چرا مردم عاشق دیدن فیلم‌های اصغر فرهادی هستند؟

در بعضی نظرسنجی ها مخاطبان کیفیت فیلم سینمایی «قهرمان» را بسیار بالا دانستند و معتقدند که توانسته دوباره پای مخاطب را به سینماها باز کند. برخی هم شهرت این فیلم و حتی اصغر فرهادی را به دلیل عقاید و کنش‌های سیاسی او می‌دانند.

 

چرا مردم عاشق دیدن فیلم‌های اصغر فرهادی هستند؟

عده‌ای هم اصغر فرهادی را با هیچکاک مقایسه کردند و کارهای او را بی نقص دانستند.
پس از ۲۱ ماه برای نخستین‌بار فرصتی پیش آمده که دوباره مخاطبان سینما با تعداد بالا به سینما بروند و فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی را تماشا کنند.
اما نکته اصلی ماجرا اینجاست که آیا این فیلم توانسته مخاطبان را با سینما آشتی دهد یا خیر؟!

فرهادی دنباله‌رو هیچکاک است
بسیاری از علاقه‌مندان به سینما معتقدند اصغر فرهادی دنباله رو هیچکاک است و شباهت زیادی میان کار این دو کارگردان وجود دارد در رابطه با همین موضوع یکی از کاربران نوشت: «از نظر تکنیکی کارهای اصغر فرهادی در امتداد کارهای هیچکاک است. الکی نیست به فرهادی می‌گویند هیچکاک ایران.»
کاربر دیگری، فرهادی را جزو چهار کارگردان برتر سینمای  جهان دانست و در رابطه با این موضوع نظر داد: «اگر ۴ کارگردان برتر تاریخ را نام ببریم می‌شود هیچکاک، اورسون ولز، فلینی و فرهادی.»
یکی دیگر از مخاطبان خبرآنلاین هم درباره آثار فرهادی نوشت: «اکثر فیلم‌های جناب فرهادی آثاری با ارزش هستند. ضمن این‌که باید یادی هم کنیم از جناب بیضایی نازنین، اساتید شجریان، مشکاتیان و کیارستمی که فرهنگ و هنر ما وامدار زحمات کلیه‌ این هنرمندان و بزرگان هستند.»
مخاطبی با نام علی سام هم نوشت: «تنها فیلمی که در کل سینمای ایران ارزش داد تا برای آن هزینه کرد، «قهرمان» است، بعد از این فیلم هم کسی سینما به نمی‌رود.»
کاربر دیگری هم، فیلم «قهرمان» را با «فروشنده» مقایسه کرد و نوشت: «با این‌که این اثر از هنرمند گرامی، اصغرفرهادی را پایین‌تر از «فروشنده» می‌دانم، اما همچنان هم معتقدم یکی از آثار زیبای سینمای ایران است که ارزش تماشا دارد، به عبارتی می‌توان گفت تمام کارهای اصغر فرهادی ارزش تماشا دارد.»

جایزه اسکار، سیاسی است
با توجه به موفقیت اصغر فرهادی در جشنواره‌ها و جوایز سینمایی جهان، برخی بر این باورند که اسکار یک جایزه سیاسی است و معمولا هم کسی که در آن جایزه می‌گیرد، کاری سیاسی ساخته است. یکی از کاربران درباره این موضوع نوشت: «آقای فرهادی کارهای سیاسی می‌سازند، زیبا هم می‌سازند و شاید بتوان گفت بخش بزرگی از شهرت ایشان و فیلم‌هایشان به همین دلیل است.»
کاربری با نام سیدپور هم درباره سیاسی بودن کارهای فرهادی نوشت: «سینما همین حالا هم رونق دارد، چرا می‌خواهید همه چیز را به فرهادی ربط دهید؟ مگر «دینامیت» فروش ندارد؟ خجالت دارد. هم فرهادی و هم فیلم‌هایش سیاسی هستند به همین دلیل هم جایزه می‌برند.»
کاربر دیگری نظر داد: «همه فیلم‌های اصغر فرهادی مثل هم هستند. همه آن‌ها دروغ و سیاه‌نمایی است و کلا نگاه این کارگردان سیاسی است. من نمی‌دانم چه چیزی دارد که ملت تا این اندازه برای فیلم‌هایش هول می‌زنند.»
مخاطب دیگری نوشت: «هرچند که اسکار و این قبیل جشنواره‌ها سیاسی هستند و البته استاد فرهادی هم می‌توانستند «قهرمان» را کمی بهتر بسازند، اما این فیلم واقعا ارزش تماشا دارد، هرچند که پایانش به شدت مخاطب را آزار می‌دهد.»
کاربری هم نوشت: «درست است که فرهادی فیلمساز خوبی است و به شخصه عاشق فیلم‌های او هستم اما ماجراهای سیاسی را هم در به شهرت رسیدن او نمی‌توان کتمان کرد.»

«قهرمان» مردم را با سینما آشتی می‌دهد
تعدادی از کاربران معتقد بودند که هرچند که فیلم‌هایی مانند «قهرمان» برای سینما نیاز است، اما همیشه باید چند فیلم خوب روی پرده سینما باشند تا مخاطب به سینما بیاید.
کاربری با نام یاسین نامدار دراین باره نوشت: «در سینمای ایران و در ژانر درام تنها کسی که می‌تواند مخاطب جذب کند اصغر فرهادی است. به شرطی که در کنارش یک فیلم مخاطب جذب کن مثل «گشت ارشاد» هم روی پرده سینما باشد.»
دیگر مخاطبِ خبرآنلاین نظر داد: «فیلم «قهرمان»، مردم را با سینما آشتی داده است و اگر دوباره فلمی در این سطح ساخته نشود باز هم قهر می‌کنند. البته فیلم‌هایی مانند «دینامیت» و «مطرب» همیشه مخاطب خودشان را دارند.»
یکی از مخاطبان درباره ارزش فیلم برای جذب مخاطب نوشت: «با محتوای فیلم قهرمان یا خوب و بد بودن آن کاری ندارم، همین که در یک هفته نزدیک سه میلیارد تومان فروخته، نشان می‌دهد کارش را بلد است و اگر چند فیلم سینمایی خوب ساخته شود، باز هم مردم به سینما می‌روند و کسی با کرونا کاری ندارد.»
مخاطبی هم درباره قهر و آشتی مردم با سینماها نوشت: « چه کسی می‌گوید مردم با سینماها قهر کرده‌اند آمار فروش فیلم سینمایی «قهرمان» را نگاه کنید، اگر فیلم خوب ساخته شود، چرا مردم نباید آن را تماشا کنند؟ مسئله این است که فیلم خوب ساخته نمی‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.