دیجیتال مارکتیگ، هرآنچه که باید برای بازاریابی و فروش آنلاین بدانید

مسلماً با گسترش ارتباطات غیر فیزیکی یا همان مجازی و افزایش راههای ارتباطی و فروش غیر حضوری ، شما هم به این فکر کرده اید که شعبه مجازی فروشگاه خود را در دنیای عظیم اینترنت راه اندازی کنید. از ایجاد یک وب سایت فروشگاهی یا ارائه خدمات و محصول در تلگرام ، اینستاگرام و حتی از طریق واتساپ! . شما به همه اینها فکر کرده اید. اما حتماً به اینکه مشتریانم را چگونه پیدا کنم یا آنها چگونه من را بشناسند، بیشتر از دیگر موارد فکر کرده اید. ما در این نوشتار نکات مهمی را در این زمینه و موفقیت در عرصه دیجیتال مارکتینگ به شما خواهیم گفت.

دیجیتال مارکتیگ، هرآنچه که باید برای بازاریابی و فروش آنلاین بدانید

کسب و کار خود را در رسانه های اجتماعی تبلیغ کنید

برای شروع ، می توانید از در دسترس ترین راه برای رسیدن به مخاطبان مورد نظر خود استفاده کنید – از طریق انجمن های فیس بوک یا گروههای مختلف در بستر پلتفرم های اجتماعی دیگر به معرفی محصول و خدمات خود بپردازید. با پیوستن به گروهها و صفحات مرتبط به کالا و خدمات خود ارتباط اولیه را با مشتریان آینده خود برقرار کنید. دانسته های خود را در اختیار دیگران قرار دهید. و سعی کنید مشاور خوبی برای آنها باشید ، دانش و اشتیاق خود را به اشتراک بگذارید و با پاسخ دادن به سوألات و ایجاد پست های ارزشمند در آن صفحات انجمن ارزش قائل شوید. به این ترتیب می توانید مخاطب خود را پیدا کنید.

بهترین ایده این است که گروه خود را در فیس بوک ایجاد کنید ، یک حساب تجاری در اینستاگرام یا یک کانال یوتیوب برای انتشار پست ها و فیلم های موضوعی در آنجا ایجاد کنید. با انجام نظرسنجی ، اعلام رویدادها و فیلمبرداری از اتفاقات پشت صحنه شغلی خود ارتباط خودرا با سایرین پایدار سازید و اعتماد آنها را به دست بیاورید. افراد قادر خواهند بود محتوای ارزشمند شما را در جستجوهای خود در فیس بوک ، اینستاگرام یا یوتیوب بیابند.

اگر در رابطه با محتوا سازی و کسب درآمد از اینستاگرام اطلاعات کمی دارید، این مطلب را بخوانید.

دیجیتال مارکتیگ، هرآنچه که باید برای بازاریابی و فروش آنلاین بدانید

ایجاد یک وب سایت

برای اینکه اینترنت شما را پیدا کند ، وب سایتی راه اندازی کنید که موتورهای جستجو دوستش خواهند داشت. برای این کار می توانید از یک وب سایت ساز آنلاین مانند Wix استفاده کنید. نیازی به ساخت سایت چند صفحه ای ندارید-یک صفحه فرود برای شروع کافی است. اطلاعات و تجربه خود ، محصولات و خدمات خود را در آنجا قرار دهید و اضافه کردن پیوندها به شبکه های  اجتماعی خود را فراموش نکنید.

برای رسیدن به نمایه سازی بهتر و ظاهر شدن در نتایج جستجوی گوگل ، وب سایت خود را بهینه کنید. برای این منظور ، از برخی از تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو (سئو) مانند:

  • کلمات کلیدی مناسب را با گوگل کی ورد پلنر  جستجو کنید.
    کلمات کلیدی را در عنوان ، توضیحات متا و زیرنویس اضافه کنید.
    از برچسب های هدر H1 ، H2 و H3 برای ساختاردهی محتوا با عنوان های زنده استفاده کنید.
    برای همه تصاویر متون alt بنویسید.

کلمات کلیدی رقابتی بالا و پایین وجود دارد. در ابتدا ، بهتر است از کلمات کلیدی کم رقابت استفاده کنید ، زیرا تمایز با آنها آسان تر است ، و به احتمال زیاد در بین مخاطبان مورد نظر خود در بین مردم متمایز می شوید.

پس از مدتی بهتر است در همان دامنه وب سایت خود یا یک وب سایت مجزا، فروشگاه اینترنتی آنلاین ایجاد کنید و محصولات خود را بصورت حرفه ای به فروش برسانید. زمانی این اقدام را انجام دهید که مطمئن باشید که کمیت و کیفیت در محصول شما وجود دارد و می توانید نیاز مشتریان خود را منتفع سازید. در غیر اینصورت فروشگاه شما به زودی بی اعتبار خواهد شد. اگر خودتان را در سطح داشتن یک فروشگاه انلاین که نیاز به تنوع زیاد، به روز رسانی لحظه ای و پشتیبانی ۲۴ ساعته است نمی دانید؛ ناراحت نباشید. می توانید با درج محصولات خود در فروشگاههای اینترنتی بزرگ و افلیت مارکت ها مانند دیجی کالا، فروش آنلاین با واسطه داشته باشید. فقط باید مقداری سود به این سرویس ها بپردازید.

 

از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید

گام بعدی این است که به طور مستقیم با خریداران بالقوه تماس بگیرید و با آنها از طریق ایمیل ارتباط برقرار کنید. وظیفه شما این است که تک تک مخاطبین خود را ذخیره کرده و به لیست ایمیل های تجاری خود اضافه کنید. چگونه می توانید مشتریان احتمالی را ترغیب کنید تا ایمیل های خود را به شما بدهند؟ اگر هدیه ای ارزشمند ارائه می دهید ، ثبت نام در لیست ایمیل (و خبرنامه های معمولی) برای آنها یک معامله خوب به نظر می رسد. یک راهنما ، الگو ، چک لیست یا کد تخفیف  تهیه کنید و پیوند آنها را در وب سایت خود قرار دهید ، تا افراد بتوانند آن را بارگیری کرده و در ازای ایمیل خود به تنهایی از محتوای مفید آن لذت ببرند.

با استفاده از ایمیل ها می توانید راه های زیادی برای به دست آوردن ارزش برای مخاطبان پیدا کنید ، مانند به اشتراک گذاشتن نکات و ترفندها با آنها یا ارائه کوپن های تخفیف برای محصولات خود. اگر یاد بگیرید که چگونه دنباله های ایمیل خودکار ایجاد کنید و با گذشت زمان مشتریان را جلب کنید ، بازاریابی ایمیلی به طور مداوم فروش شما را افزایش می دهد.

 

از مخاطبان خود نظرسنجی کنید

وقتی افراد شما و صفحه شما را به عنوان منبع اطلاعات معتبر و مفید تشخیص می دهند ، می توانید تماس های بیشتری با آنها برقرار کنید. اکنون وقتی مردم به توصیه شما اعتماد می کنند ، می توانند به اطلاعات بیشتر علاقه مند شوند و آماده شرکت در نظرسنجی ها شوند. پیوند نظرسنجی را در صفحه صلی انجمن یا شبکه های اجتماعی و پست های خود منتشر کنید ، یا آن را از طریق ایمیل ارسال کنید و به مردم پیشنهاد دهید که آن را تکمیل کنند تا بتوانید کمک بیشتری به آنها کنید. به این ترتیب ، می توانید بینش های ارزشمندی را از مخاطبان خود به دست آورید و با نقاط درد و نیازهای آنها آشنا شوید. با داشتن این دانش ، می توانید روش های فروش خود را به گونه ای ارتقا دهید که به آنها توجه داشته باشد.

 

برگزاری وبینارهای پیش فروش

این می تواند یک سخنرانی کوتاه زنده یا آموزش نحوه مرتبط با موضوع دوره باشد ، که برای مشتریان بالقوه شما رایگان است ، ارزش ارائه می دهد و آنها را برای خرید محصول شما ترغیب می کند. از طریق ایمیل یا با اعلام آن در وب سایت خود ، مخاطبین خود را از وبینار آینده مطلع کنید. شما باید در ابتدا به دوره خود اشاره کنید و سپس دانش خود را با نکات کاربردی برای زبان آموزان خود اثبات کنید. می توانید به کسانی که تا پایان وبینار می مانند یا دوستان خود را می آورند تخفیف دهید. وبینارها را به صورت دوره ای سازماندهی کنید و پیروان جدیدی را جذب کرده و فروش اولیه را انجام دهید. شاید برگزاری وبینار برایتان سخت است. اما استفاده از لایو اینستاگرام کمک زیادی به شما می کند. اگر فروشگاه دارید ، هر چند روز یکبار با برگزاری لایو محل کار و محصولاتتان را به مشتریان نشان دهید. یک شوی کوچ اینستاگرامی اجرا کنید. حتی برای جذاب شدن لحظات، فکر کنید. موسیقی های گوش نواز می تواند لایو شما را پر بیننده کند.

 

وبلاگ خود را راه اندازی کنید

راه اندازی وبلاگ می تواند به شما کمک کند “دو پرنده را با یک کلید آزاد کنید”. ابتدا ، محتوای خود را بر اساس کلمات کلیدی مرتبط ، با استفاده از بیشتر آنها و جذب ترافیک بیشتر ، ایجاد می کنید. ثانیاً ، می توانید مقاله های مفیدی برای مخاطبان خود بنویسید ، محصولات خود را در آنها ذکر کنید و شهرت خود را تقویت کنید. برای شروع ، می توانید مقالات خود را بر اساس سوالات متداول مرتبط با موضوع خود تنظیم کنید ، بنابراین هر فردی که به دنبال مشاوره در مورد موضوعی است می تواند مقاله شما را به عنوان پیش نمایش دوره شما بیابد ، آن را بخواند و به مشتری پرداخت کننده تبدیل کند. مثلاً اگر در کار لوازم خانگی هستید؛ وبلاگ هایی با مضمون نگهداری ، طرز کار و حتی تعمیرات لوازم الکترونیکی منتشر کنید. می توانید با موبایل  ویدیو بلاگ (ولاگ) بسازید و همان هایی را که در وبلاگ منتشر کردید به صورت عملی به مشتریانتان نشان دهید.

یک وبلاگ در وب سایت خود قرار دهید تا دامنه یکسانی داشته باشند. طبق آمار ، اگر یک وبلاگ دارید ، می تواند ۹۷ درصد منجر به جذب وب سایت شما شود. اما به خاطر داشته باشید که وبلاگها دارای اثر تجمعی هستند و در صورت نگهداری طولانی مدت نتایج بیشتری را ارائه می دهند: اگر به طور منظم منتشر کنید ، وبلاگ شما رشد می کند و مقالات قدیمی همچنان بازدیدکنندگان از وب را برای شما به ارمغان می آورد.

 

همکاری با سایر کارشناسان

استراتژی “فریاد برای فریاد”  در رسانه های اجتماعی هیچ اشکالی ندارد: سایر متخصصان و جوامع می توانند مخاطبان خود را به بازدید از صفحه شما و مشاهده محتوای ارزشمند شما دعوت کنند. این مورد برای ویدیوها و پادکست های یوتیوب نیز مناسب است. امروزه ، پادکست راهی کارآمد برای یافتن مخاطبان خوب است و تمایل زیادی به همکاری دارد. می توانید پادکست های موضوعی را با سایر متخصصان ضبط کنید یا به عنوان سخنران مهمان پادکست شخص دیگری باشید. داستانها را بیان کنید ، به سوالات با هم پاسخ دهید و دوره خود را در پایان قسمتها ذکر کنید – در مورد نحوه ارتباط آن با موضوع بحث خود توضیح دهید. این موضوع دو سر سود دارد. هم برای شما و هم برای همکارتان. محتواهای تولید شده در در صفحات اجتماعی هم مانند اینستاگرام به اشتراک بگذارید و همدیگر را تگ کنید.

 

راه اندازی تبلیغات دیجیتال

ما به دو دلیل این مرحله را در لیست پایین تر قرار دادیم. اول ، این نیاز به شناخت خوبی از مخاطبان شما دارد. و دوم ، هزینه آن در مقایسه با روش های قبلی بیشتر است. پس در زمانی مناسب و وقتی قبلاً فروش اولیه را انجام داده اید و پولی دارید که برای تبلیغات هزینه کنید ، این به نفع شما عمل می کند.

می توانید با تبلیغات گوگل ادز (که درایران به سختی امکان پذیراست و هزینه بالایی دارد) شروع کنید و اجازه دهید هر زمان که شخصی به دنبال کلمه کلیدی خاصی می گردد ، پیشنهاد شما را نشان دهد. به آن مدل پرداخت کلیکی بازاریابی دیجیتال (PPC) می گویند و اگر از کلمات کلیدی کم رقابت استفاده کنید ارزان تر خواهد بود. چنین تبلیغات متنی سریعترین راه برای یافتن زبان آموزان برای دوره شما است.

یا می توانید تبلیغات هدفمند را امتحان کنید ، که هزینه کمتری دارد و در صورت داشتن مشخصات مشتری مشخص (عمودی) خوب عمل می کند. به عنوان مثال ، اگر دوره طراحی داخلی را ارائه می دهید ، می توانید تبلیغات فیس بوک را آزمایش کنید و آگهی خود را به زنان ۲۵ تا ۳۵ ساله که به دکوراسیون منزل ، مد و صنایع خلاق علاقه دارند نشان دهید.

بنرها یکی دیگر از روشهای تبلیغات هستند. می توانید با مسئولین وبلاگ ها و وب سایت هایی که مخاطبان موردنظر شما می خوانند تماس بگیرید و مکانی برای بنر خود در این صفحات خریداری کنید. همچنین می توانید بنرهایی را به وب سایت یا جلسات وبینار خود اضافه کنید. این روش مورد استفاده خیلی ها در ایران است. سرویس دهنده های تبلیغاتی بسیاری در این زمینه وجود دارند که بهتر است قبل از اقدام در رابطه با درستی عملکرد آنان تحقیق کنید. اما یکتا نت در حال حاضر یکی از بهترین ارائه دهندگان تبلیغات بنری و همسان است که با هدفمندی واقعی در کلمات کلیدی ، مشتری هدف را به سایت و فروشگاه شما روانه می سازد.

دیجیتال مارکتیگ، هرآنچه که باید برای بازاریابی و فروش آنلاین بدانید

از قدرت اثبات اجتماعی استفاده کنید

درست است که در رابطه با دیجیتال مارکتینگ صحبت می کنیم. اما خیلی از روش های مرسوم در گذشته هنوز کارکرد خود خود را دارند. تبلیغ  دهان به دهان از همان روش هاست که اعتبارش فراتر از حد انتظار است. البته باید بدانید این روش زمانی قابل استفاده است که قبلاً تعداد زیادی مشتری راضی داشته باشید. اولین مشتریان  خود را تشویق کنید تا نظرات خود را در پست ها و استوری های اینستاگرام به اشتراک بگذارند و از آنها بخواهید تجربه خرید از شما را با انتشار و اشتراک محصول خریداری شده با دیگران به اشتراک بگذارند. این نظرات مثبت کاربران را جمع آوری کرده و آنها را به عنوان توصیفات مشتری در وب سایت و صفحات اجتماعی بازنشر دهید تا سایر مشتریان بالقوه بتوانند آنها را مشاهده کنند.

 

به یاد داشته باشید که در دیجیتال مارکتینگ استفاده مناسب و به جا از همه روش های ارتباطی می تواند نقش مکمل خوبی در کسب و کار شما ایفا کند. تکیه بر یک روش و اصرار بر آن ، گذاشتن همه تخم مرغ ها در یک سبد است و ممکن است در آینده نزدیک، فروش کم و حتی ضرر مالی شما را نا امید و خسته کند.

تجربیات خود را از کسب و کار اینترنتی و بازاریابی با ما به اشتراک بگذارید.

مهدی سوری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.