نحوه تزریق مزوتراپی صورت

درمان با مزوتراپی سابقه بسیار قدیمی در طب پزشکی دارد، قدمت این روش درمانی به قرن ۱۲ میلادی و کشور فرانسه بازمی‌گردد. در قرن ۱۲ میلادی، پزشکی به نام آمبروز پاره با کمک سوزن سوراخ‌هایی روی پوست ایجاد کرد و داروی گیاهی تقویت کننده را از این سوراخ‌ها وارد پوست می‌کرد.

نحوه تزریق مزوتراپی صورت

مزوتراپی مدرن و امروزی برای اولین بار توسط یک پزشک فرانسوی در سال ۱۹۵۲ انجام شد. دکتر میچل برای درمان بیماری آسم از این روش استفاده کرد وی در سال ۱۹۷۶ نام این روش ابداعی را مزوتراپی نامید.

این روش درمانی امروزه به عنوان یکی از معروف‌ترین و بهترین روش‌های جوانسازی پوست صورت در اروپا شناخته شده است. بسیاری از پزشکان در کشورهای انگلیس و آمریکا از این روش برای جوانسازی پوست صورت و از بین بردن چین و چروک استفاده می‌کنند. در ادامه این بلاگ با ما همراه باشید تا با مزوتراپی صورت و مزایای و معایب این روش بیشتر آشنا شوید.

مزوتراپی صورت چه کاربردی دارد؟

با توجه به بلاگ منتشر شده در رابطه با مزوتراپی صورت در کلینیک صدف : مزوتراپی صورت روشی است که در آن پزشک با کمک سوزن‌های بسیار ریز موادی مانند آنزیم‌ها، هورمون‌ها، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی را به لایه میانی پوست تزریق می‌کند. این روش برای اولین بار در فرانسه توسط دکتر میشل پیستور اختراع شد. در آن زمان از مزوتراپی برای تسکین درد ناشی از بعضی بیماری‌ها استفاده می‌شد. با این حال، بعدها از این روش برای از بین بردن چربی‌های اضافی و زیباسازی و جوانسازی پوست استفاده شد.

کاربردهای مزوتراپی صورت عبارت‌اند از:

درمان سلولیت
داروهایی که در مزوتراپی پوست استفاده می‌شوند، غشای سلولی چربی و ساختارهایی که چربی را کنار هم نگه می‌دارند، تجزیه می‌کند. بنابراین طی چند هفته تا چند ماه، مزوتراپی پوست می‌تواند لایه‌های چربی را از بین ببرد. از آنجایی که سلولیت توسط نوارهای بافت همبند ایجاد شده و چربی را درون خود نگه می‌دارد، مزوتراپی می‌تواند درمان مناسبی برای کاهش سلولیت باشد.

درمان لک
ترکیب‌های خاصی از مواد مزوتراپی می‌توانند لکه‌های پوستی را مورد هدف قرار دهند. این مواد می‌توانند با کنترل میزان تولید رنگ‌دانه‌ها توسط ملانوسیت در پوست به کاهش رنگ‌دانه‌های موجود در پوست کمک کنند. لکه‌های خورشیدی و ملاسما (نوعی اختلال پوستی) اشکال خاصی از لک‌های صورت هستند که با کمک مزوتراپی صورت می‌توانند درمان شوند.

جوانسازی
پیری یک فرایند پیچیده و چندعاملی است که روی تمام اعضای بدن، از جمله پوست، تاثیر می‌گذارد. پوست در اثر گذشت زمان، نازک، رنگ‌پریده، چروکیده و دچار خطوط ریز می‌شود. این تغییرات معمولا در اثر کاهش الاستین و کلاژن به وجود می‌آید. بر اساس مقاله‌ای در ژورنال NCBI، مزوتراپی یکی از روش‌های جوانسازی پوست است که در آن مواد تحریک‌کننده کلاژن وارد پوست شده و تعامل بین سلول‌ها را تسهیل می‌کند. در این روش تزریق تا عمل ۲ تا ۴ میلی‌متری با زاویه ۳۰ تا ۶۰ درجه انجام می‌شود.

مزوتراپی صورت چگونه انجام میشود؟

 

نحوه تزریق مزوتراپی صورت

در هر جلسه مزوتراپی پزشک از داروی بی حسی که با بدن مراجعه کننده سازگار باشد استفاده می‌کند. داروی بی حسی به هیچ عنوان نباید حساسیت و آلرژی ایجاد کند، در اینصورت نباید از آن استفاده کرد. بعد از بی حسی پزشک از سوزن‌های بسیار ریز و ظریفی استفاده می‌کند تا روی سطح پوست منافذ کوچکی ایجاد کند. سپس مواد مورد نیاز برای تزریق باید از طریق این سوزن‌ها وارد پوست شوند.
سوزن‌ها تا ۴ میلی‌متر در عمق پوست فرو می‌روند و مواد را وارد پوست می‌کنند. این روند در هر جلسه انجام می‌شود تا به نتیجه رضایت بخش برسید. تعداد جلسات حداقل ۳ و حداکثر ۱۵ جلسه است. بیشتر افراد در جلسات اول به نتیجه معقول می‌رسند.

در کوکتل‌هایی مزوتراپی صورت از موادی استفاده شده است که علاوه بر تحریک پوست صورت به ساخت کلاژن، موجب جوانسازی و آبرسانی پوست صورت هم خواهند شد. موادی که در ترکیبات این کوکتل‌ها وجود دارند عبارتنداز:

  • کلسی تونین: یکی از هورمون‌هایی است که تزریق آن به بدن می‌تواند موجب افزایش خون رسانی و تغذیه بافت‌های صورت شود.
  • داروهای هورمونی: این داروها بیشتر در کوکتل‌های مربوط به مزوتراپی موی سر وجود دارند.
  • ال کارنیتین: این ماده تجزیه کننده چربی‌ها است و به مقدار مشخصی در ساختار کوکتل‌های مزوتراپی وجود دارد.
  • داروهای مغذی: این مواد به طور طبیعی در پوست و مو وجود دارد و در کوکتل‌های مزوتراپی برای تقویت بیشتر وارد بدن می‌شوند.
  • اتساع دهنده عروق: اتساع دهنده‌ها موجب افزایش خون‌رسانی به ناحیه مورد نظر می‌شوند.
  • بیوتین: این ویتامین در تنظیم میزان ترشحات غدد چربی نقش بسیار تاثیرگذاری خواهد داشت.
  • ویتامین B5: یکی از ویتامین‌هایی بوده که در تقسیم سلولی و بهبود بافت پوستی بسیار تاثیرگذار است.
  • ویتامین A: تحریک کننده پوست صورت به ساخت کلاژن است.
  • ویتامین C: آنتی اکسیدان مفیدی است که می‌تواند موجب شفافیت پوست صورت شود.
  • مواد معدنی: عناصری چون مس، فسفر، روی و… برای سلامت و شادابی پوست صورت استفاده می‌شوند.
  • گلیکولیک اسید: بهبود دهنده اسکارها و جای جوش است.
  • سدیم پیروات: این محلول حالت کدر، خسته پوست، پیری و لکه‌های صورت را درمان می‌کند.
  • کافئین: از کافئین در در محلول‌های لیپولیتیک استفاده می‌شود که بیشتر در رفع ریزش موی سر کاربرد دارند.

نتایج و ماندگاری مزوتراپی صورت چقدر است؟

 

نحوه تزریق مزوتراپی صورت

هیچ یک از روش‌های جوانسازی و زیبایی صورت نتایج دائمی ندارند، این روش‌ها موقتی بوده و بعد از گذشت مدت زمان مشخصی نیاز به تمدید مجدد دارد.
مدت زمان ماندگاری مزوتراپی صورت با توجه به نوع پوست فرد، توجه به نکات مراقبتی، نوع کوکتل استفاده شده و…. حدود ۶ تا ۱۲ ماه است. بعد از گذشت این مدت زمان، باید نسبت به تمدید آن اقدام کنید.

مزایا و معایب مزوتراپی صورت چیست؟

مزایای مزوتراپی صورت باعث شده تا این روش درمانی انتخاب بسیاری از پزشکان و مراجعه کنندگان باشد. ازجمله مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظاهر پوست را با از بین بردن چین و چروک صورت بهبود می‌بخشد.
  • پوست صورت را هیدراته می‌کند و از خشکی پوست صورت جلوگیری خواهد کرد.
  • ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی پوست صورت را تامین می‌کند.
  • چربی‌های اضافه پوست صورت را از بین می‌برد.
  • این روش می‌تواند در مقایسه با روش‌ها گران قیمت جوانسازی پوست، یک انتخاب مناسب باشد.

مزوتراپی صورت همانطور که دارای مزایای بسیاری است، معایب و عوارضی هم دارد. این معایب عبارتنداز:

  • بروز لکه‌های تره و روشن روی پوست در ناحیه تزریق
  • ایجاد زخم و اسکار روی پوست
  • کبودی و خون مردگی روی پوست
  • آلرژی به داروی بی حسی و کوکتل‌های تزریق شده
  • التها و تورم در ناحیه تزریق
  • عفونت‌های پوستی

هزینه مزوتراپی صورت

هزینه مزوتراپی صورت تحت تاثیر پارامترهای مختلفی قرار دارد که می‌توانند موجب تغییر هزینه شوند. داروها و مواد استفاده شده، تخصص پزشک، کلینیک مورد نظر، ناحیه مورد تزریق، تعداد جلسات درمانی و… همه از عواملی هستند که به نحوی می‌تواند موجب کاهش یا افزایش هزینه مزوتراپی صورت شود.

آیا با مزوتراپی میتوان افتادگی پلک را درمان کرد؟

یکی از روش‌های درمان افتادگی پلک یا پتوز، بلفاروپلاستی است. با توجه به بلاگ منتشر شده در رابطه با عوارض بلفاروپلاستی، در وهله اول پزشک با بررسی ساختار عضلانی صورت، ساختار استخوان‌ها و تقارن ابرو تصمیم می‌گیرد که چه مقدار پوست، عضله یا چربی از پلک بالایی را از بین ببرد. بدین منظور او علامت‌گذاری‌های لازم را روی صورت انجام می‌دهد. معمولاً برای انجام بلفاروپلاستی پلک بالا از بی‌حسی موضعی برای راحتی بیمار استفاده می‌شود. این روش درمانی مانند سایر روش‌های جوانسازی صورت دارای عوارضی است. این عوارض در صورتی که شدت پیدا کنند می‌توانند سلامت جسمی بیمار را تحت تاثیر قرار دهند.

با توجه به درمان افتادگی پلک در کلینیک صدف : با مزوتراپی می‌توان از افتادگی پلک و پوست اطراف چشم جلوگیری کرد. البته راه‌های درمانی دیگری برای از بین بردن پتوز وجود دارد اما مزوتراپی یکی از مناسب‌ترین راه‌‌ها برای درمان این عارضه است.

جمع بندی

اگر احساس می‌کنید که پوست شما شادابی و جوانی سال‌های گذشته را ندارد، مزوتراپی می‌تواند یک درمان مناسبی برای آن باشد. قبل از انجام مزوتراپی بهتر است به پزشک مراجعه کنید و با مشورت پزشک یکی از بهترین روش‌های جوانسازی صورت را انتخاب کنید.
مزوتراپی با توجه به فواید بسیاری که دارد می‌تواند یک راه درمان مطمئن برای شادابی، جوانی و از بین برنده چین و چروک صورت باشد.

نظرات بسته شده است.