رئیس دفتر رئیس جمهور: روحانی ظهر جمعه از دلیل اصلی حادثه هواپیمای اوکراین مطلع شد

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری درباره انتشار فایل صوتی از یک خلبان همزمان با شلیک موشک و سرنگونی هواپیمای اوکراینی توضیح داد.

خلبان حدس می زند نوری می‌بیند، پدافند می‌گوید مشکلی نیست

واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در مورد فایل صوتی منتشر شده در مورد هواپیمای اوکراین مسوولی می بایست استعفا می داد؟ گفت: این فایل صوتی تخصصی بود، ما روز گذشته جلسه‌ای با متخصصین و سازمان هوایی کشور داشتیم آنان گفتند هواپیمای آسمان می خواسته در آن ساعت در فرودگاه مهرآباد بنشیند و در زمان حادثه در کرج بوده است از آن جا نوری را می بیند و حدس می زند به برج مراقبت اطلاع می دهد، من نوری را می بینم، برج همان موقع از پدافند سوال می کند و پدافند می گوید مشکلی نیست و شلیکی نشده است، لذا آنجا سوال می کند که من برگردم یا بنشینم که اجازه داده می شود که در فرودگاه مهرآباد بنشیند.
وی افزود: آقای عابدزاده که خبر را روز چهارشنبه بهش گفتند آن را به مردم منتقل می کند، خود مسوولان ما که با اوکراینی ها در تماس بودند این فایل را در اختیار آنان می گذارند و این چیز پنهانی نیست، خلبانان هر چیزی را می بینند با برج در میان می گذارند

خلبان نمی‌گوید موشک دیدم

وی تصریح کرد: هیچ جای این فایل نمی گوید که موشک زده شده است می گوید من از کرج تهران را می‌بینم که یک نقطه نورانی در حرکت است که از برج می پرسد چیست که برج می گوید مشکلی نیست آن چیزی که الان در حال مطرح شدن است و بیشتر رسانه های خارجی از ایران آن را مطرح می کنند این است که مسوولان مطلع بودند قطعا دولت مطلع نبود، رییس جمهوری جمعه بعدازظهر مطلع شد.
وی افزود: اولین کسی که مطلع شد آقای عابدزاده بود که تا آن لحظه اطلاعی نداشت وگرنه برای حیثت خودش هم که شده بود روز پنج شنبه شب با مردم طوری دیگر صحبت می کرد در آن روز هم گفت همزمان به ما اطلاع دادند که نوری دیده شده است دولت با مردم صادق بوده و معترض بودیم که چرا به دولت اطلاع ندادند.

سپاه مطلع بوده به دولت هم اطلاعی نداده است

خبرنگاری از واعظی پرسید که آیا سردار سلامی از این موضوع خبردار بوده که واعظی پاسخ داد: مثل این که خودشان هم همین را در مجلس گفتند، ستاد مشترک و گروهی از سپاه همان موقع که مطلع شدند تیمی را درست کردند که تحقیق و بررسی کند و آن تیم حق نداشته اطلاعی را بیرون دهد مگر این که به جمع بندی برسد به دولت هم اطلاعی نداده است.
همواره در این مدت وزیر کشور و رئیس‌جمهور و همه مسئولان دنبال این هستند در حوزه‌های انتخابیه کشور مردم قدرت انتخاب داشته باشند. اگر در وقت باقی مانده تلاش شود و شورای نگهبان فرصت ایجاد کند در حوزه‌ها رقابت حداکثری باشد نتیجه هم بهتر خواهد بود.
به گزارش عصر ایران به نقل از ایلنا، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پایان جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوال هایی راجع به مسائل مختلف روز کشور و لفکار عمومی پاسخ داد..
مشروح سوال و جواب امروز خبرنگاران حاضر در ساختمان ریاست جمهوری با محمود واعظی رئیس دفتر روحانی رئیس جمهور را در ادامه بخوانید:

امکانات اروپا محدود است

ویبا اشاره به سفر جوسب بوررل به ایران تاثیرش در برجام، گفت: چند روز قبل یعنی روز دوشنبه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سفری به تهران داشتند و در این دیدار با ظریف و لاریجانی و رئیس‌جمهور دیدار داشت و با بیان اینکه این سفر به خواست خود آقای بوررل بود، گفت: ایشان اخیرا منصوب شده و با توجه به شرایط پیش آمده و مواضع ما و تصمیم مهم گام پنجم اروپایی‌هایی علاقمند بودند عکس‌العملی نشان دهند، در مقابل واکنشی که مطرح شده بود مواضع ما محکم و قاطع بود مذاکرات در مجموع خوب بود آقای بوررل قبول کرد اروپایی‌ها به تعهداتشان با خروج آمریکا از برجام نتواستند عمل کنند و اعلام کرد اروپا می‌خواهد با ایران روابط خوبی داشته باشد.
واعظی یادآور شد: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت تلاش می‌کنیم به سهم خود در اتحادیه اروپا، برجام بماند و موافقت نامه‌ای بهتر از برجام نداریم او از ما خواست همکاری کنیم این نشان می‌دهد مکانیزم ماشه عملیاتی نمی‌شود من هم گفتم ممکن است این مکانیزم را برای افکار عمومی خودشان بخواهند که پاسخ‌هایی در واکنش به گام پنجم داشته باشند که عملا برجام به هم بخورد
رئیس دفتر رئیس‌جمهور یادآور شد: به هر حال اروپا دارد تلاش خود را می‌کند اما امکانات اقتصادی اروپا در برابر فشارهای آمریکا محدود است. امروز که ۵ گام را برداشتیم و تمام تعهداتمان را کاهش دادیم الان بدهکار نیستیم و مسیر اصلی خود را دنبال می‌کنیم.الان دست برتر را ما داریم با تصمیم گام پنجم عملا آنها دنبال ما هستند که با ما صحبت کنند.

نفس رفراندم بد نیست

وی در پاسخ به سوالی درباره تاکید رئیس‌جمهور بر رفراندوم و همه‌پرسی و تاثیر آن بر انتخابات گفت: رفراندوم مسیر خاص خود را دارد باید اجماعی باشد که رفراندوم در کشور باشد نفس آن بد نیست از بندهایی است که در اصول قانون آمده است و در گذشته هم به آن عمل شده است.

دولت دنبال مشارکت حداکثری است

واعظی افزود: در مورد انتخابات موضع دولت روشن است ما همواره دنبال مشارکت حداکثری هستیم و فکر می‌کنیم انتخابات با توجه به نقش مهمی که دارد اگر پرشور و با مشارکت حداکثری باشد توطئه‌های دشمن را خنثی می‌کنیم و نشانه اقتدار نظام است بر این اساس مشارکت حداکثری سیاست دولت است.

قدرت انتخاب مردم

ان بوجود می‌آید، گفت: زمانیکه انتخابات رقابتی باشد. همواره در این مدت وزیر کشور و رئیس‌جمهور و همه مسئولان دنبال این هستند در حوزه‌های انتخابیه کشور مردم قدرت انتخاب داشته باشند. اگر در وقت باقی مانده تلاش شود و شورای نگهبان فرصت ایجاد کند در حوزه‌ها رقابت حداکثری باشد نتیجه هم بهتر خواهد بود. انتخابات مسیر خاص خود را دارد و رفراندوم هم مسیر خود را دارد.

تاثیر کرونا ویروس بر اقتصاد چین

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر کرونا ویروس بر اقتصاد جهانی، گفت: اقتصاد چین در جهان بسیار بزرگی است و پس از گذشت ۹ روز از شیوع کرونا در چین، آمارها افت را نشان می‌داد که این نشان می دهد این موضوع هم بر اقتصاد چین اثر گذاشته است و هم بر اقتصاد جهانی. طبیعی است که این ویروس بر روی اقتصادی که یکی از شاخص‌های آن است تاثیر مقطعی می گذارد. بهرحال هم دولت چین و مابقی کشورها به ویژه کشورهایی که درگیر این بیماری هستند همه درپی کنترل این بیماری هستند.

راهپیمایی نماد قدرت ملی ماست

وی درباره اهمیت حضور مردم در راهپیمایی روز بیست و دوم بهمن ماه نیز گفت: این راهپیمایی نماد قدرت ملی ماست و همه مسولان کشور از ارگان‌ها و نهادهای مختلف در تلاش هستند که در شرایط خاص کشور از مردم برای حضور گسترده دعوت کنند و امروز و گذشته هم رییس جمهوری، مردم را دعوت کردند. فکر می کنم امسال باتوجه به شرایطی که داریم و باوجه به چهلمین روز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، باعث می شود که مردم به وظیفه و اسلامی ملی خودشان عمل کنند و حضور گسترده ای را در سراسر خواهیم داشت.

تحریم رئیس انرژی اتمی

واعظی در پاسخ به پرسشی درباره تحریم علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و موضع دولت در این خصوص، گفت: تصمیمات این دولت آمریکا با هیچ منطقی سازوگار نیست. صالحی دانشمندی است که هم به لحاظ علمی و هم رویکرد اعتدالی در کار، برای مردم و افردی که با وی در تعامل بودند، جایگاه روشنی دارد. این رفتار در روند برنامه هسته ای هیچ تاثیری نمی گذارد و حتی عزم دکتر صالحی و دولت را برای هدف‌گذاری برنامه هسته ای ایران بیشتر جزم می کند. دولت ضمن حمایت کامل از رییس انرژی هسته ای اقدام آمریکا را محکوم می کند.

ترخیص خودروهای دپو شده

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات خاطرنشان کرد: قطعا سیاست دولت این است که از هر تسهیلاتی به شرطی که حالت قاچاق نداشته باشد در گمرکات استفاده کند. برای اینکه در این شرایط خودرو، کالای اساسی و هر مواد اولیه‌ای در گمرک نماند تلاش بسیار گسترده ای شده است امروز هم مصوبه ای در این زمینه داشته باشیم.

بنزین

وی در این باره که آیا دولت برنامه ای برای سهمیه بندی ویژه بنزین برای عید ندارد گفت: هنوز این موضوع در دولت بررسی نشده است.

 با یارانه نقدی برای ۶۰ میلیون مخالفیم

واعظی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه پرداخت یارانه ها گفت: این موضوع مهمی است مساله یارانه این طور است که ما تلاشمان این دوره بر این بود که اگر بنزین افزایش می یابد هر چه قدر افزایش یابد منابعی که می ماند بیشتر بین نیازمندان توزیع شود.
وی افزود: ما هم اکنون حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه بگیر داریم ولی ما می خواهیم به حدود ۶۰ میلیون نفر یارانه دهیم اگر قرار باشد به همه افراد ۵۰ هزار تومان بدهیم نمی توانیم این رقم را پرداخت کنیم، ما با این کار مخالفیم و معتقدیم که کسانی که نیازمند نیستند نبایند یارانه بگیرند و نیازمندان باید بیشتر بگیرند، از این رو با پیشنهاد مجلس مخالفیم و معتقدیم روش فعلی برای کمک به نیازمندان بهتر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.