کارزار اعتراض به اختلالات گسترده اینترنت در کشور

شواهد فنی نشان می‌دهد سیستم فیلترینگ کشور دچار تغییراتی شده که دلیل آن یا به روز رسانی  تجهیزات فیلترینگ است یا سناریو‌های جدیدی برای سیستم فیلترینگ کشور در حال پیاده‌سازی است.

کارزار اعتراض به اختلالات گسترده اینترنت در کشور

«اعتراض عملی به اختلالات گسترده در اینترنت» عنوان کارزاری است که در اعتراض به کاهش سرعت اینترنت در یک هفته اخیر راه افتاده است.

پیش از این نیز کارزارهایی در اعتراض به محدودیت‌های اینترنتی و موضوع طرح صیانت ایجاد شده بود و از ششم تیر ماه، در اعتراض به افت کیفیت و سرعت اینترنت در دو هفته اخیر کارزار جدیدی به راه افتاد که در آن از کاربران دعوت شده با امضای این کارزار، ثبت گزارش اختلال در سامانه ۱۹۵ و استفاده از هشتگ گزارش اختلال نسبت به وضعیت فعلی اینترنت واکنش نشان دهند.

تجربه کاربران از وضعیت اینترنت در یک هفته اخیر و اعتراضات آن‌ها نسبت به این موضوع در شبکه‌های اجتماعی حکایت از بروز اختلالات شدید در اینترنت و کاهش سرعت اینترنت دارد.

مدیر فنی یکی از شرکت‌های فناوری ایران در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرده بود که کندی و اختلال در سرویس اینترنت کاربران به سیستم فیلترینگ کشور بازمی‌گردد.

او گفته بود که شواهد فنی نشان می‌دهد سیستم فیلترینگ کشور دچار تغییراتی شده که دلیل آن یا به روز رسانی  تجهیزات فیلترینگ است یا سناریو‌های جدیدی برای سیستم فیلترینگ کشور در حال پیاده‌سازی است.

باوجود این، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره این تغییرات و بروز اختلال‌های اینترنتی که کاربران به وضوح با آن‌ها درگیر هستند واکنش مشخصی نشان نداده است.

مهدی سالم، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات با رد این ادعاها می گویدکه دسترسی هیچ‌ فردی به اینترنت محدودیت ایجاد نشده و اگر کسی با اختلال در دسترسی به اینترنت مواجه است و در این زمینه اطمینان کامل دارد باید ازطریق سامانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (کمیته فیلترینگ) شکایت خود را مطرح کند تا ادعایش بررسی شود.

از این رو در کارزاره مذکور شیوه ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵.cra.ir آموزش داده شده است

در متن کارزار اعتراض عملی به اختلالات گسترده در اینترنت در مورد اپلیکیشن‌های سنجش سرعت اینترنت توضیحاتی ارائه شده و چنین نوشته شده است: «اپلیکیشن‌های سنجش سرعت اینترنت به این دلیل که پروتکل‌های مورد استفاده در آن توسط فیلترینگ محدود شده یا سرورهای سنجش سرعت در همان سرویس‌دهنده ایتنرنت نصب شده و اکثر مردم سرورهای پیش‌فرض را که نزدیک ترین است، انتخاب می‌کنند، گزینه‌ی خوبی برای بررسی شرایط فعلی نیستند. شاید در کشوری آزادتر و شبکه‌ای غیر انحصاری بتوان از این ابزارها سود برد.»

این کارزار تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ برای جمع آوری امضا ادامه دارد.

نظرات بسته شده است.