نظارت نامحسوس پلیس فتا و واحدهای گشت‌های انتظامی بر فعالیت فروشندگان سیار

پلیس سایبری کشور با راه اندازی گشت‌های مشترک پلیس فتا و واحدهای گشت انتظامی به صورت نامحسوس بر نحوه فعالیت فروشندگان سیار و مبادلات مالی این افراد نظارت می‌کنند.

نظارت نامحسوس پلیس فتا و واحدهای گشت‌های انتظامی بر فعالیت فروشندگان سیار

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور اعلام کرد: پلیس سایبری کشور با راه اندازی گشت‌های مشترک پلیس فتا و واحدهای گشت انتظامی به صورت نامحسوس بر نحوه فعالیت فروشندگان سیار و مبادلات مالی این افراد نظارت می‌کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از پلیس فتا، سرهنگ «رامین پاشایی» معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور گفت: پلیس سایبری کشور با راه اندازی گشت‌های مشترک پلیس فتا و واحدهای گشت انتظامی به صورت نامحسوس بر نحوه فعالیت فروشندگان سیار و مبادلات مالی این افراد نظارت می‌کنند.

وی ادامه داد: با تجزیه و تحلیل پرونده‌های قضائی تشکیل شده در پلیس فتا و تجربه ادوار گذشته، یکی از جرایمی که همزمان با ایام سال نو که شاهد افزایش خریدها و مسافرت‌های نوروزی هموطنان هستیم، افزایش جرایم حوزه اسکیمر یا کپی کارت‌های بانکی است.

این مقام مسئول ادامه داد: عمدتا مجرمان سایبری در قالب فروشندگان سیار با حضور در سطح معابر شهری و ارائه اجناس مختلف با قیمت‌های پایین‌تر از عرف بازار به منظور جلب مشتری، با ترفندهای خاص و با سوء استفاده از اعتماد و یا غفلت طعمه‌های خود، با در اختیار گرفتن کارت مشتریان و وارد کردن آن درون دستگاه کپی کارت موسوم به اسکیمر و دریافت رمز کارت از آنان، در یک فرصت مناسب نسبت به تخلیه کارت بانکی فریب خوردگان اقدام می‌کنند.

وی افزود: پلیس فتا به منظور پیشگیری از وقوع این گونه جرایم در حوزه پیشگیری اجتماعی، با انجام اقدامات آموزشی اطلاع رسانی، ضمن افزایش دانش سایبری هموطنان با انجام اقدامات در حوزه پیشگیری وضعی نظیر راه اندازی گشت‌های مشترک پلیس فتا و واحدهای گشت انتظامی به صورت نامحسوس بر نحوه فعالیت فروشندگان سیار و مبادلات مالی این افراد نظارت می کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا انتظامی با اشاره به اینکه از ابتدای اسفندماه سال جاری تا کنون ۱۳ نفر در این حوزه، که مترصد کلاهبرداری با این ترفند ازشهروندان بودند، مورد شناسایی قرار گرفتند و به مراجع قضائی جهت سیر مراحل قانونی معرفی شدند؛ گفت: این اقدام عملیاتی تا پایان تعطیلات نوروز در جریان خواهد بود.

سرهنگ پاشایی یکی از محورهای مواصلاتی آلوده و پرخطر که بیشترین وقوع جرایم این حوزه را به خود اختصاص داده است، را محورهای مواصلاتی به سمت شمال کشور به خصوص جاده چالوس و جاده هراز عنوان کرد و به شهروندان هشدار داد مجرمان سایبری در پوشش فروشندگان سیار و دوره گرد مترصد کلاهبرداری از مسافران نوروزی است.

این مقام سایبری اصلی‌ترین راه حل مقابله و پیشگیری اینگونه جرایم را افزایش آگاهی هموطنان برشمرد و گفت: تمامی مراحل عملیات بانکی شامل کشیدن کارت عابر بانک درون دستگاه و وارد کردن رمز می‌بایست توسط صاحبان کارت صورت بگیرد؛ از در اختیار قرار دادن کارت بانکی و افشای رمز آن به فروشندگان اکیدا خودداری شود و در صورت انجام یک تراکنش نامطمئن به منظور جلوگیری از برداشت غیرمجاز بلافاصله می‌بایست نسبت به تغییر رمز عابر بانک اقدام شود.

سرهنگ پاشایی با اشاره به اینکه شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده موارد مشکوک بلافاصله با مرکز امداد فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس بگیرند و موضوع را گزارش کنند، وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www. cyberpolice.ir را به عنوان مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری نام برد و اظهار داشت: سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ نیز جهت رسیدگی هر چه سریع‌تر به موارد مجرمانه در اختیار عموم مردم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.