رباتی که واکسیناسیون را بدون سوزن انجام می‌دهد!

پژوهشگران “دانشگاه واترلو”، رباتی را طراحی و ابداع کرده‌اند که می‌تواند تزریق واکسن را به صورت خودکار و بدون نیاز به سوزن انجام دهد.

به گزارش نیواطلس، بسیاری از مردم، این روزها واکسن کووید-۱۹ را دریافت می‌کنند و تا مدتی تزریق این واکسن را ادامه خواهند داد. پژوهشگران “دانشگاه واترلو” (UWaterloo)، یک ربات جدید را طراحی کرده‌اند که با واکسیناسیون انسان‌ها به صورت خودکار و بدون سوزن می‌تواند این روند را ساده‌تر کند.

این ربات موسوم به “کوبی” (Cobi)، توسط استارت‌آپ “کوبیونیکس” (Cobionix) ساخته شده که یک شرکت وابسته به دانشگاه واترلو است. به گفته پژوهشگران، این نخستین رباتی است که تاکنون توانسته یک تزریق عضلانی را با موفقیت انجام دهد و این کار را بدون استفاده از سرسوزن انجام داده است.

ایده پژوهشگران این است که بیماران پس از پیش ثبت نام برای واکسیناسیون آنلاین، در یک کلینیک یا مکان دیگری که از ربات کوبی استفاده می‌کند، حاضر شوند. سپس یک کارت شناسایی را به دوربینی که روی رابط صفحه نمایش لمسی قرار دارد، نشان دهند. چندین حسگر سه بعدی، حضور آنها را تشخیص می‌دهند.

رباتی که واکسیناسیون را بدون سوزن انجام می‌دهد!

هنگامی که شناسه بیمار تأیید شد، کوبی یک ویال واکسن را از محل ذخیره‌سازی داخلی برمی‌دارد. سپس یک حسگر “لیدار” (LiDAR) که روی این بازوی رباتیک قرار دارد، برای ایجاد یک نقشه دیجیتالی سه‌بعدی از بدن بیمار به کار می‌رود. این نقشه، به واسطه یک نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل می‌شود تا محل مطلوب را برای تزریق پیدا کند. کوبی پس از یافتن محل تزریق، واکسن را به صورت پرفشار از روزنه‌هایی به پهنای تار موی انسان، به بدن وارد می‌کند.

شرکت سازنده، در حال حاضر نمی‌تواند جزئیات بیشتری را ارائه دهد.

“تیم لاسول” (Tim Lasswell)، از بنیانگذاران کوبیونیکس گفت: حدود دو سال طول می‌کشد تا کوبی به بازار مراقبت‌های سلامت وارد شود. امید داریم که این ربات، امکان واکسینه شدن را برای افراد بیشتری فراهم کند و در عین حال، هزینه‌های مراقبت از سلامت را کاهش دهد. همچنین، می‌توان از آن در مناطق دورافتاده که فاقد پزشکان آموزش دیده هستند، استفاده کرد.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.