حاشیه فیلم برخورد گشت ارشاد با یک دختر مقابل دانشگاه آزاد سوهانک

در همین زمینه انسداد ۳ محور اصلی به دلیل بارش برف، کولاک شدید و رانش زمین ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ گرمای بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد در راه است! ۸ خرداد ۱۳۹۹   انتشار ویدیویی در فضای مجازی که در آن ماشین گشت ارشاد در دانشگاه آزاد سوهانک تهران به طرف دختری که به سپر آن […]

  انتشار ویدیویی در فضای مجازی که در آن ماشین گشت ارشاد در دانشگاه آزاد سوهانک تهران به طرف دختری که به سپر آن چسبیده حرکت می کند باعث شد تا واکنش هایی نسبت به آن صورت بگیرد.

به گزارش  ایرنا، گشت ارشاد، مقوله ای است که با مسایل روزانه زنان و دختران پیوند دارد و هرچند وقت یک بار فیلم هایی از برخورد آنها با زنان یا دختران در فضای مجازی منتشر می شود که اظهارنظرهای متفاوتی در پی دارد. اظهارنظرهایی که عده ای آن را برحق و برای جلوگیری از بی بندوباری مثبت ارزیابی می کنند و عده ای دیگر آن را نقض حقوق شهروندی و دخالت در زندگی شخصی افراد می دانند.

اما تازه ترین ماجرا به حضور گشت ارشاد در دانشگاه آزاد سوهانک تهران برای «برخورد با ناهنجاری‌ها و مخلان امنیت اخلاقی جامعه» مربوط می شود! حضوری که با یک اتفاق همراه شد و آن انتشار فیلمی در فضای مجازی بود که ماشین گشت ارشاد در محوطه دانشگاه آزاد به طرف دختری که به سپر آن چسبیده حرکت می کند، به گفته دانشجویان ماجرا از این قرار بوده که «حدوداً ساعت ۱۱، ۱۲ بود که وقتی تعدادی از دانشجوها می‌خواستند از دانشگاه بیرون بروند، گشت ارشاد به چندتن به‌خاطر پوشش تذکر می‌دهد و این کار باعث درگیری لفظی میان گشت ارشاد و دانشجوها می‌شود. ماموران هم دانشجوها رو تهدید به بازداشت می‌کنند و این حرف باعث عصبانی‌شدن دانشجوها می‌شود. در این گیر و دار یکی از ماموران، یکی از دانشجوهای دختر رو به سمت ماشین هدایت می‌کند که با اعتراض بقیه همراه می‌شود.»

یکی از دانشجویان هم در توضیح این اتفاق می‌گوید: «گشت ارشاد یکی از دخترها را به داخل ون برده بود که یکی دیگر از دخترها او را از ون بیرون آورد و همه برایش سوت و دست زدند اما دوباره ماموران گشت ارشاد او را می‌گیرند. ون گشت ارشاد هم که می‌آید از میان شلوغی‌ها رد شود همان دختر می‌آید و جلوی ماشین می‌ایستد. البته دانشگاه هم از آن دختر عذرخواهی کرده است».

 حضور گشت ارشاد داخل دانشگاه آزاد کذب محض است

به هرحال فیلم منتشر شده در فضای مجازی دست به دست می چرخد و تفاوتی هم ندارد که این اتفاق در داخل دانشگاه صورت گرفته یا بیرون اما یکی از مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: «ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر حضور گشت ارشاد داخل دانشگاه آزاد تهران مرکز و سوهانک، کذب محض» دانست.

این مسوول دانشگاه آزاد عنوان کرد: «هیچ تجمعی در این رابطه صورت نگرفته و اتفاقی که رخ داده خارج از مجموعه دانشگاه بوده و نیروی انتظامی‌ نیز وظیفه ذاتی‌اش را انجام داده است. بر اساس قانون ورود نیروهای نظامی و انتظامی به دانشگاه ممنوع است و این ویدئو مربوط به بیرون از دانشگاه است».

اقدام پلیس در راستای درخواست های شهروندان

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز در جمع خبرنگاران درباره‌ انتشار فیلمی از برخورد گشت ارشاد با دختری در محدوده دانشگاه آزاد اسلامی سوهانک گفت: «به دنبال ایجاد یک مرکز دانشگاهی در منطقه سوهانک بسیاری از شهروندان در درخواست‌های مکرر از پلیس خواسته بودند تا در آن منطقه حضور داشته باشند که این اقدام پلیس در همین راستا بود».

سردار رحیمی با بیان این که این ویدیو به شکل تقطیع شده در فضای مجای منتشر شده است، اظهار داشت: «در این ویدیو یک خانم جلوی ماشین پلیس می‌آید که بلافاصله راننده نیز ترمز کرده و خودرو را متوقف می‌کند اما این ویدیو به شکل کامل منتشر نشده و تنها بخش‌هایی از آن انتشار یافت».

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با تاکید بر این که برخورد با ناهنجاری‌ها و مخلان امنیت اخلاقی جامعه از وظایف پلیس است بیان داشت: «برخی قصد دارند تا با چنین فضاسازی‌هایی پلیس را در انجام وظایف خود سست کند اما ما در این مسیر محکم گام برمی‌داریم و در برخورد با ناهنجاری‌ها کوتاه نمی‌آییم».

حرمت دانشگاه و دانشجو نباید به بهانه‌های واهی مورد خدشه قرار بگیرد

محمدرضا عارف نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حساب توییتری خود از «حرمت دانشگاه و دانشجو» سخن به میان آورد، حرمتی که این روزها سخت نیازمند آن هستیم. به هرحال عارف در توئیتر خود نوشت: «حرمت دانشگاه و دانشجو نباید به بهانه‌های واهی مورد خدشه قرار بگیرد. هنوز تبعات شکسته‌شدن قداست دانشگاه در دهه‌های گذشته از یادها نرفته است. نیروی انتظامی تحت عنوان گشت ارشاد یا هر عنوان دیگری حق برخورد با دانشجویان در حریم دانشگاه را ندارد».

اگرچه اظهارنظرهایی در ارتباط با این فیلم بیان شد اما باید بدانیم که دانشگاه از زمان تاسیس تا به امروز نه تنها مکانی برای «مخلان امنیت» نبوده و نیست بلکه همواره به دنبال تربیت نسلی از مدیران برای آینده کشور است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.