راهنمای خرید بلیط اتوبوس از ارزان ترین تا گران ترین

خرید بلیط اتوبوس شاید از نظر ظاهری بسیار ساده باشد؛ اما قلق‌های خاصی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید به بهترین شکل ممکن خرید خود را انجام دهید. اگر قصد سفر زمینی با اتوبوس را دارید، در این مقال با ما همراه شوید. در ادامه شما را با روش‌های مختلف خرید بلیط اتوبوس از ارزانترین اتوبوس تا گران‌ترین اتوبوس آشنا خواهیم کرد. این روزها اتوبوس‌ها نیز همانند هواپیما و قطار انواع مختلفی دارند. همچنین می‌توانید از انواع روش حضوری و غیرحضوری برای خرید بلیط اتوبوس استفاده کنید. با توجه به اینکه اتوبوس ارزان‌ترین روش سفر محسوب می‌شود، بسیاری از مسافران این روش سفر را ترجیح می‌دهند. پس با ما همراه باشید تا با جزئیات خرید بلیط اتوبوس آشنا شوید.

راهنمای خرید ارزانترین بلیط اتوبوس

چرا سفر با اتوبوس؟

اول از همه بهتر است تا کمی درباره سفر با اتوبوس با هم صحبت کنیم. چرا سفر با اتوبوس؟ اول از همه اینکه سفر با اتوبوس ارزان‌ترین روش سفر محسوب می‌شود. با کمک اتوبوس می‌توانید با کمترین هزینه به شهرهای مختلف سفر کنید. دوم اینکه اتوبوس برای کسانی که از سفر هوایی می‌ترسند، بهترین گزینه محسوب می‌شود. اتوبوس‌های امروزی امنیت بسیار مناسبی دارند. همچنین همانند گذشته افراد بسیاری در اتوبوس حضور نخواهند داشت. تعداد نفرات در اتوبوس‌های VIP بسیار محدود است.

اتوبوس‌های امروزی همانند هواپیما راحت هستند. این اتوبوس‌ها صندلی تخت‌خواب‌شو دارند. پس می‌توانید صندلی خود را به‌راحتی به تخت‌خواب تبدیل کنید و در طول سفر بخوابید. اتوبوس‌های جدید علاوه بر مانیتور، دارای شارژر برق ۲۲۰ ولت هستند. پس در  طول سفر می‌توانید با گوشی موبایل خودتان حسابی سرگرم باشید و به‌هیچ‌وجه طول مسیر شما را آزار نمی‌دهد. زمانی که با اتوبوس سفر می‌کنید در برخی شهرها و ایستگاه‌های بین‌راهی توقف خواهید داشت. پس می‌توانید از سرویس بهداشتی استفاده کنید یا اینکه به رستوران‌های بین‌راهی بروید. سفر با اتوبوس یک روش نسبتاً سریع، ارزان و بسیار راحت خواهد بود.

روش‌های مختلف خرید بلیط اتوبوس

خب حالا که درباره مزایای خرید بلیط اتوبوس صحبت کردیم، حتماً دلتان می‌خواهد بدانید که چطور می‌توانید یک بلیط اتوبوس برای سفرتان تهیه کنید. برای خرید بلیط اتوبوس به‌صورت کلی می‌توانید از روش حضوری یا روش غیرحضوری استفاده کنید. در ادامه شما را با هر کدام از این دو روش بیشتر آشنا خواهیم کرد.

·       روش حضوری

روش حضوری خرید بلیط اتوبوس همان روش قدیمی است که کم و بیش همه ما با آن آشنایی داریم. برای خرید بلیط اتوبوس باید به‌صورت حضوری به ترمینال اتوبوس شهر مبدا مراجعه کنید. معمولاً ترمینال‌ها دارای شرکت‌های مختلفی هستند. برای مثال شرکت ایران پیما و … دفاتری در هر ترمینال دارند. هر شرکت به یک سری شهرهای خاص اتوبوس ارسال می‌کند. همچنین هر ترمینال نیز فقط به برخی مقاصد سفر انجام می‌دهد. پس باید بدانید که از کدام شرکت در کدام ترمینال می‌توانید اتوبوس به مقصد مدنظر بگیرید. برای مثال از ترمینال شرق تهران، بیشتر برای شمال کشور می‌توانید اتوبوس از شرکت‌های مخلتف بگیرید.

هر شرکت اتوبوس‌های مختلفی را با قیمت‌های مختلف ارائه می‌دهد. معمولاً در روش حضوری فرصت نمی‌کنید تا اتوبوس‌های مختلف شرکت‌های متفاوت را با هم مقایسه کنید. همچنین گاهی ممکن است در همان روز بلیط به مقصد مدنظر شما وجود نداشته باشد. پس باید بلیط را برای روز دیگر تهیه کنید و یک بار دیگر برای حرکت به سمت مقصد، به ترمینال بیایید. این اتفاق بیشتر در ایام پرتردد همانند عید نوروز رخ می‌دهد. پس در این ایام بهتر است از روش حضوری استفاده نکنید.

روش دیگر این است که به اتوبوس‌های بیرون ترمینال مراجعه کنید. همیشه بیرون رانندگان اتوبوس را مشاهده می‌کنید که فریاد می‌کشند مثلاً اصفهان ۲ نفر حرکت! این اتوبوس‌ها آماده حرکت هستند و برای مبلغ بلیط نیز باید با راننده مذاکره کنید. البته همیشه قادر به پیدا کردن اتوبوس مناسب به مقصد مدنظر به این شکل نخواهید بود. روش دیگر مراجعه به دفاتر آژانس‌های مسافرتی است. آژانس‌های مسافرتی نیز می‌توانند برای شما بلیط اتوبوس خریداری کنند. البته این روش نیز وقت‌گیر است و کمتر کسی از آن استفاده می‌کند.

·       روش غیرحضوری

روش غیرحضوری به روش‌هی اینترنتی و تلفنی گفته می‌شود. بسیاری از آژانس‌های مسافرتی، دارای سایت‌های معتبری هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید بلیط اتوبوس را به‌صورت اینترنتی خریداری کنید. خرید غیرحضوری دیگر مشکلات و دردسرهای خرید حضوری را ندارد. با کمک روش غیرحضوری حتی می‌توانید نقشه اتوبوس را مشاهده کنید و صندلی مدنظرتان را بگیرید. حتی اگر دسترسی به اینترنت نداشته باشید، برخی آژانس‌ها امکان خرید تلفنی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. البته تمامی آژانس‌ها به این شکل نیستند. برای مثال آژانس معروف ره بال آسمان امکان خرید تلفنی را هم در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

مزایای خرید غیرحضوری بلیط اتوبوس

مزایای خرید اینترنتی بلیط اتوبوس

این روزها تقریبا در تمامی شهرهای ایران، ترافیک سنگین خودرو وجود دارد. پس برای خرید حضوری بلیط اتوبوس باید زمان بیساری را در ترافیک سنگین منتظر بمانید. همچنین هزینه‌های رفت و برگشت را نیز باید لحاظ کنید. از طرف دیگر در شلوغی ترمینال‌ها، معمولاً به‌راحتی با فراغ خاطر نمی‌توانید اتوبوس مدنظرتان را انتخاب کنید. این موضوع در سفرهای طولانی می‌تواند بسیار مهم باشد. اتوبوس‌های مختلف دارای امکانات متفاوتی هستند. در صورتی که اتوبوس راحتی کافی نداشته باشد، سفری چندان آرام را تجربه نخواهید کرد.

این در حالی است که با کمک روش‌های غیرحضوری خرید بلیط اتوبوس، می‌توانید بلیط شرکت‌های مختلف را با هم مقایسه کنید. همچنین امکان بررسی امکانات و قابلیت‌های اتوبوس نیز وجود دارد. نام اتوبوس در بخش بلیط ثبت می‌شود. پس می‌توانید مشخصات آن را حتی در اینترنت هم جستجو کنید. در روش خرید اینترنتی بلیط اتوبوس می‌توانید نقشه اتوبوس را به‌صورت کامل مشاهده کنید. در این نقشه به شما نشان داده می‌شود که کدام صندلی‌ها خالی هستند و می‌توانید آن‌ها را انتخاب نمایید. همچنین در روش خرید اینترنتی گاهی تخفیف‌های ویژه نیز شامل حال شما می‌شود. به همین خاطر از هر نظر خرید بلیط اتوبوس به‌صورت اینترنتی به نفع شما خواهد بود.

روش خرید اینترنتی بلیط اتوبوس

برای خرید اینترنتی بلیط اتوبوس ابتدا باید سایت یکی از آژانس‌های مسافرتی را پیدا کنید. سپس وارد سایت شده و به فیلد خرید بلیط اتوبوس بروید. از آنجا باید مبدا، مقصد، تعداد مسافران و تاریخ رفت و برگشت را مشخص کنید. سپس با کلیک روی جستجو، تمامی اتوبوس‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید، به شما نمایش داده می‌شوند. حال نوبت به بررسی نتایج می‌رسد. از بخش فیلتر نتایج می‌توانید سریع‌تر به نتیجه مطلوب برسید. حتی می‌توانید مرتب‌سازی نتایج بر اساس قیمت، تاریخ و … را انتخاب کنید.

نام شرکت مسافربری، اتوبوس و قیمت هر بلیط در کنار آن درج شده است. پس  می‌توانید انواع بلیط را از نظر قیمت، تاریخ، امکانات و … با هم مقایسه کنید. در نهایت بلیط مدنظر را انتخاب می‌کنید. سپس به بخش ورود اطلاعات مسافر یا مسافران می‌روید. در همین بخش باید صندلی اتوبوس را نیز از روی نقشه انتخاب کنید. نقشه به‌صورت کامل به شما نمایش داده می‌شود. بعد وارد کردن اطلاعات، به صفحه پرداخت انتقال داده خواهید شد. در نهایت پرداخت را به‌صورت اینترنتی انجام می‌دهید و بلیط شما نیز به‌صورت اینترنتی صادر می‌شود. با ارائه تصویر بلیط می‌توانید سوار اتوبوس شوید و از سفرتان لذت ببرید.

تفاوت اتوبوس VIP و معمولی چیست؟

هنگام خرید بلیط اتوبوس متوجه می‌شوید که انواع مختلف اتوبوس VIP و معمولی وجود دارند. از نظر قیمتی، اتوبوس‌های VIP از تاتوبوس‌های معمولی گران‌تر هستند. این قیمت بیشتر به خاطر امکاناتی است که در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. اتوبوس‌های VIP دارای صندلی تخت‌خواب‌شو، مانیتور، شارژر برق ۲۲۰ ولت و … هستند که راحتی سفر بیشتری را برای مسافران به همراه می‌آورند.

استرداد بلیط اتوبوس

مزایای خرید اینترنتی بلیط اتوبوس

بلیط اتوبوس را هم همانند بلیط قطار یا هواپیما می‌توانید کنسل کنید. برای استرداد بلیط اتوبوس باید به روشی که خرید کرده‌اید دقت کنید. اگر خرید خود را به‌صورت حضوری از ترمینال انجام داده باشید، برای استرداد بلیط باز هم باید به ترمینال مراجعه نمایید. سپس از دفاتر فروش بخواهید تا بلیط شما را کنسل کنند. در صورتی که بلیط خود را به‌صورت غیرحضوری از آژانس‌های مسافرتی انجام داده باشید، می‌توانید برای استرداد از کارشناسان پشتیبانی همان آژانس کمک بگیرید. به این ترتیب استرداد نیز به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود.  البته در نظر داشته باشید که آژانس‌های مسافرتی نیز فقط بلیط‌هایی که خودشان صادر کرده باشند را می‌تواند کنسل کنند و قادر به کنسل کردن بلیط‌هایی که توسط شرکت‌های دیگر صادر شده باشد، نیستند.

خب دوستان عزیز، با انواع مختلف روش‌های خرید بلیط اتوبوس آشنا شدید. متوجه شدید که روش خرید غیرحضوری به‌مراتب از روش خرید حضوری بهتر است. در این روش در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی می‌شود. همچنین می‌توانید به‌صورت تخصصی بین بلیط‌های مختلف مقایسه انجام دهید و بهترین گزینه را انتخاب کنید. حتی در صورت نیاز به استرداد، استرداد بلیط‌هایی که به روش غیرحضوری خریداری شده باشند نیز به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری ندارند. به نظر شما بهترین روش خرید بلیط اتوبوس کدام است؟ شما روش حضوری را ترجیح می‌دهید یا روش غیرحضوری را انتخاب می‌کنید؟ دلیل شما برای این انتخاب چیست.

نظرات بسته شده است.