موج اعتراضات به محدود کردن اینترنت / فیلترینگ چه بر سر مردم می‌آورد؟

جمعی از فعالان فضای مجازی و عامه مردم برای مخالفت با طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» کارزاری اینترنتی تشکیل داده و خواستار جلوگیری از تصویب و اجرای آن شده‌اند. فیلترینگ چه بر سر مردم می‌آورد؟

موج اعتراضات به محدود کردن اینترنت / فیلترینگ چه بر سر مردم می‌آورد؟

مجلس به دنبال تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی است. آنطور که کارشناسان این حوزه می‌گویند با تصویب آن هیچ یک از کسب‌وکارهای اینترنتی باقی نمی‌ماند.

در همین خصوص موج اعتراض به تصویب این طرح در فضای مجازی به راه افتاده که از ۱۵ تیر با با هشتگ رسمی #صیانت_از_حقوق_کاربران آغاز شده است.

در نامه‌ای از رئیس مجلس خواسته شده تا این طرح مجددا بررسی شود. چون در غیر اینصورت کسب‌وکارهای کوچک اینترنتی آسیب جدی می‌بینند. تا کنون نیز حدود ۴۰۰ هزار و ۷۰۰ نفر دراین کارزار شرکت کرده و آن را امضا کرده‌اند.

در این نامه تأکید شده اجرای این مصوبه منجر به ایجاد اختلال جدی در پهنای باند بسیاری از پلتفرم‌های کاربردی کشور نظیر اینستاگرام و واتساپ می‌شود.

براساس این طرح حتی وب‌سایت‌هایی مثل دیجی کالا، فروشگاه‌های اینترنتی و  آپارات که جزو خدمات پایه کاربردی هستند نیز دچار محدودیت می‌شوند. همچنین تمام اپلیکشن‌هایی خارجی باید طبق قوانینی که مجلس تصویب می‌کند  عمل کنند وگرنه فیلتر می‌شود.

پیام‌رسان‌های خارجی طبق قانون مجلس عمل می‌کنند؟
عادل طالبی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی هم درباره شرایط  ابزارهای ارتباطی برای پذیرفتن قوانین ایران به تجارت‌نیوز گفت: «این موضوع یک‌بار تجربه شده و وقتی وایبر کند شد همه به سمت تلگرام کوچ کردند. در این طرح از تمام ابزار ارتباطی می‌خواهند نمایندگی بگیرند که چنین اتفاقی در ایران رخ نمی‌‍دهد. ممکن است عده‌ای بگویند پس چگونه تا ترکیه رفتند و این طرح را امضا کردند؟ باید بگویم که ترکیه مانند ایران تحریم نیست.»

چه بر سر کسب‌وکارهای اینترنتی می‌آید؟
در حال حاضر اینستاگرام به یکی از کارآمدترین ابزار برای کسب درآمد تبدیل شده. نتیجه فیلتر کردن اینستاگرام تا حدی است که حتی سخنگوی دولت نیز نسبت به بیکاری یک میلیون نفر هشدار داده است.

طالبی هم درباره افرادی که با این محدود شدن اینترنت بیکار می‌شوند می‌گوید: «اینگونه است که می‌گویند اشتغال زایی مستقیم و اشتغال‌زایی غیر مستقیم. کسب‌وکارهایی که به طور مستقیم در اینستاگرام فعالیت دارند حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار است. به علاوه اینکه کسب‌وکاری وجود دارد که در اینستاگرام صفحه نداشته باشد و یا روی کسب و کارش برنامه ریزی نکرده باشد؟ قطعا خیر.»

این روزها بلاگرها، صاحبان کسب‌وکار اینترنتی و اینفلوئنسرها نیز یکی از حامیان اصلی این کارزا هستند تا طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسد.

 آسیب محدودسازی اینترنت به مردم
طالبی هم درباره یکی دیگر از ایرادهای این قانون گفت: «با اجرای این طرح، قطعا تمام کسب‌وکارها و مرتبطین آن‌ها آسیب می‌بینند. متاسفانه قانون به گونه‌ای نوشته شده است که کمیسیون هر تصمیمی بگیرد می‌تواند آن را اجرایی کند. یکی از ایراد‌های وارد شده به این موضوع همین است که مبهم و کلی نوشته شده و معمولا تصمیمات در حوزه اینترنت بی‌بازگشت است.»

طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» ابتدا در هفت تیر به مجلس ارائه شد. اما از آنجایی که با مخالفت تعداد زیاد از نمایندگان و بخش زیادی از مردم و کاربران فضای مجازی مواجه شد، طرح پیشنهادی از مجلس خارج شد و هفته پیش دوباره به مجلس ارائه شد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.