جورج فلوید که بود؟

مردی که مرگش آتش ناآرامی‌ها را در آمریکا برافروخت


5ed8db4a2a0cc_2020-06-04_16-00

تصویر جورج فلوید در حالی که نقش بر زمین شده و پلیس زانویش را روی گردن او فشار می‌دهد آمریکا را در شوک فرو برد و آتش خشم و اعتراضات را در این کشور شعله‌ور کرد؛ مردی که زندگی‌اش فراز و نشیب‌های زیادی داشت.

تصویر جورج فلوید در حالی که نقش بر زمین شده و پلیس زانویش را روی گردن او فشار می‌دهد آمریکا را در شوک فرو برد و آتش خشم و اعتراضات را در این کشور شعله‌ور کرد؛ مردی که زندگی‌اش فراز و نشیب‌های زیادی داشت.
روزهای اوج او به دوران نوجوانی‌اش در شهر هیوستون در ایالت تگزاس برمی‌گردد. وقتی برای تیم دبیرستان جک ییتز که سال ۱۹۹۲ نایب قهرمان رقابت‌های فوتبال آمریکایی ایالت تگزاس شد، بازی می‌کرد.
او البته روزهای سخت را هم تجربه کرده بود، مثل زمانی که در سال ۲۰۰۷ به جرم سرقت دستگیر و به ۵ سال زندان محکوم شد.
اما جدای از همه این‌ها به نظر می‌رسد فلوید که در زمان مرگش در روز ۲۵ مه ۲۰۲۰ در مینیاپولیس ۴۶ سال داشت، مثل هر آمریکایی دیگر به دنبال ساخت زندگی بهتر علیرغم همه مشکلات اجتماعی و فردی بود.
مرگ او در بحبوحه یک بحران سلامت عمومی و فجایع اقتصادی ناشی از آن که به مرگ بیش از صد هزار آمریکایی و بی‌کاری بالغ بر ۴۰ میلیون نفر انجامید، به تازه‌ترین نماد از دوران پر از مصیبت آمریکا در سال ۲۰۲۰ تبدیل شده است.
فلوید در محله “ترد وارد” در جنوب شرقی بخش مرکزی هیوستون بزرگ شد. محله‌ای که در قلب منطقه سیاهپوست‌نشین شهر واقع شده است.
بیانسه هم در همین محله که مراکز موسیقی بلوز در شهر هیوستون به حساب می‌آید، بزرگ شد. دریک، خواننده رپ کانادایی این محله را به خاطر سرزندگی موسیقایی‌‌اش ستوده و گفته می‌شود خود جورج فلوید هم در دهه ۱۹۹۰ عضو یک گروه موسیقی هیپ‌هاپ در هیوستون بوده است.
اما درست مثل هر جای دیگر در آمریکا،‌ تاریخ این محله هم با فقر، اختلاف نژادی و نابرابری اقتصادی گره خورده است. محله‌ای که از جداسازی نژادی در قرن بیستم لطمه زیادی خورده و در سال‌های اخیر شاهد خشونت گروه‌های تبهکار و تنش بر سر مسکن بوده است.
رونی لیلارد، یکی از دوستان فلوید که در این محله زندگی کرده به بی‌بی‌سی گفت: “وقتی کسانی که مال این محله نیستند را به آنجا می‌برم، معمولا این طور واکنش نشان می‌دهند: ‘خدای من، تا حالا این میزان فقر را ندیده‌ام. مثل این است که بمب منفجر شده. چه اتفاقی افتاده؟’ ”
آقای لیلارد که خواننده رپ است و با نام هنری “رکنسایل” فعالیت می‌کند،‌ می‌گوید: ” مردم هنوز در همان کلبه‌هایی زندگی می‌کنند که در دهه ۱۹۲۰ ساخته شدند. فقر در آن‌جا بیداد می‌کند … و اگر مال این منطقه باشی، به سختی می‌توانی از آن فرار کنی. ”
او می‌گوید فلوید در خانه‌های سازمانی دولتی به اسم “کیونی هومز” زندگی می‌کرد و در آن‌جا همه او را می‌شناختند: “خانه‌های سازمانی کیونی هومز به نام ‘دِ بریکز’ ( خانه‌های آجری) شناخته می‌شوند و اگر آنجا زندگی کنی تو را ‘بریک بوی’ (پسر آجری) صدا می‌کنند. او یک پسر آجری بود. ”
با نزدیک به دو متر قد، فلوید ورزشکاری با استعداد بود. دوستان دوران نوجوانی فلوید، او را “غولی مهربان” توصیف می‌کنند که در بسکتبال و فوتبال آمریکایی درخشان بوده است.
جورج فلوید که بود؟
اعتراضات در آمریکا؛ ده‌ها سال بر علیه نژادپرستی
جاناتان ویل، یکی از دوستان دوران کودکی فلوید و هم‌تیمی او به رسانه‌های محلی گفت:‌ “من واقعا شوکه شده بودم چون با ۱۲ سال سن یک متر و ۸۸ سانت قد داشت. تا آن موقع هیچ کس را ندیده بودم که قدش این‌قدر بلند باشد.”
فلوید در تیم فوتبال آمریکایی دبیرستان جک ییتز پیراهن شماره ۸۸ را می‌پوشید و در پست بازیکن کناری بازی می‌کرد. به گفته سی‌ان‌ان او بعد از آن بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵، به عضویت تیم بسکتبال کالج دولتی فلوریدای جنوبی در شهر ایون پارک که در آن درس می‌خواند، درآمد.
فلوید برای تحصیل در دانشگاه ای‌‌اندام تگزاس در شهر کینگزویل دوباره به این ایالت بازگشت اما درسش را نیمه کاره رها کرد.
زندگی فلوید از آن زمان در مسیری جدید قرار گرفت. چندین بار به دلیل دزدی و حمل مواد مخدر بازداشت شد و در نهایت در ۲۰۰۷ به جرم سرقت مسلحانه ۵ سال به زندان افتاد.
آقای میلارد می‌گوید او بعد از آزادی به یک گروه مذهبی محلی به نام “رزورکشن هیوستون” پیوست و مصمم بود در خودش و محله‌ای که در آن زندگی می‌کند، تغییر بوجود بیاورد: “در حالی که تلاش می‌کرد تغییر در زندگی خودش را بپذیرد، به جامعه اطرافش هم توجه داشت.”
ویدئویی از فلوید در شبکه‌های اجتماعی پخش شده که گفته می‌شود مربوط به سال ۲۰۱۷ است. او در این ویدئو خشونت مسلحانه را تقبیح می‌کند.
خانواده فلوید به روزنامه “هیوستون کرونیکل” گفت او در ۲۰۱۸ به تشویق دوستانی که در یک پروژه کاری مسیحی با آن‌ها آشنا شده بود به مینه‌سوتا نقل مکان کرد.
گاه‌شمار تنش‌های نژادی در آمریکا
کریستوفر هریس، دوست و همکلاسی سابق او به رسانه‌های آمریکایی گفت: “فلوید به دنبال شروعی تازه بود. او از تغییری که داشت ایجاد می‌کرد، رضایت داشت.”
فلوید که زمانی ورزشکار بود در آنجا به عنوان مامور امنیتی سازمان خیریه مذهبی به نام “سالویشن آرمی” شروع به کار کرد. پس از آن برای مدتی راننده کامیون بود و بعد هم مامور امنیتی رستوران و میخانه “کونگا لاتین بیسترو” شد، جایی که به او لقب “فلوید گنده” را داده بودند.
اما به دنبال تعطیلی گسترده کسب و کارها به دلیل بحران کووید -۱۹، او هم مثل بسیاری دیگر از آمریکایی‌ها کارش را از دست داد.
گفته می‌شود او در روز دستگیری‌اش سعی داشته با یک اسکناس ۲۰ دلاری تقلبی سیگار بخرد.
خشم ناشی از مرگ جورج فلوید، آتش اعتراضات را در سراسر آمریکا روشن کرد، اعتراضاتی که در برخی موارد به هرج و مرج و خشونت کشیده شد.
هزاران نفر در بیش از ۲۰ شهر آمریکا دستگیر شدند و در ۱۵ ایالت گارد ملی به خیابان فرستاده شد.
آقای لیلارد دوستش را “انسانی صلح‌طلب” توصیف می‌کند و می‌گوید او از حق مردم برای تغییر و شنیده شدن حمایت می‌کرد اما چشمش را به روی غارت و خشونت نمی‌بست.
” فلوید قلبی بخشنده داشت اما علاوه بر آن به فکر مردم هم بود . او پیش از مرگش، متوجه عذاب کشیدن مردم شده بود.”
او در رابطه با اعتراضات اخیر گفت: “به نظر من این جریان‌ها به موضوعی فراتر از جورج فلوید تبدیل شده است. فکر می‌کنم شاهد ناامیدی آمریکا از خودش هستیم. “

منبع: بی‌بی‌سی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.