برای خرید ارز مسافرتی و توافقی چطور اقدام کنیم؟

شما برای خرید دلار و یورو کجا مراجعه می‌کنید؟ قطعا برای‌تان پیش آمده بخواهید جهت سفر یا هر نیاز دیگری دلار یا یورو خریداری کنید. اما قیمت و نحوه خرید ارزهای خارجی برای خیلی‌ها مقوله ناآشنایی است! در این مطلب شما را با نحوه خرید دلار توافقی و مسافرتی آشنا می‌کنیم.

برای خرید ارز مسافرتی و توافقی چطور اقدام کنیم؟

بسیاری از افراد جهت تامین ارز مورد نیاز خود برای فعالیت‌هایی مثل مسافرت،‌ تحصیل در خارج از کشور یا سرمایه‌گذاری، اقدام به خرید دلار یا یورو در بازار ارز می‌کنند، پس طبیعتا قیمت دلار و یورو برای این افراد اهمیت زیادی دارد.

پس از قوانین گوناگونی که برای تعیین نرخ ارز در سال‌های اخیر تصویب شد، عده‌ای نهایتا برای تامین ارز مورد نیاز خود دچار سردرگمی شدند. جدا از اینکه اقتصاددانان،‌ چند نرخی شدن نرخ ارز را به ضرر سیستم اقتصادی کشور در بلندمدت می‌دانستند، مردم و شرکت‌های وارد‌کننده نیز دل‌خوشی از این نرخ ترجیحی نداشتند.

در نهایت بعد از همه‌ی بالا و پایین‌ها، دولت سیزدهم تصمیم بر حذف عرضه ارز با نرخ نیمایی برای مصرف‌کنندگان و جایگزین کردن آن با نرخ‌های توافقی و مسافرتی گرفت. در اینجا به سه روش تامین ارز اشاره کردیم و شرایط دریافت و مزایای هر کدام را توضیح دادیم.

 

سه روش خرید دلار و یورو

خرید دلار سه روش اصلی دارد که شامل «بازار آزاد»، «دلار توافقی» و «دلار مسافرتی» می‌شود. از آنجایی که خرید دلار از بازار آزاد مسایل و مشکلاتی در پی دارد، عملا توصیه می‌شود دلار مورد نیاز خود را صرفا از طریق صرافی‌های مجاز تحت نظارت بانک مرکزی در قالب دلار توافق و یا دلار مسافرتی خریداری کنید.

 

۱- خرید دلار در بازار آزاد 

یکی از راه‌های تامین دلار،‌ خرید آن در بازار آزاد است؛ نرخ این دلار که توسط عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود، طبیعتا بالاتر از سایر گزینه‌های تامین دلار است که در ادامه قصد معرفی آن‌ها را داریم.

 

۲- خرید دلار توافقی با ارائه کارت ملی 

دلار توافقی، دلاری است که می‌توانید با ارائه کارت ملی خود،‌ با قیمتی ارزان‌تر از دلار بازار آزاد تهیه کنید. این نوع دلار، با مقداری مشخص و توسط برخی از صرافی‌های مجاز نظیر شرکت صرافی فارابی ارائه می‌شود. دلار توافقی در حال حاضر با قیمتی در حدود یک هزار تومان ارزان‌تر از دلار آزاد عرضه می‌شود، به همین دلیل استقبال زیادی از آن شده است.

در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱،‌ بانک مرکزی با هدف پاسخ به تقاضای بی‌سابقه بازار و التهابات قیمت دلار،‌ به صرافی‌ها اجازه داد تا با نرخ توافقی، نسبت به خرید ارز صادرکنندگان اقدام کنند.

 

قیمت و سهمیه دلار توافقی

لازم به ذکر است قیمت و سهمیه دلار توافقی نسبت به هشت ماه قبل دچار تغییراتی شده است؛  قیمت دلار توافقی که قبلا روزانه توسط صرافی‌ ملی تعیین می‌شد،‌ هم‌اکنون بر مبنای قیمت فروش ارز (یعنی نرخ توافقی ارز خریداری شده از صادر کننده) به اضافه حاشیه سود یک درصدی صراف تعیین می‌شود. در نتیجه در حال حاضر نرخ دلار توافقی، حدود دو هزار تومان بیشتر از نرخ صرافی ملی است؛ اما همچنان نسبت به بازار آزاد حدود ۱۵۰۰ تومان ارزان‌تر است.

تفاوت بعدی، در سهمیه دلار توافقی است که نسبت به قبل تغییر کرده است؛ پیش از این هر فرد با ارائه کارت ملی می‌توانست تا سقف ۲۰۰۰ یورو که معادل ۲۲۰۰ دلار بود،‌ دلار بخرد؛ اما در حال حاضر این سهمیه به ۲۰۰۰ دلار کاهش یافته است.

بنابراین با توجه به این قیمت و سهمیه، می‌توان تخمین زد که خرید دلار با نرخ توافقی، سود دو میلیون تومانی برای خریداران دارد.

 

شرایط خرید ارز توافقی با کارت ملی

  1. حضور شخص خریدار
  2. ارائه کارت ملی هوشمند یا در صورت عدم صدور کارت ملی، به همراه داشتن شناسنامه و برگه تعویض کارت ملی
  3. پرداخت با کارت بانکی به نام شخص
  4. سیم‌کارت به نام شخص

 

۳- خرید ارز مسافرتی

گزینه سوم، خرید ارز مسافرتی است که همانند ارز توافقی،‌ قیمتی کمتر از بازار آزاد دارد و با سهمیه‌های مختلف(بین ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو) به افراد فروخته می‌شود:

  • برای سفرهای هوایی به‌همراه روادید(ویزا): ۲۰۰۰ یورو
  • برای سفرهای زمینی، ریلی و دریایی: ۳۰۰ یورو
  • برای سفرهای هوایی بدون روادید( ویزا): ۳۰۰ یورو

 

مدارک لازم برای خرید ارز مسافرتی

برای دریافت ارز مسافرتی لازم است به یک صرافی معتبر نظیر صرافی فارابی مراجعه کنید، اما قبل از آن حتما مدارک زیر را همراه داشته باشید:

  1. گذرنامه(پاسپورت)
  2. روادید(ویزا)
  3. رسید پرداخت عوارض خروج از کشور
  4. اصل بلیط مهر شده توسط آژانس هواپیمایی
  5. کارت ملی جدید هوشمند
  6. خط موبایل به نام فرد متقاضی
  7. کارت بانکی به نام شخص خریدار
  8. نشانی کامل کدپستی

 

در صورت انتخاب هر کدام از این روش‌ها، شما نیاز دارید به صرافی معتبری مراجعه کرده و ارز درخواستی خود را دریافت کنید، اما در این مرحله ممکن است با چالش‌هایی مانند ایستادن در صف‌های طولانی و اتلاف وقت مواجه شوید؛ صرافی فارابی، با خدمات نوبت‌دهی آنلاین، این چالش‌ها را برای مشتریان مرتفع کرده است. شما به سادگی می‌توانید با مراجعه به سایت exchange.irfarabi.com و دریافت نوبت آنلاین، از خدمات این صرافی بهره‌مند شوید.

نظرات بسته شده است.