اولین عکس ها از فاضلاب ۵۰۰ متر مکعبی پلاسکو که ۴۵ سال مسدود بود/ مدیر پیمان اجرای پلاسکو: بویی که در شهر پیچید همان بویی بود که از این مخزن متصاعد شد/ دهانه ایجاد شده ۴۰ در ۴۰ سانتی متر بود/ نمی دانم مسؤولان چه چیزی را تکذیب می کنند

از جاهای مختلفی مثل سازمان محیط زیست و شهرداری و … به اینجا آمده و نمونه برداری هم کردند و به ما گفتند که منشأ بو همین جا بوده است ولی نمی دانم چرا در اظهار نظرهای رسمی، چیز دیگری می گویند. عصر ایران – در پی انتشار بوی نامطبوع در تهران، مدیر پیمان اجرای […]

رحیمی در پاسخ به این سوال که چرا از دقایق وقوع این واقعه فیلمی تهیه نکردید گفت: به محض این که با خطر انتشار گاز مواجه شدیم، همه پرسنل را به سرعت از محوطه خارج و دور کردیم چون گاز فاضلابی به حدی خطرناک است که گفته می شود دم آن بازدم ندارد و مرگبار است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کسی از اهالی محل متوجه این موضوع نشده است گفت: محیط کارگاهی مسدود است و از بیرون دید ندارد، گاز متصاعد شده هم صدای آنچنانی نداشت و مثل یک کپسول گاز بوده است.
مدیر پیمان اجرای طرح پلاسکو درباره این که از کجا مطمئن است این حادثه منشأ بوی بد تهران بوده است گفت: اولاً که من خودم شاهد ماجرا بودم و همین الان هم انبار عظیم فاضلاب و بقایای آن موجود است. ثانیاً در همان زمان، در منطقه پلاسکو بوی شدیدی پیچید که در سایر نقاط کمتر بود کما این که وقتی بعد از ماجرا من به سمت میدان فاطمی رفتم، در آن میدان بو بسیار کمتر از چهار راه استانبول بود که محل وقوع حادثه بود و ثالثاً بویی که در میدان فاطمی استشمام کردم همان بویی بود که در محل پلاسکو پیچیده بود.
به گفته رحیمی، اگر آن روز در تهران باد مناسبی می وزید، گاز به سرعت پراکنده و از بویش کاسته می شدولی به علت وارونگی هوا، گاز متصاعد شده، دچار رکود شد و با سرعت کمی ولی ماندگارتر در شهر پخش شد.
رحیمی در پاسخ به این سوال که آیا نهادهای مسؤول موضوع را بررسی کرده اند گفت: “بعد از انتشار خبر در عصر ایران از جاهای مختلفی مثل سازمان محیط زیست و شهرداری و … به اینجا آمده و نمونه برداری هم کردند و به ما گفتند که منشأ بو همین جا بوده است ولی نمی دانم چرا در اظهار نظرهای رسمی، چیز دیگری می گویند.”

نکته اینجاست که در روزهای گذشته، همه جاهایی که گفته می شد منشأ این بو هستند – از مترو تا پالایشگاه – این موضوع را رد کردند و حالا که یک منبع، آن را پذیرفته، بدون بررسی کافی مردود شمرده می شود!
اگر منبع بو، واقعاً فاضلاب متروکه و بزرگ پلاسکو بوده باشد، باید گفت که نگرانی برطرف شده است ولی اگر این گزینه نیز رد شود، باید نگران بود چرا که اولاً بویی در شهر پیچیده که منشأ آن هنوز نامعلوم است و ثانیاً این همه مسؤول و نهاد با آن همه بودجه هنوز نتوانسته اند دریابند که در پایتخت چه خبر است؟!
به هر روی، نباید با گذر زمان، حادثه مهم انتشار بوی نامطبوع در تهران به فراموشی سپرده شود. این حق مردم است که بدانند منشأ بو چه بوده است؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.