انتقاد قالیباف از نقش دولت رئیسی در جهش گرانی‌ها / اگر مصوبه مجلس درباره حذف ارز ترجیحی اجرایی می شد، شاهد نارضایتی‌های کنونی نبودیم

تسنیم نوشت: رئیس مجلس گفت: اگر آنچه که در مجلس به تصویب رسید اجرایی می شد و کالاها به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به شکل سبد معیشتی داده می شد امروز نارضایتی هایی که وجود دارد را شاهد نبودیم البته دولت در تلاش است سبد کالایی را اجرایی کند و مردم را در دریافت یارانه یا سبد کالایی مخیر کند.

انتقاد قالیباف از نقش دولت رئیسی در جهش گرانی‌ها / اگر مصوبه مجلس درباره حذف ارز ترجیحی اجرایی می شد، شاهد نارضایتی‌های کنونی نبودیم

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت وگوی زنده تلویزیونی که از شبکه اول سیما پخش شد، طی سخنانی با اشاره به وعده های انتخاباتی مجلس یازدهم از جمله نوسازی ساختار اقتصادی کشور گفت: یکی از موضوعاتی که دغدعه ما در مجلس یازدهم بوده اولویت قرار دادن مسائل اقتصادی و فرهنگی بوده است. در این رابطه اقدامات قابل توجهی را در بحث اصلاح ساختار مالیاتی انجام دادیم.

وی با بیان اینکه امروز مالیات از جهات مختلف مورد توجه مردم است، تشریح کرد: یکی از این موارد بحث عدالت مالیاتی است، به هر حال در شرایط فعلی کسانی هستند که چند هزار میلیارد تراکنش مالی دارند ولی وقتی همین ها را در حوزه مالیات رصد می کنید هیچ رد پایی از آنها نمی بینید یا در بحث مبارزه با قاچاق کالا و بحث مربوط به مالیات بر سوداگری به ویژه در حوزه سکه و ارز مشکلات زیادی وجود دارد طرح اصلا آن امروز در مجلس نهایی شده و همین روزها به تصویب نهایی مجلس خواهد رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سامانه محور کردن بحث مالیات یکی دیگر از دستور کارهای مجلس یازدهم بوده که انصافا دولت هم در این بخش توان خوبی گذاشته است. امروز هم درآمدهای مالیاتی برای دولت بالا رفته و هم درآمدها به شکل هدف مند از معدیان اخذ می شود، به طوری که معدیان مالیاتی ما از ۴ میلیون نفر به حدود ۹ میلیون نفر رسیده است.

قالیباف افزود: با سامانه محور شدن حوزه مالیاتی، آنهایی که درآمد بیشتری دارند یا در سوداگری کسب درآمد می کنند حتما باید مالیات بیشتری بپردازند و در نقطه مقابل معدیانی که درآمدهای ثابت و مشخصی دارند معاف از مالیات می شوند. شاید چند میلیون نفر در این بخش معافیت مالیاتی داشته باشند و شاید چند هزار نفر باشند که با وجود درآمدهای بالا کمترین مالیات را می دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وعده شما در حوزه اخذ مالیات بر خانه های خالی محقق شد، عنوان کرد: این مسئله تبدیل به قانون شد و برای اجرای نیز به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده اما فکر می کنم در بحث مربوط به داده ها باید تلاش های بیشتری صورت گیرد.

رئیس مجلس درباره عملکرد مجلس در حوزه جبران آثار تورمی بر معیشت مردم گفت: ما نسبت به سیاست های جبرانی تورم و حفظ قدرت خرید آنها اقداماتی را در مجلس انجام دادیم. البته در مرحله اجرا به هدف نهایی نرسیدیم که دلایل مختلفی دارد. ما در بحث جبران حذف ارز ترجیحی بحثمان سبد کالا بود و در مجلس این مسئله تصویب شد تا مردم افزایش نرخ ها در کالاهای اساسی مخصوصا در حوزه معیشتی را احساس نکنند.

وی افزود: اگر آنچه که در مجلس به تصویب رسید اجرایی می شد و کالاها به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به شکل سبد معیشتی داده می شد امروز نارضایتی هایی که وجود دارد را شاهد نبودیم البته دولت در تلاش است سبد کالایی را اجرایی کند و مردم را در دریافت یارانه یا سبد کالایی مخیر کند.

قالیباف گفت: در بحث مربوط به ارز ترجیحی آنچه که در قانون تصویب شد این بود که ما یک سامانه ارزی داشته باشیم تا سیاست های غلط که تثبیت نرخ ارزی اسمی بود را از دستور کار خارج کنیم که البته این مسئله در اجرا مشکل دارد. همچنین یک بخش آن بود که ما باید با سبد کالا نیازهای اساسی مردم را تامین می کردیم. من می گویم این کار چون ناقص انجام شده باید در برنامه هفتم اصلاح شود و هم دولت و هم مجلس دغدغه اول خود را حتما معیشت مردم قرار دهند و اگر سبد کالا را هر چه زودتر پیاده سازی کنیم می توانیم قدرت خرید مردم را به ویژه در کالاهای اساسی حفظ کنیم. البته این به معنای تثبیت قیمت کالاهای اساسی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس نظارت سخت گیرانه ای برای رایگان شدن قبوض آب و برق برای افراد تحت پوشش کمیته امداد دارد، عنوان کرد: این بخش امروز در حال اجرا است و خانواری که پایین تر از الگو مصرف، برق و آب مصرف می کنند، قبوض آنها به شکل رایگان محاسبه می شود.

وی افزود: علاوه بر این ما در حوزه درمان و سلامت هر سه دهک ضعیف جامعه را بدون اخذ وجه با مبلغی که در مجلس تصویب شد بیمه کردیم. به طوری که قریب به ۶ میلیون نفر ظرف سه ماه بیمه شدند که باید بابت این اقدام مثبت از دولت تشکر کرد.

نظرات بسته شده است.