تأثیر صدای مادر بر آرامش نوزادان نارس

 

محققان دریافتند نوزادان نارسی که هنگام تولد، صدای مادر را می‌شنوند، درد کمتری احساس می‌کنند.

تأثیر صدای مادر بر آرامش نوزادان نارس

 

به گزارش دیلی میل، محققان دریافتند در زمانی که اقدامات پزشکی در بخش مراقبت های ویژه در جریان است، نوزادان نارس ( نوزادانی که زودتر از زمان معمول به دنیا آمده اند) اگر صدای مادر خود را بشنوند که به آنها صحبت می کند، درد کمتری را احساس می کنند.

بر پایه این تحقیق، نوزادان نارسی که ۳۷ هفته قبل از زمان معمول به دنیا آمده اند، روز‌ها و هفته‌های نخست زندگی خود را در «انکوباتور‌های نوزاد» می‌گذرانند و در این مدت، مراحل مختلف پزشکی بر روی آن‌ها انجام می‌شود. این مراحل می‌تواند شامل جمع آوری نمونه‌های خونی برای آزمایش، قراردادن لوله‌های تغذیه و قرار دادن لوله برای افرادی باشد که به تنفس نیاز دارند.

اما مشکل اینجاست که غالبا نمی توان به نوزادان «مُسکن‌های دارویی» داد؛ چرا که چنین موادی در رشد دستگاه عصبی آنها اختلال ایجاد می‌کند.

محققان دانشگاه ژنو در طی پژوهش خود نشان دادند حضور مادر در طول انجام اقدامات پزشکی می تواند سطح درد را در نوزادان کاهش داده و سطح «اکسی توسین» را افزایش دهد.

«اکسی توسین» (Oxytocin) هورمونی است که به شادی و وابستگی در افراد ارتباط دارد. به گفته تیم تحقیق، این یافته ها، اهمیت حضور والدین را در زمانی که نوزادشان در بخش مراقبت های ویژه است و مراحل مهم رشد خود را طی می کنند ، نشان می دهد.

این پژوهش از سوی آزمایشگاه اعصاب و روان «Didier Grandjean» دانشگاه ژنو و با همکاری بیمارستانی «پارینی» ایتالیا و پژوهشگرانی از «دانشگاه آئوستا» (University of Valle d’Aosta) در شمال غربی ایتالیا به انجام رسید.

این تحقیقات بر پایه پژوهش‌های پیشین بوده که نشان می داده حضور مادر و یا پدر با تعدیل لحن صدای خود می تواند به آرامش نوزادان کمک کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.