«من ۱۰ بار این مصاحبه را دیدم، شما هم ببینید…»، این توضیح درباره یک ویدئوی پربازدید در فضای‌مجازی است که فردی می‌گوید: «هیچ چیزی نیست که نتوان با پول آن را به دست آورد، پول همه چیز با خودش می‌آورد، خوشبختی بدون پول نمی‌شود، عشق را هم با پول می‌شود خرید و … »  برای خوشبخت بودن، خیلی چیزها باید دست به دست هم بدهند یعنی تکه‌های پازل زندگی باید با هم چفت شوند. اگر بگوییم یکی از پیش‌نیازهای اصلی برای خوشبخت شدن پول است، اشتباه نکرده‌ایم. اما در این بین، توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد.

  داشتن این تصور درباره پول، اشتباه و آسیب‌زاست
این روزها شاید انگشت‌شمار باشند کسانی که پول را چرک کف دست می‌دانند چون حتی سرسخت‌ترین آدم‌ها هم به اجبار آموخته‌اند که پول می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات باشد اما این‌که فقط پول را مهم‌‌ترین عامل بدانیم و از بقیه موارد که حتی مهم‌تر هستند چشم‌پوشی کنیم، تصوری بسیار اشتباه هست. علاوه بر نادرست بودن، داشتن چنین تفکری به شدت آسیب‌زاست.
  عشق و محبت خریدنی نیست
خیلی‌ها می‌پرسند که آیا پول خوشبختی می‌آورد؟ پاسخ این سوال به تعریف هر فرد از خوشبختی بستگی دارد. اما بدون شک پول یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین شاخص‌ها در زندگی افراد است. ممکن است پول مهم ترین عامل برای احساس خوشبختی در زندگی انسان نباشد اما بدون شک روی موارد بسیار مهمی مانند غذا، تفریحات، تحصیلات و … تاثیر مستقیم دارد. با پول می‌شود خیلی کارها را انجام داد اما هرگز نمی‌شود محبت را که زیربنای احساس خوشبختی است، با آن خرید. اصلا پول و عشق از یک جنس نیستند تا با هم معامله شوند ولی با پول می‌شود کسی را که دوست دارید خوشحال یا گرهی از کارش باز کنید. بنابراین نکته مهم این است که پول خوشبختی نمی‌آورد اما اگر  با توجه به فاکتورهای اساسی خوشبخت باشید و پول به شیوه صحیح و اصولی خرج شود به زندگی‌تان رنگ و لعاب بیشتری می‌دهد. پول سعادت نمی‌آورد همان‌طور که فقر، قطعا بدبختی نمی‌آورد. البته گاهی پول بدون زمینه مناسب و ظرفیت درست برای انسان دردسر هم می شود.
  کمتر کسی به معضلات ثروت فکر می‌کند
هیچ شکی در این نیست که فقر مشکلاتی به همراه دارد اما معضلاتی هم با داشتن ثروت همراه است. متاسفانه کمتر کسی به این موضوع فکر می‌کند. ما فکر می‌کنیم   پول داشتن همیشه خوب است و دوست داریم که پولدار باشیم ولی پول هم مشکلات خاص خودش را به همراه می‌آورد. معمولا روی قضاوت اخلاقی سایه انداخته، همدلی را از بین می‌برد، غرور و خودخواهی را زیاد می کند و … . روان شناسان بارها تاکید کرده‌اند که فقط با پول نمی‌توان خوشبخت بود. آن‌ها ثابت کرده‌اند که عوامل زیادی در احساس خوشبختی نقش دارند و تاکنون ۶۰ عامل اساسی را کشف کرده اند مثل دوستی، احساس احترام، اعتماد به نفس، خدمت به دیگران، پایگاه اجتماعی مناسب، همسر دلخواه و … . روان شناسان می‌گویند وقتی میزان درآمد افراد بالا می‌رود، لزوما شادی و نشاط‌شان بیشتر نمی‌شود.
  باید خوشبختی را تمرین کنیم
بنابراین اگر پول تنها شرط لازم برای خوشبختی نیست و برای شاد بودن به تنهایی کفایت نمی‌کند، باید دنبال چیزهایی بود تا به ما یاد بدهند برای خوشبخت بودن باید دست به تکرار و تمرین زد. خوشبختی باید درون ما باشد اما گاهی وقت‌ها احساس می‌کنیم با فراهم کردن پول و امکانات بیشتر به خوشبختی می‌رسیم در حالی که خانه‌های بسیاری از ما امروز به محل تجمع اسباب و اثاثیه‌هایی تبدیل شده که روزی فکر می‌کردیم داشتن‌شان باعث خوشحالی‌مان خواهد شد ولی حالا احساس خفگی و دلتنگی را در ما تشدید می‌کنند!
  خواسته‌های مادی تمام‌شدنی نیست
باید توجه داشت که خشنودی ناشی از به دست آوردن کالاها همیشه زودگذر است و به تدریج فراموش می‌شود. برای مثال، ما ممکن است واقعا برای خرید یک خودروی جذاب هیجان‌زده باشیم اما با گذشت زمان و بعد از خرید آن، دیگر آن حس را نخواهیم داشت. بنابراین همه افزایش درآمد ما صرف خرید نسخه گران تر از چیزهایی می‌شود که اکنون داریم. خواسته‌های مادی معمولا سیری‌ناپذیر هستند. بنابراین مهم ترین لذت‌های زندگی خریدنی نیستند، آن چه که واقعا برای ما در زندگی رضایت به همرا دارد، روابط، هدف، معنا و ارتباط با طبیعت است و این که همه چیز را به داشتن پول گره بزنیم، سرانجام خوشی برای ما نخواهد داشت.

نویسنده : فهیمه میرزایی| کارشناس‌ارشد روان‌شناسی بالینی