اختراع ابزار جدید ارتباطی و آغاز عصر “ارتباط تماشایی”

می توان پیش بینی کرد در آینده این هدست به بخش جدایی ناپذیر از صورت و بدن انسان تبدیل شود و در آینده تر، این هدست به تراشه ای لنز مانند در چشم ارتقا یابد / می توان به مسوولان پیشنهاد کرد راه را برای ورود این اختراع جدید به بازارهای ایران مهیا و برای خرید آن توسط مدارس،‌ نوجوانان و جوانان یارانه یا وام بدهند و کمک کنند. همانطور که برای واکسن کرونا، جهانی در انتظار و تکاپور بود.

اختراع ابزار جدید ارتباطی و آغاز عصر

رضا غبیشاوی – شرکت اپل از جدیدترین محصول خود رونمایی کرد:‌ “اپل ویژن پرو” (Apple Vision Pro)

۱- این اختراع، نقطه عطفی در تاریخ ابزارهای ارتباطی است که زین پس فصل جدیدی را به لحاظ کمیت و کیفیت در مقابل انسان قرار می دهد تا لذت جدیدی از ارتباطات را حس کند. همان گونه که اختراع گوشی موبایل هوشمند و اسکرولی (مرور صفحه گوشی با کشیدن انگشت)،‌ جهان جدیدی از ارتباطات را برای او گشود. اختراع “اپل ویژن پرو” یعنی ورود به عرصه ای جدید که می توان آن را “ارتباط تماشایی” یا “تماشای ارتباطی” نام گذاری کرد.

۲- اختراع جدید توسط شرکت اپل و در امریکا انجام و رونمایی شد. اپل یکی از ۵ شرکت بزرگ فناوری اطلاعات جهان است یعنی در کنار آلفابت (مالک گوگل و یوتیوب)،‌ آمازون، مِتا (مالک فیس بوک) و مایکروسافت؛ همگی امریکایی اند. همین آمار یکی از نشانه های تفاوت آمریکا با دیگر کشورها و قدرت های اقتصادی جهان به ویژه چین و اروپاست. این موضوع بیش از آنکه اقتصادی باشد نمودی از ویژگی ها و شرایط فرهنگی – اجتماعی است.

اختراع ابزار جدید ارتباطی و آغاز عصر

۳- چند ویژگی ارتباطی “اپل ویژن پرو”: افزایش ترکیب فضای مجازی و حقیقی تا جایی که تفکیک میان دو سخت و سخت تر می شود – شخصی تر و فردی تر شدن ارتباطات – درگیری کامل حواس ها – افزایش برتری دیدن و شنیدن بر خواندن و نوشتن – استفاده های جدید و بنیان ساز از چشم و نگاه  – جایگزین شدن هدست به جای گوشی موبایل – می توان پیش بینی کرد در آینده این هدست به بخش جدایی ناپذیر از صورت و بدن انسان تبدیل شود و در آینده تر، این هدست به تراشه ای لنز مانند در چشم ارتقا یابد.

۴- قیمت این ابزار جدید ۳۵۰۰ دلار و قرار است در ابتدای سال آینده میلادی ۲۰۲۴ وارد بازار شود. می توان به شرکت های چینی امیدوار بود مشابه آن را با قیمتی کمتر تولید و وارد بازار جهان کنند تا انسان های بیشتری آن را بخرند و استفاده کنند و برخورداری از اختراعات نو در دنیا بیشتر شود. البته هیچ گاه جای اصلی را نمی گیرد. همان گونه که تولید میلیون ها گوشی مشابه در قیمت های مختلف،‌ جایگزین آیفون نشد. قیمت این ابزار ۳۵۰۰ دلار معادل ۱۸۰ میلیون تومان است. حداقل حقوق سالانه کارگری در امریکا ۱۶ هزار دلار و در ایران ۱۱۲ میلیون تومان است. این تفاوت؛ درحجم استفاده از ابزارهای جدید ارتباطی در دو کشور و تاثیرات مثبت آن،‌ خود را نشان می دهد.

اختراع ابزار جدید ارتباطی و آغاز عصر

۵- تاریخ ثابت می کند میان زمان و میزان بهره مندی از ابزارهای جدید ارتباطی و توسعه و پیشرفت انسان ها و جوامع ارتباط مستقیم برقرار است. می توان به مسوولان پیشنهاد کرد راه را برای ورود این اختراع جدید به بازارهای ایران مهیا و برای خرید آن توسط مدارس،‌ نوجوانان و جوانان یارانه یا وام بدهند و کمک کنند. همانطور که برای واکسن کرونا، جهانی در انتظار و تکاپور بود.

۶- این اختراع جدید تنها یک ابزار ارتباطی است. آن را ممنوع نکنید. با ممنوعیت این ابزار جدید،‌ خودمان را از محتوا، آگاهی،‌ دانش و درک جدید محروم می کنیم.

۷- مارشال مک لوهان دانشمند ماندگار علوم ارتباطات ۶۰ سال قبل جمله معروفی دارد: رسانه، پیام است. پس این رسانه جدید هم با خود محتواهای جدید،‌ معانی جدید و چهارچوب های جدید زندگی خواهد آورد.

منبع: عصر ایران

نظرات بسته شده است.