سرنوشت اینترنت و شبکه های اجتماعی، این روزها اگر روحانی رئیس جمهور نبود!!

بد نیست کمی به عقب باز گردیم و به یاد آوریم که در وقایع سال ۸۸ ، دقیقا از شب قبل از انتخابات سیستم پیامک ها قطع شد و تا ۳ ماه بعد امکان ارسال پیامک وجود نداشت.همینطور اینترنت و تلفن همراه در اکثر روزها با اختلال شدید مواجه شده و برای کسانیکه در خیابان و به قصد اطلاع از سلامت خود به خانواده در میان آشوب ها ، راهی بجز پناه بردن به کیوسک های تلفن عمومی وجود نداشت….

 

رسا نشر – مهدی سوری: مسلما هر حکومتی در زمان های خاص و اضطراری نسبت به محدود کردن وسایل ارتباط جمعی اقدام می کند. اینترنت، شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های موبایلی در زمان اعتراضات و آشوب ها می تواند تاثیر بسزایی در افزایش و جهت گیری اعتراضات داشته باشد. به همین دلیل طبیعی است که در اغتشاشات اخیر شورای امنیت ملی شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام را مسدود کند.

این مسدود سازی که به قول وزیر ارتباطات و برخی از مسئولین موقتی و تا پایان اعتراضات ادامه دارد، باعث دلخوری عمومی و افرادی شده است که در این دو شبکه فعالیت اقتصادی دارند. و به این جمله روحانی تکیه می کنند که انگشت ما به دکمه فیلتر شبکه اجتماعی نخواهد خورد. اما اگر کمی عاقلانه فکر کنیم در می یابیم که دقیقا این دو شبکه محل ارتباط خط دهندگان و لیدرهای آشبوگر با همراهانشان بود و حتی مسدود کردن کانال معاند  هم نتیجه ای در بر نداشت. همین حالا هم اکثریت افراد با استفاده از فیلتر شکن ها و پروکسی سرورها به این دو شبکه وصل شدند، اما این اختلال وجود دارد و چند روزیست که دسترسی به ابن دو برنامه بصورت مستقیم وجود ندارد.و مسلما این فیلتر کردن نقش مهمی در کنترل اوضاع و بازگشت آرامش به جامعه دارد.

بد نیست کمی به عقب باز گردیم و به یاد آوریم که در وقایع سال ۸۸ ، دقیقا از شب قبل از انتخابات سیستم پیامک ها قطع شد و تا ۳ ماه بعد امکان ارسال پیامک وجود نداشت.همینطور اینترنت و تلفن همراه در اکثر روزها با اختلال شدید مواجه شده و برای کسانیکه در خیابان و به قصد اطلاع از سلامت خود به خانواده در میان آشوب ها ، راهی بجز پناه بردن به کیوسک های تلفن عمومی وجود نداشت. اما اکنون بر خلاف تصور همه ماها، حتی یک ساعت هم اینترنت، شبکه تلفن همراه و پیامک قطع نشد. در صورتیکه همه ما می دانیم که اگر تفکر حاکم بر دولت افراد دیگری بودند، مسلما تنها به فیلتر کردن اینستاگرام و تلگرام راضی نمی شدند، بلکه امکان داشت اینترنت را هم دچار اختلال کنند. بیایید کمی واقع نگر باشیم. صرفنظر از اینکه در وقایع اخیر چه کسی مقصر است و مردم خشمگین حق اعتراض مسالمت آمیز دارند، همین که دکمه فیلتر در دست دولت روحانی است و طی این چهار و نیم سال با وجود فشارهای مختلف در برابر فیلتر کردن شبکه های اجتماعی محبوب که حالا عده ای بوسیله آن کسب درآمد می کنند، مقاومت کرده است، باید خدا را شکر کنیم. عاقبت این ماجرا را نمی دانم. آیا فیلتر تلگرام و اینستاگرام برداشته می شود یا نه ؟ اما این یک حقیقت است که افزایش سرعت اینترنت و دسترسی به آن و امکان استفاده از شبکه های اجتماعی با وجود مخالفان سرخت بسیار، از نقاط مثبت دولت روحانی است و باید قدر آن را بدانیم. در سال ۹۲ و در زمانیکه بالاترین سرعت اینترنت ۱ و ۲ مگا پیکسل آن هم برای مراکز و افراد خاص مجاز بود.اما اکنون اینترنت با سرعت بالا در اختیار همگان قرار دارد. ارتباط در فضای مجازی برقرار است و ما بخوبی می دانیم که اگر تفکر مقابل پیروز انتخابات بود، احتمالا بنده برای پست کردن این مطل و شما برای خواندنش باید دقایق زیادی را صرف می کردیم که صفحه لود شود!

نظرات بسته شده است.