “داوری برای حقیقت” قرار بدهند.
ترامپ با استقبال از این صحبت مدیر فیس بوک، آن را بازنشر کرد.
در روز جمعه گذشته نیز ترامپ توییت دیگری را درباره درگیری های شهر میناپولیس این کشور منتشر شد. این شهر بعد از مرگ یک شهروند سیاه پوست به دست پلیس، شاهد اعتراضات گسترده معترضان و درگیری با پلیس بود.
توییتر، این توییت ترامپ را نیز پنهان کرد و نوشت که این توییت، خشونت را ترویج می دهد.
توییتر گفته بود این توییت ترامپ، مبانی سایت توییتر درباره ترویج یا ستایش خشونت را نقض کرده است.
ترامپ درباره تظاهرات میناپولیس که به غارت هم کشیده شده بود نوشت ” غارت فورا با گلوله روبه رو خواهد شد”.
او این جمله را در فیس بوک هم منتشر کرد اما زاکربرگ تصمیم گرفت این نوشته را حذف نکند.
زاکبرگ گفته است که در طول روز درباره این نوشته تردید داشته است.
زاکربرگ مدیر فیس بوک در این باره هم گفته است که او “شخصا” گفتمان تحریک کننده به تقسیم بندی  و تحریک جامعه رئیس جمهور را رد می کند اما قصد ندارد نوشته های منتشر شده ترامپ را به دلیل آزادی بیان و حق مردم در کسب اطلاع  حذف کند.
مارک زاکبرگ اضافه کرد: می دانم که بسیاری از افراد، ناراحت هستند … اما کار ما مربوط به تسهیل حداکثری ابراز نظر است مگر اینکه در این باره خطر سریعی درباره آسیب به دیگران وجود داشته باشد.
توییتر و فیس بوک سیستمی را برای مقابله با محتواهایی خطرناک قرار داده اند. محتوای خطرناک شامل مواردی از جمله دعوت به نفرت افکنی، آزاردهی، نژادپرستی، دعوت و تبلیغ به خشونت و مقابله با خبرهای دروغ است.
اما فیس بوک شخصیت های سیاسی و کاندیداهای انتخابات را از بسیاری از این اقدامات معاف کرده است.
“جیسون استرمن” مسوول تحقیق و توسعه در شرکت فیس بوک دراین باره در توییتی نوشت: “نمی دانم چه کنم اما می دانم کاری نکردن غیرقابل پذیرش نیست. من یک کارمند در فیس بوک هستیم و با تصمیم مارک (مارک زاکربرگ) درباره واکنش نشان ندادن در برابر متن های منتشر شده اخیر ترامپ کاملا مخالفم. این متن ها به طور واضح تحریک به خشونت است.
وی افزود: من تنها فردی نیستم که در فیس بوک به چنین چیزی اعتقاد دارم. در برابر نژادپرستی، موضع بی طرفانه ای وجود ندارد.
بیساری از کارکنان فیس بوک موضعی شبیه به این داشتند.
“دیوید گیلس” طراح در فیس بوک هم نوشت: معتقدم که توییت ترامپ (درباره غارت) تشویق به خشونت خارج از قانون است و نژادپرستی را تشویق می کند. تقدیم احترام به تیم توییتر.
نایت باتلر توسعه دهنده برنامه های فنی فیس بوک هم گفت: انجام ندادن کاری، شجاعانه نیست. این چیزی است که بسیاری از ما آن را احساس می کنیم.
اما آنچه که شرایط را سخت تر کرد این بود که رسانه های آمریکا روز یکشنبه گذشته کشف کردند زاکربرگ و ترامپ روز جمعه گذشته، تلفنی مکالمه داشتند.
سایت اکسیوس و شبکه سی ان بی سی به نقل از منابعی که نامی از آنها نبرده اند گفته اند که این گفتگو منجر به مثمر ثمر بوده . ترامپ و مدیر فیس بوک هیچ کدام این خبر را تایید یا رد نکرده اند.
محقق در دانشکده حقوق هاروارد امریکا (خانم ایفلین دویک) گفت که این مکالمه با ترامپ، ضربه ای به اعتبار بی طرفی مورد ادعای مدیر فیس بوک است.
او هم به مانند برخی دیگر این سوال را مطرح کرد که شورای جدید نظارت که به تازگی در فیس بوک و برای نظارت بر محتوای منتشر شده در فیس بوک ایجاد شده تا چه اندازه واقعی است؟
شورای نظارت که در ماه گذشته میلادی توسط فیس بوک ایجاد شد در توییتی نوشت: ما این حقیقت را درک می کنیم که مردم  از ما می خواهند در بسیاری از مسائل مهم مرتبط با محتوا، ورود کنیم.
قرار است این شورا، نظر نهایی را در فیس بوک داشته باشد و در تصمیم گیری خود درباره باقی ماندن یا نماندن یک محتوا در فیس بوک از استقلال کامل برخوردار باشد.
ترامپ در درگیری با ترامپ، فرمان اجرایی را علیه شبکه های اجتماعی امضا کرده است. این فرمان علاوه بر توییتر، شامل فیس بوک نیز می شود. در ماده ۲۳۰ قانون اینترنت در آمریکا، به سایت های اینترنتی به هنگام انتشار محتوا از سوی طرف سوم، مصونیت داده شده است. همچنین به سایت های اینترنتی، آزادی لازم برای مدیریت محتوای منتشر شده از سوی طرف سوم داده شده است. ترامپ در این قانون تغییراتی را علیه مصونیت ها و آزادی های شبکه های اجتماعی ایجاد کرده است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.