جوجه یک روزه باز هم گران شد

 

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به افزایش قیمت جوجه یک روزه گوشتی به ۱۱ هزار تومان، خواستار اصلاح سریع قیمت جوجه و مرغ شد.

جوجه یک روزه باز هم گران شد

 

حبیب اسدالله نژاد با اشاره به افزایش قیمت جوجه یک روزه گوشتی به حدود ۱۱ هزار تومان گفت: قیمت مصوب جوجه یک روزه ۴,۲۰۰ تومان است در حالی که قیمت تمام شده تولید آن رقمی بین ۵۰۰۰ تا ۵,۳۰۰ تومان است و باید قیمت جوجه یک روزه گوشتی هر چه سریعتر اصلاح و. جلوی سودجویی های بعدی گرفته شود.

وی افزود: همچنین قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ زنده نیز حتی اگر جوجه با قیمت مصوب ۴,۲۰۰ تومان در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد، ۱۷,۱۰۰ تومان نیست و این رقم نیز نیازمند اصلاح است.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: ماه هاست که مرغداران جوجه را به قیمت مصوب نمی خرند و روند صعودی قیمت آن همچنان ادامه دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اصلاح نرخ مصوب جوجه یکروزه و قیمت مرغ گفت: باید دولت قیمت تمام شده تولید جوجه یکروزه را بعلاوه سودی معقول برای تولیدکننده، محاسبه کند و بعد از آن تاثیر این رقم بر نرخ مرغ زنده را حساب کند همچنین افزایش نرخ مولفه های تولید را بعد از مصوبه قبلی نیز در نظر داشته باشد و بعد قیمت جوجه یکروزه و مرغ را با هم اعلام کند در غیر این صورت تولید و بازار مرغ آسیب جدی خواهد دید.

اسدالله نژاد با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه تولید جوجه یکروزه و مرغ مشکلی نداریم، گفت: توزیع جوجه مناسب نیست و به صورت مهندسی شده انجام می شود و واسطه ها در این میان نقش بسزایی دارند و همین امر در سایه نبود نظارت عامل حباب در قیمت جوجه هست

جوجه یک روزه باز هم گران شد

وی ادامه داد: در حوزه تولید مرغ مشکلی نداریم و مرغداران نیز این کالا را به نرخ مصوب عرضه می کنند اما چون نظارت و سازوکاری بر عرضه جوجه وجود ندارد و تمام فشارها روی مرغداران است، این اتفاقات در بازار جوجه می افتد

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد که قیمت جوجه یکروزه گوشتی هم اکنون ۲.۵ برابر نرخ مصوب است و حدود ۱۴ درصد نیز قیمت تمام شده تولید مرغ زا افزایش میدهد.

اسدالله نژاد با بیان اینکه دولت خیلی راحت می تواند جوجه یکروزه را از طریق سامانه بازارگاه توزیع کند، ادامه داد: عرضه جوجه یکروزه در سامانه بازارگاه خیلی راحت تر از عرضه ذرت و سویاست، چرا که نهاده های دامی وارداتی هستند اما جوجه تولید داخل و میزان تولید و نیاز آن نیز کاملاً مشخص است ضمن اینکه جوجه یکروزه وقتی تولید شد بلافاصله باید وارد واحد مرغداری شود و امکان نگهداری آن وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر آزادسازی نرخ ارز گفت: عده ای در این میان بحث حذف سامانه بازارگاه را مطرح می کنند که ما این جریانات را شیطنت آمیز می دانیم چرا که نفس وجود سامانه بازارگاه اتفاق خوبی است و دست واسطه ها را کوتاه کرده، این سامانه اشکالاتی داشت که در حال حاضر نیز عمده آنها برطرف شده و فقط در حوزه تامین کالا مشکل دارد.

اسدالله نژاد تاکید کرد که در صورت آزادسازی نرخ ارز اعتقاد داریم که توزیع از طریق سامانه بازارگاه می تواند بسیار مفید و موثر و با اشکالات بسیار کمتر باشد. چرا که عمده ایراد بازارگاه در حال حاضر تامین و بارگیری نهاده ها به علت تاخیر در تامین و تخصیص ارز ترجیحی هست که در صورت اعمال سیاست ازادسازی این مشکل برطرف خواهد شد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.