Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wwwroot/rasanashr.ir/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/template-content.php on line 1164

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wwwroot/rasanashr.ir/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/template-content.php on line 1165

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wwwroot/rasanashr.ir/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/template-content.php on line 1166

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wwwroot/rasanashr.ir/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/template-content.php on line 1177

ابهام تازه در برقراری تماس موبایلی مسافر ATR آسمان/ تلفن همراه تا چه ارتفاعی آنتن می دهد؟

وزیر ارتباطات دو تماس برقرار شده با مسافر پرواز ATR تهران یاسوج را حین پرواز اعلام کرده که پیش از این طبق تجربه وجود سیگنال و مکالمه با موبایل در ارتفاعی که هواپیماها پرواز می کنند تصور نمی شد و موبایل ها خارج از سرویس می‌شوند. محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات […]

وزیر ارتباطات دو تماس برقرار شده با مسافر پرواز ATR تهران یاسوج را حین پرواز اعلام کرده که پیش از این طبق تجربه وجود سیگنال و مکالمه با موبایل در ارتفاعی که هواپیماها پرواز می کنند تصور نمی شد و موبایل ها خارج از سرویس می‌شوند.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ساعت یک بامداد امروز در اینستاگرام توضیحاتی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر روشن بودن گوشی یکی از مسافرین و خبر دیگری از تماس یکی از شهروندان یاسوجی با یکی از مسافرین و صحبت با وی در هنگام پرواز ارایه کرد.

در بخشی از این توضیحات آمده: « الف. مطلع شدیم که تلفن همراه یکی از مسافرین پس از ناپدید شدن هواپیما روشن بوده و تا ساعت هفت عصر همان‌روز در دسترس بوده و سپس به دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش می‌شود. موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است.

ب. ادعای یکی از خبرنگاران در خصوص تماس شهروندی از یاسوج به یکی از مسافرین و دو مکالمه سی ثانیه‌ای و هفتاد و دو ثانیه‌ای بررسی و بنا بر اطلاعات تماس ثبت شده، این ادعا صحیح است. تماس اول در ساعت ۸:۵۶ دقیقه در شمال پلیس راه نجف آباد به مدت سی و یک ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت نه و بیست و هشت دقیقه و در منطقه روستای کهنگان بوده است. البته اظهارات خبرنگار مذکور مبنی بر ساعت ناپدید شدن صحت ندارد و بنا بر اظهارات سازمان هواپیمایی کشوری ساعت ناپدید شدن نه و سی و چهار دقیقه صبح بوده است. اطلاعات سایتهای رصد پروازی در خصوص این پرواز نیز در لینک

Crash of Iran Aseman Airlines Flight 3704


قابل دسترس است که اطلاعات منتشر شده، مطابق با اعلام رسمی سازمان هواپیمایی کشوری است. بنابراین تماسهای مذکور قبل از سقوط بوده است.»

بنابراین وزیر ارتباطات پس از بررسی اطلاعات شبکه موبایل روشن بودن تلفن همراه یکی از مسافران تا ساعت هفت عصر همان‌روز را تایید کرده است که به معنی این است که در ارتفاعی که هواپیما سقوط کرده آنتن موبایل وجود داشته است.

اما در توضیحات وزیر ارتباطات درباره خبر دوم برقراری دو تماس اول یکی در ساعت ۸:۵۶ دقیقه در شمال پلیس راه نجف آباد به مدت ۳۱ ثانیه و دیگری در ساعت ۹ و ۲۸ دقیقه در منطقه روستای کهنگان با یکی از مسافران هواپیما تایید شده است. وزیر می گوید: تماس ۶ دقیقه قبل از سقوط بوده و بعد از سقوط نبوده است. با توجه به زمان آغاز پرواز و مختصات اعلامی از سوی وزیر نتیجه گرفته می شود که دو تماس داخل هواپیما و در ارتفاع برقرار شده است. بنابر گزارش ها سقوط در ارتفاع حدود ۳ و نیم کیلومتری بوده است. پیش از این وجود سیگنال تلفن همراه و مکالمه با موبایل معمولی در ارتفاعی که هواپیماها پرواز می کنند تصور نمی شد و طبق تجربه موبایل ها جز در بازه آماده شدن برای نشست و برخواست هواپیما «نو سرویس» می شوند و در پروازهای داخلی سیگنال موبایل وجود ندارد. در برخی ایرلاین ها آن هم برای رومینگ بین الملل (تماس خارجی) سیگنال موبایل وجود دارد. همچنان که تلفن همراه کوهنوردان هم در ارتفاع‌ بالا جواب نمی دهد و از موبایل‌های ماهواره ای استفاده می کنند.

پس از اظهارات وزیر مبنی بر امکان مکالمه با موبایل در هواپیما، این سوال برای مخاطبان مطرح شده که سیگنال تلفن همراه معمولا تا چه ارتفاعی وجود دارد و سیگنال شبکه اپراتور مربوطه در این منطقه تا چه ارتفاعی برد دارد؟ برای مثال بنابر گزارش کوهنوردان در مسیر صعود به قله دماوند به ارتفاع ۵۶۷۱ متر کم و بیش آنتن دهی موبایل یکی از اپراتورها وجود دارد.

فارس در این زمینه تلاش کرد که نظر کارشناسان فنی درباره این موضوع را جویا شود که به دلیل تقارن با روز تعطیل دسترسی به مدیران فنی حاضر در شبکه اپراتوری و وزارت ارتباطات مقدور نبود.
تا این لحظه در پیگیری فارس از چند کارشناس درباره میزان پوشش موبایل در ارتفاع که امکان مکالمه با سرنشین یک هواپیما را فراهم کند، اعداد متفاوتی بسته به فاصله از آنتن، موقعیت فیزیکی نصب آنتن، نوع آنتن، شرایط تنظیم آنتن و توان آنتن مطرح می شود که این اعداد متفاوت و برای ذکر در گزارش اعتبار لازم را ندارد.
این کارشناسان هم تاکید دارند که برای اطلاع صحیح و قابل استناد از این موضوع باید اطلاعات وضعیت پوشش دهی توسط متولی، اپراتور یا وزارت ارتباطات اعلام شود.

این گزارش حاکی است ساعت ۸ صبح روز یکشنبه، یک فروند هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲ متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان پس از پرواز از فرودگاه مهرآباد به سمت یاسوج، در منطقه سمیرم اصفهان از رادار خارج شد.

صبح امروز پس از سه روز جست‌وجو، لاشه این هواپیما  شناسایی شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.