شما هم پس از تزریق واکسن کرونا عوارض چشمی داشتید؟

 

چند نفر که بعد از تزریق واکسن کرونا برخی عوارض چشمی را تجربه کرده‌اند و تصور می‌کنند این علائم ناشی از واکسن است در تماسی تجربیاتشان را بیان کردند.

شما هم پس از تزریق واکسن کرونا عوارض چشمی داشتید؟

 

آنطور که متخصصان می گویند، هرچند ویروس کووید ۱۹ مستقیم یا غیرمستقیم بر چشم و بینایی نیز می تواند تاثیرگذار باشد اما تاکنون گزارش علمی و قابل استنادی مبنی بر عوارض مستقیم چشمی واکسن کرونا تاکنون در دست نیست و به گفته پزشکان عوارض گزارش شده بیشتر عروقی و در نتیجه سایر مشکلاتی می تواند باشد که در بدن شکل می گیرد، مانند فشارخون؛ این متخصصان تاکید کردند که قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا و حتی دیگر واکسن ها حتما فشار خون و میزان دیابت افراد باید کنترل شود تا عوارض ناشی از افزایش فشار خون که پس از تزریق واکسن در بسیاری از افراد شکل می گیرد، برای آنان مشکلاتی پیش نیاورد.

تجربه عارضه چشم افراد پس از واکسن

اظهارات چند نفر از شهروندان که پس از تزریق واکسن دچار عوارض چشمی شده اند در ادامه نقل می شود. زهرا جعفری ۴۲ ساله پس از دریافت دُز اول واکسن سینوفارم می گوید که احساس سوزش، خارش و درد عجیبی در چشمان خود احساس کرده است. او می گوید: این درد به نوعی بود که نمی توانستم چشمانم را باز کنم و همانند نوزادان چشمانم چرک می زد و درد شدید داشت.

وی افزود: به پزشک و داروخانه مراجعه کردم که دارو و قطره داد و تنها یک ساعت پس از مصرف آرام می شد اما مجدد درد شروع شد.

این شهروند گفت که پس از گذشت ۶ روز از درد چشمانش کاسته شد.

دیدن اشکال نورانی در دید

حسن عرب پور از دیگر شهروندان کرمان و فعال رسانه ای نیز می گوید که سه روز پس از دریافت دز دوم واکسن سینوفارم اشکال هندسی نورانی و رنگی و ستاره ای می دیده است. به گفته وی این مشکل ۳۰ دقیقه طول کشید و بسیار عجیب بود.

وی که می گوید دیابت نوع ۲ دارد، تاکید کرد که قبل از آن چیز خاصی نخورده بوده و تنها یک صبحانه ساده و قرص فشار خون مصرف کرده است.

المنتی که پشت چشمانم روشن بود

مسعود رمضان پور ۳۹ ساله نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: سه روز پس از دریافت واکسن سینوفارم پشت چشمانم بشدت داغ می شود به نحوی که حس می کنم المنتی پشت آن روشن است؛ این حالتی عجیب است که تاکنون برایم پیش نیامده بود.

وی که چشمانش اندکی ضعیف است گفت برخی از دوستانم سردرد شدند اما حالت من عجیب بود و هنوز پس از چندین روز اینگونه می شود اما هر روز شدت آن کم می شود.

سینوفارم و بررسی خبرنگاری

از آنجا که بیشتر این افراد که از عوارض چشمی گلایه داشتند می گفتند واکسن سینوفارم چینی زده اند، خبرنگار ایرنا با چندین نفر دیگر از افرادی که واکسن سینوفارم تزریق کرده بودند تماس گرفت و همگی اعلام کردند عوارض خاصی تجربه نکرده اند و این درحالی است که براساس یافته های علمی که تاکنون منتشر شده ، عوارض سینوفارم از سایر واکسن ها مانند آسترازانکا کمتر است؛ حتی بسیاری از شهروندانی که سینوفارم تزریق کرده اند به هیچ عنوان عارضه ای نداشته اند.

از جمله چند نفر از خبرنگاران و خانواده هایشان در استان کرمان که پس از تزریق سینوفارم، عارضه خاصی را تجربه نکردند حال آنکه برخی افراد که آسترازانکا دریافت کرده بودند، از علائمی مانند بدن درد و تب گلایه داشتند.

مشکل چشمی خاصی تاکنون گزارش نشده است

صحبت از عوارض چشمی و ادعای انتساب مستقیم آن به واکسن کرونا در حالی است که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان می گویدتاکنون هیچ موردی از عوارض مستقیم چشمی واکسن به دانشگاه مراجعه نکرده است.

پس مشکلات چشمی ناشی از چیست؟

خبرنگار ما در ادامه به سراغ یک متخصص چشم پزشکی رفت؛ وی که مدیریت گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز برعهده دارد در پاسخ به خبرنگار ایرنا توضیح داد: برخی عوارض واکسن، عوارض عروقی هستند و عوارض مستقیم چشمی نیست؛ بنابراین باید قبل از واکیسناسیون حتما فشار خون و دیابت کنترل و اندازه گیری و نیز رصد شود.

فشار خون از تاثیرات واکسن

دکتر علی شریفی تصریح کرد: یکی از تاثیرات بیماری کووید و واکسن بالا رفتن فشار خون است که همانگونه که دانشگاه علوم پزشکی تاکید می کند فشار خون همواره باید کنترل شود؛ تغییرات عروقی بسیار مهم هستند و چه بسا کسانی با ابتلا به بیماری یا تزریق واکسن به دلیل اهمیت ندادن نتوانستند داروهایشان را قطع کنند و برای همیشه فشار خونی شدند.

به گفته این متخصص چشم، کنترل مداوم فشار خون و دیابت نیز گروه سنی خاصی ندارد و به همه سنین توصیه می شود؛ همچنین باید از خوردن زیاد مواد قندی پرهیز شود.

مرحله قبل از دیابت؟

مدیر گروه چشم علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: ممکن است فردی در مرحله قبل از دیابت باشد و با این کار دیابتی شود لذا باید به این موضوع توجه ویژه داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.