سرعت اینترنت همراه به ۲۵.۱۸ مگابیت رسید/مشکلی برای افزایش پهنای باند نداریم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی برای افزودن به ظرفیت پهنای باند نداریم، گفت: سرعت و کیفیت اینترنت در ۶ ماه گذشته روند صعودی را طی کرده است. در این مدت سرعت ۲۵.۱۸ مگابیت بر ثانیه را در اینترنت سیار تجربه کرده‌ایم که فاصله زیادی با میانگین جهانی (۲۹.۶) ندارد.

کندی اینترنت از آن دست مسائلی است که معمولا کاربران فضای مجازی از آن گلایه دارند. طی ۶ ماه گذشته و با توجه به مباحثی که در زمینه کندی شبکه مطرح بود، وزارت ارتباطات برای رفع کندی که در شبکه اینترنت ثابت وجود دارد، برنامه‌هایی را به مرحله اجرا درآورده تا مقداری از این مشکل را رفع کند.

مشکلاتی که در شبکه اینترنت ثابت داریم، به ۶ ماه و یک سال گذشته برنمی‌گردد، توسعه اینترنت ثابت، سال‌هاست عقب افتاده و فرسودگی شبکه انتقال مخابرات باعث شده، دسترسی به شبکه اینترنت با سرعت بالا، کیفیت مناسب و امن کمی طولانی شود.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امروز شنبه ۲۱ اسفند ماه به شرح جزئیات این سوال که آیا واقعا اینترنت کند است یا نه و چه اقداماتی باید برای رضایت بیشتر کاربران نسبت به دسترسی به فضای مجازی انجام داد، پرداخت.

وزیر ارتباطات دولت سیزدهم که از اوایل شهریور امسال به عنوان وزیر ارتباطات در عمارت کلاه‌فرنگی مستقر شد، گفت: ما هیچ مشکلی برای افزودن به ظرفیت پهنای باند بین الملل نداریم. رییس جمهور نیز دستور دادند، هر نیازمندی که در حوزه افزایش پهنای باند وجود دارد، مرتفع شود و ما نیز در حال تامین ظرفیت مناسب هستیم.

برای تامین پهنای باند بین الملل مشکلی نداریم

وی در پاسخ به این سوال که برخی اعتقاد دارند، شورای عالی فضای مجازی مجوز افزایش پهنای باند بین‌الملل را صادر نمی‌کند، خاطرنشان کرد: اگر مجوزی در این ماه‌ها صادر نمی‌شد و ظرفیت پهنای باند افزایش نمی‌یافت، اکنون وضعیت شبکه اینچنین نبود. وضعیت شبکه اینترنت ما الان وضعیت به نسبت مناسبی دارد.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: زمانی که ما از کندی یا تندی سرعت اینترنت صحبت می‌کنیم، باید یک پارامتر را به عنوان مبنا داشته باشیم. اکنون سایت «اسپید تست» به عنوان منبعی برای سنجش سرعت و کیفیت اینترنت است. البته شیوه جمع آوری داده‌های این سامانه خیلی قابل اتکا نیست اما از آن‌جایی که بیشتر کشورها با همین داده‌ها سنجیده می‌شوند، همین الان از روی همین سایت وضعیت اینترنت را بررسی می‌کنیم.

وزیر ارتباطات در ادامه با باز کردن و نشان دادن سایت آنلاین اسپید تست به شرح وضعیت اینترنت ثابت و سیار ایران پرداخت. وی گفت: این سایت، کشورها را از نظر سرعت اینترنت رتبه‌بندی کرده است. شهریور امسال که من وزارت ارتباطات را تحویل گرفتم، سرعت اینترنت سیار ایران، ۲۱.۸ مگابیت بر ثانیه بود و در این ماه به سرعت ۲۳.۱ مگابیت بر ثانیه رسیده است که روند صعودی را نشان می دهد.

هدف ما سرعت‌های چند ۱۰۰ مگابیتی است

زارع‌پور عنوان کرد: ما حتی در ماه‌های قبل در حوزه اینترنت سیار، سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه را نیز تجربه کرده‌ایم. از ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۹۹) تا مارچ ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) رتبه ایران از ۷۹ به ۷۷ رسیده است و در این فاصله زمانی حتی به رتبه ۷۰  نیز دست پیدا کردیم. بهترین رتبه‌ها (۷۰-۷۳) را در یک سال گذشته و در دولت سیزدهم داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: برخی پوستر درست می‌کنند و ایران را هم رده با کشورهایی مانند افغانستان قرار می‌دهند؛ در حالی که ماجرا چنین نیست. من بارها اعلام کرده‌ام که کیفیت اینترنت ثابت ما مطلوب نیست اما کندی و تندی سرعت باید معیار داشته باشد. یکی از معیارها همین اسپید تست است. در شاخص‌های دیگر شبکه مانند (جیتر (jitter) تفاوت زمانی است که بسته اطلاعاتی ما از لحظه ارسال در شبکه تا زمان رسیدن به مقصد سپری می‌کند) و لیتنسی (مدت زمانی که طول می‌کشد تا داده‌ها از نقطه‌ای از شبکه به نقطه دیگر منتقل شوند) نیز کاهش چشمگیری نداشته‌ایم.

زارع‌پور در اسپید تست وضعیت اینترنت ثابت را نیز به صورت آنلاین بررسی کرد: زمان ورود من به وزارت ارتباطات سرعت اینترنت ثابت ۹.۲۷ مگابیت بر ثانیه بوده و اکنون ۱۰.۳۹ مگابیت بر ثانیه است. رتبه ایران ۲ پله بالاتر آمده است. این مشاهدات نشان می‌دهد در ۶ ماه گذشته روند سرعت و کیفیت اینترنت، صعودی بوده است.

زارع‌پور برای چندمین بار تاکید کرد: البته این سرعت با سرعتی که شایسته مردم ایران است، فاصله بسیار زیادی دارد. اکنون میانگین سرعت اینترنت ثابت در دنیا ۶۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت ایران ۱۰.۳۹ است که تقریبا یک دهم میانگین جهانی است. این عدد و رتبه شایسته مردم ایران نیست. گلوگاه تمام مشکلات در شبکه اینترنت ثابت، توسعه نامتوازن ارتباطات ثابت و سیار در کشور است.

سرعت اینترنت همراه به ۲۵.۱۸ مگابیت رسید/مشکلی برای افزایش پهنای باند نداریم

نسخه شفابخش حل مشکل اینترنت؛ توسعه ارتباطات ثابت

وی افزود: در کشورهای پیشرفته مصرف اینترنت کاربران در محل کار و خانه از ارتباطات ثابت است و بخش اندکی از دسترسی آن‌ها به اینترنت از طریق تلفن همراه انجام می‌شود. هیچ کجای دنیا نیز کل نیاز مردم به شبکه، وابسته به اینترنت همراه نیست. نسخه شفابخش حل مشکل اینترنت کشور ما توسعه ارتباطات ثابت است که برای آن برنامه‌های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت درنظر گرفته‌ایم.

زارع‌پور در خصوص برنامه‌هایی که وزارت ارتباطات برای توسعه اینترنت ثابت دارد، افزود: شبکه ارتباطات ثابت وضعیت خوبی نداشته، توسعه پیدا نکرده و ظرفیت آن اشباع شده است. شبکه انتقال مخابرات در برخی استان‌ها فرسوده شده و سال هاست در این حوزه سرمایه‌گذاری نشده است. اکنون بیش از ۶۰ درصد ارتباطات کل کشور (سیار و ثابت) وابسته به شبکه شرکت مخابرات است.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: اگر در شبکه شرکت مخابرات مشکل داشته باشیم، این مشکل به بقیه بخش‌ها تسری پیدا می‌کند. ما در کوتاه مدت تلاش کردیم مشکلات فوری شرکت مخابرات را حل کنیم، به افزایش لینک‌های این شرکت به سمت شرکت ارتباطات زیرساخت کمک کردیم، از محل منابع خودمان تجهیزات لازم را برای‌ آنها فراهم کردیم، رقمی را از تبصره بودجه ۱۴۰۰ برای شرکت مخابرات مصوب کردیم تا برای ارتقاس شبکه انتقال داخل شهری در اختیارشان قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: پروژه اصلی برای توسعه ارتباطات ثابت، پروژه FTTH است که دهه فجر امسال، با بهره‌برداری از نیم‌ میلیون پورت فیبرنوری رسما رونمایی شد. به دنبال این هستیم تا پایان دولت سیزدهم، ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری را در کشور راه‌اندازی کرده و در اختیار مردم قرار بدهیم.

باند فرکانسی ۲۳۰۰ برای افزایش سرعت اینترنت سیار

زارع‌پور درباره تمهیدات اندیشیده شده برای افزایش سرعت اینترنت سیار گفت: یکی از گام‌های میان‌مدتی که برداشتیم، بهره‌برداری از باند فرکانسی ۲۳۰۰ بود. به واسطه این فرکانس، اپراتورها می‌توانند در مناطقی که مشتری بیشتری دارند و تقاضا بیشتر است، سایت‌های BTS خود را احداث و به روزرسانی می‌کنند.

وی تاکید کرد: برخی از اپراتورها برای نصب سایت‌های خود مشکل دارند به این دلیل که مردم احساس می‌کنند این سایت‌ها برای سلامتی آن‌ها مشکل ایجاد می‌کند. در حالی که اینطور نیست، همکاران من در سازمان تنظیم مقررات و انرژی اتمی به عنوان متولیان این بخش، دائم تشعشعات ناشی از سایت‌های تلفن همراه را اندازه‌گیری می‌کنند و در تمام جغرافیای جمهوری اسلامی ایران، تششعات BTS از میزان مجاز که اتحادیه بین‌المللی مخابرات اعلام کرده، به مراتب پایین‌تر است و مردم باید خیال‌شان از این بابت راحت باشد.​

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.