چه خوب شد که فایل صوتی منتشر شد!

۱۷۶ نفر کشته شدند. میلیارد ها تومان به کشور خسارت وارد شد و وجهه ایران زیر سوال رفت. اما یک نفر استعفا نداد …
پایگاه خبری تحلیلی رسا نشر -ماجرای غم انگیز ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی چیزی نیست که حالا حالاها فراموش شود. حتی الان که می دانیم علت اصلی سقوط هواپیما اشتباه پدافند هوایی سپاه پاسداران بوده است و نه نقص فنی!  مگر می شود یادمان برود سه روز مدام بصورت زنده و غیر زنده می گفتند قطعاَ سقوط هواپیما به دلیل نقص فنی بوده است. حتی آن کاپیتان با ۳۵ سال سابقه قطع به یقین اذعان می کرد که احتمال شلیک موشک وجود ندارد و قطعاً نقص فنی در قسمت موتور عامل سقوط است.
برای هرکسی و هر کشوری اشتباه و خطا آن هم در شرایط بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا برای ساقط کردن پرنده ای که احتمال مهاجم بودن آن وجود داشته است پذیرفتنی است. در مسائل نظامی هر اتفاقی امکان وقوع دارد. آن نیرویی برتر است که کمترین اشتباه را داشته باشد. فرمانده هوافضای سپاه گزارش داد که کار ما بوده و به اشتباه ساقط کردیم. و عذر خواهی هم کرد. اکنون ما همچنان منتظر رسیدگی به این پرونده و برخورد با مسببین این حادثه تلخ هستیم.

طی روزهای گذشته فایل صوتی گفتگوی خلبان پرواز شیراز با برج کنترل فرودگاه منتشر شده است که خبر از اطلاع هواپیمایی کشوری از علت حادثه برای پرواز اوکراینی دارد. این فایل اولین بار توسط اوکراینی ها منتشر شد. حالا سازمان هواپیمایی می گوید این فایل محرمانه بوده و جز اطلاعاتی بوده است که ما به بازرسان اوکراینی داده ایم. و به همین دلیل دیگر با آنان همکاری نمی کنیم.
اتفاقاً چه خوب شد که این فایل منتشر شد. گفتگوهای منتشر شده نشان می دهد که قطعاً مسئولان بالا دستی هواپیمایی از همان ابتدای حادثه از اصل ماجرا با خبر بوده اند. و اینکه سه روز دروغ می گویند و سعی در عوام فریبی دارند جای سوال دارد. حتی اگر به مصلحت نباید این موضوع اعلام می شده می توانستند طوری سخن بگویند که قطعیتی در کار نباشد. هنوز جعبه هواپیما باز نشده، سازمان هواپیمایی نتیجه گرفت که قطعاً علت سقوط نقص فنی بوده است !
باور کنید در روز جمعه و زمانیکه آقای عابدزاده در پخش زنده توضیحات خود را ارائه می داد. از نحوه رفتار و حرکات بدن و صورتش می شد فهمید که حقیقت غیر از این است که می گوید! مگر می شود سازمان با آن همه عظمت برج کنتزل از طریق یک خلبان در پرواز این موضوع را متوجه شده باشد و گزارش نکند؟ من از عوامل مشغول به کار در هواپیمایی پرسیدم. گفتند نمی شود. قطعا آنهایی که باید، مطلع بوده اند. امیدوارم قوه قضائیه و دادستان محترم در این ماجرا هم ورود کند. چراکه علاوه بر شکلیک کننده به هواپیما، افرادی هم که حقیقت ماجرا را کتمان کرده اند به اعتماد عمومی جامعه را هدف قرار داده و به آن آسیب زده اند.
با این حال و این شیوه عدم صداقت بهترین تصمیم این است که جان عزیزمان را به این دوستان نسپاریم و تا چنین مدیرانی بر سر کار هستند که مصلحت و منفعتشان بر حقیقت و صداقت می چربد از سفرهای هوایی آن هم با این همه مشکل خودداری کنیم. نکته جالب پایانی این است که ۱۷۶ نفر کشته شدند. میلیارد ها تومان به کشور خسارت وارد شد و وجهه ایران زیر سوال رفت. اما یک نفر استعفا نداد …
این نیز بگذرد…
مهدی سوری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.