گزارش لحظه به لحظه انتخابات ۱۴۰۰ / از حضور رئیس جمهور تا نامزدها در پای صندوق رأی

انتخابات ۱۴۰۰ با همه فرازها و فرودها، با همه محدودیت‌ها و تفاوت‌هایش با دوره های قبل به ایستگاه آخر یعنی روز رأی‌گیری رسیده است و مردم بار دیگر ثابت می کنند بر خلاف خواسته‌های دشمنان این مرز و بوم عمل می کنند.

گزارش لحظه به لحظه انتخابات 1400 / از حضور رئیس جمهور تا نامزدها در پای صندوق رأی

به گزارش خبر فوری، رأس ساعت ۷ صبح امروز رای گیری انتخابات ۱۴۰۰ برای ۴ کرسی خبرگان، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا آغاز شد. در این دوره از انتخابات ۵۹ میلیون و ۳۱۰  هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط هستند که از این تعداد  ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر زن و بقیه مرد هستند. همچنین یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ رای اولی در این دوره خواهیم داشت که ۷۰۶ هزار و ۹۸۸ نفر مرد و بقیه زن هستند. به تفکیک استان‌ها تهران بیشترین تعداد واجدین رای را دارد که ۹ میلیون ۸۰۰ هزار نفر می‌شوند.

اسامی و کد انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

محسن رضایی میرقائد – فرزند نجف – کد نامزد ۳۳

سید ابراهیم رئیس الساداتی مشهور به رئیسی – فرزند سید حاجی – کد نامزد ۴۴

سید امیرحسین قاضی­‌زاده هاشمی – فرزند سید حسن – کد نامزد ۶۶

عبدالناصر همتی – فرزند احمدعلی – کد نامزد ۸۸

گفتنی است، طبق اعلام جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور نوشتن کد نامزدی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در برگه‌های رای الزامی نیست.

آغاز به کار ستاد نظارت شورای نگهبان بر انتخابات

به گفته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، مردم درصورت مشاهده هرگونه تخلف انتخاباتی، آنرا از طریق سامانه مردم ناظر به مستقیما به شورای نگهبان اعلام کنند. ناظران شورای نگهبان (بین ۳ تا ۵ نفر) در شعب اخذ رای مستقر هستند.

رهبر انقلاب آراء خود را به صندوق انداختند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (جمعه) در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه‌ امام خمینی(ره)، رای خود را به صندوق انداختند.

گزارش لحظه به لحظه انتخابات 1400 / از حضور رئیس جمهور تا نامزدها در پای صندوق رأی

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور پیش از این با اشاره به ۷۰ هزار شعب اخذ رای در سراسر کشور گفته است دوره قبل حدود ۶۴ هزار شعبه رای داشتیم که حدود ۱۰ درصد شعب را به دلیل کرونا و جلوگیری از ازدحام اضافه کردیم، این افزایش علی السویه نیست و در کنار هر شعبه‌ای که دوره قبل بیش از هزار رای گرفته، شعب ثابت یا سیار ایجاد کرده ایم.

گزارش لحظه به لحظه انتخابات 1400 / از حضور رئیس جمهور تا نامزدها در پای صندوق رأی

همچنین سیدحمیدرضا کاظمی  رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا توضیح داده است که انتخابات شوراها در ۱۰ هزار شعبه در سراسر کشور به صورت الکترونیکی برگزار می شود در هر شعبه ۳ صندوق قرار می گیرد، به عبارتی در کل کشور ۳۰ هزار صندوق الکترونیکی برای ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا برپا می شود.

در ۸ کلانشهر و ۱۶ مرکز استان که کلانشهر نیستند انتخابات الکترونیکی برگزار می شود، در واقع انتخابات شوراها در ۲۴ مرکز استان الکترونیکی برگزار می شود. از آنجایی که در استان تهران ۴ انتخابات پوشش داده می شود، احتمال داده شد که اگر یکی از این انتخابات به صورت الکترونیکی باشد، مردم سردرگم شوند از این رو در پایتخت انتخابات الکترونیکی نداریم.

گزارش لحظه به لحظه انتخابات 1400 / از حضور رئیس جمهور تا نامزدها در پای صندوق رأی

در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ۴ کاندیدا برای رسیدن به پاستور با یکدیگر رقابت می کنند، از این رو مردم از بین رئیسی، همتی، رضایی و قاضی زاده هاشمی باید یک گزینه را انتخاب کنند، در دو روز گذشته مهرعلیزاده، جلیلی و زاکانی از حضور در کارزار انتخابات انصراف داده اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: امروز توفیق داریم. با همکاری همه دستگاه های اجرایی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را آغاز کنیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: امیدواریم خداوند متعال به همه ما توفیق دهد که بتوانیم امروز در صیانت از رای مردم و برگزاری انتخاباتی قانونی ، سالم در شرایط بهداشتی داشته باشیم.

وی ادامه داد : از همه کسانی که در بیش از ۶۶ هزار شعبه ریاست جمهوری و ۷۵ هزار شعبه شوراهای شهر و روستا مستقر هستند کار را به لطف خدا آغاز کنند.

وزیر کشور گفت: بازرسین عزیز در هر جایی که هستند، مرتب کار بازرسی را انجام دهند و اگر خطایی بود به ما اطلاع دهند. رای مردم که تجلی اراده آنها در انتقال قدرت است صیانت کامل شود.

گزارش لحظه به لحظه انتخابات 1400 / از حضور رئیس جمهور تا نامزدها در پای صندوق رأی

محمود علوی وزیر اطلاعات و محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور برای شرکت در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخابات کشورحضور یافتند.

همچنین محسن حاجی میرزایی با حضور در ساختمان وزارت کشور، رای خود را در صندوق انداخت.

گزارش لحظه به لحظه انتخابات 1400 / از حضور رئیس جمهور تا نامزدها در پای صندوق رأی

محمود علوی وزیر اطلاعات نیز پس از حضوردر مراسم شروع انتخابات ۱۴۰۰ در وزارت کشور رای خود را در صندوق انداخت.

گزارش لحظه به لحظه انتخابات 1400 / از حضور رئیس جمهور تا نامزدها در پای صندوق رأی

همچنین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور که برای شرکت در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخابات کشورحضور پیدا کرده بود، در رای گیری شرکت کرد.

گزارش لحظه به لحظه انتخابات 1400 / از حضور رئیس جمهور تا نامزدها در پای صندوق رأی

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز برای شرکت در انتخابات وارد ساختمان وزارت کشور شد.

گزارش لحظه به لحظه انتخابات 1400 / از حضور رئیس جمهور تا نامزدها در پای صندوق رأی

حجت الاسلام حسن روحانی با حضور در وزارت کشور، ضمن بازدید از روند برگزاری انتخابات، رای خود را در صندوق انتخابات انداخت.

گزارش لحظه به لحظه انتخابات 1400 / از حضور رئیس جمهور تا نامزدها در پای صندوق رأی

گزارش لحظه به لحظه انتخابات 1400 / از حضور رئیس جمهور تا نامزدها در پای صندوق رأی

رییس جمهوری از مردم خواست که امروز پای صندوق رای حاضر شوند و به فردی که مورد نظرشان است رای دهند.

همچنین علی القاصی دادستان تهران در خیابان فاطمی حاضر شد و در رای گیری شرکت کرد.

گزارش لحظه به لحظه انتخابات 1400 / از حضور رئیس جمهور تا نامزدها در پای صندوق رأی

 

 

در ادامه روند انتخابات، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در ستاد انتخابات حاضر شد و رای خود را در صندوق انداخت.

گزارش لحظه به لحظه انتخابات 1400 / از حضور رئیس جمهور تا نامزدها در پای صندوق رأی

 

اسحاق جهانگیری روز جمعه پس از انداختن رای خود در صندوق های اخذ رای در جمع خبرنگاران گفت: انتخابات با توجه به شرایط کرونایی که باید سلامت مردم در اولویت باشد در حال برگزاری است که طبق گزارش های وزارت کشور انتخابات در امنیت و آرامش و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می‌شود و مردم هم طبق روال در پای صندوق‌های رای حضور دارند.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا که امروز به صورت سراسری برگزار می‌شود، اظهار کرد: در انتخابات ریاست جمهوری، رئیس جمهوری انتخاب می شود که طبق قانون اساسی دومین شخصیت کشور ، مسئول قوه مجریه و رئیس دولت است. رئیس جمهور طبق قانون اساسی مسئولیت‌های مختلفی هم برای توسعه کشور هم برای مسائل سیاست خارجی بر عهده دارد.

وی افزود: رییس‌جمهور در شوراهای اصلی در بخش های مختلف کشور ، سیاست گذار است و همه این بخش‌ها در حوزه رئیس‌جمهور است. امروز مردم دست به انتخاب می زنند که مهمترین امور زندگی خود و کشورشان را از حیث اجرایی در چارچوب قانون اساسی به او واگذار می‌کنند تا بتواند قوانین کشور را اجرا کند.
جهانگیری با اشاره به مسئولیت های سنگین شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: خصوصاً پس از تصویب مصوبه وظایف شورا در هیات دولت، بخشی از اختیارات در این مصوبات به شوراها واگذار شد که مدیریت محلی به صورت متمرکز در اختیار شهرداران و شوراهای اسلامی شهر باشد و از این رو در کنار انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان برگزار می شود. بخشی از مسائل شهر و روستا بر عهده این شورا است. مردم با انتخاب شهرداران دهیاران می توانند مسائل شهر و روستای خود را ساماندهی کنند لذا این دو انتخابات که هر ۴ سال یکبار همزمان برگزار می‌شود و جزو مهمترین انتخابات کشور است.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: از طرفی حساسیتی راجع به انتخابات جمهوری اسلامی به ویژه در ارتباط با رئیس جمهور وجود دارد ما در شرایطی هستیم که با دنیا در حال مذاکرات جدی لغو تحریم‌ها و حل مسائل کشور در فضای بین‌المللی هستیم. مسائل داخلی کشور با مسائل بین‌المللی بسیار مرتبط است نمی‌توان اقتصاد را حتی در چارچوب اقتصاد مقاومتی بدون رویکرد دیگر بینی انجام داد. اقتصاد کشور باید به صورت جدی با اقتصاد جهانی مرتبط باشد تا مستقر کند، پول، بازار و کالا بگیرد.

وی افزود: وقتی یک اقتصاد زنده رشد دارد که بتواند با دنیا کار کند به همین دلیل مسائل سیاست خارجه تاثیر تعیین کننده ای در مسائل اقتصادی کشور دارد و رئیس جمهور با انتخاب وزیر امور خارجه و انتخاب سیاست هایی که برای پیش بینی امور انجام می دهد، مسئول اصلی این بخش است. امیدوارم مردم هم مشارکت خوبی داشته باشند و هم کسی را از بین کاندیداها انتخاب کنند که بتواند زمینه پیشرفت کشور حل مشکلات مردم در داخل و فضای بین الملل به وجود بیاورد.

کسی معطل نماند/مشکلات فنی بلافاصله رفع شد

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور با حضور در جمع خبرنگاران  حاضر در ستاد انتخابات کشور با تشکر از مردم برای حضور پرشورشان در پای صندوق های رای ابراز امیدواری کرد این روند ادامه داشته باشد، گفت: صبح مشکلات فنی پیش آمد اما بلافاصله با دستور وزیر کشور حدود یک درصد از مجموعه شعب کشور، از حالت آنلاین به سمت آفلاین رفتند که مردم معطل نشوند.

وی افزود: لذا من هم اکنون به همه فرمانداران استان و در ستاد‌های انتخابات اعلام می‌کنم در هر نقطه اگر مشکل فنی پیش آمده و امکان آنلاین نیست حتماً به سرعت آن را تبدیل به آفلاین کنند و رای مردم را بگیرند؛ هیچ‌کس نباید بابت معطل شدن در صف نتواند حق خودش را  استیفا کند. لذا فرمانداران و استانداران این را به عنوان یک ابلاغیه تلقی کنند.

عرف گفت: از طریق اطلاعیه اعلام کردیم که ۳ نفر از نامزدهای محترم رسما انصراف دادند و چهار نفر از نامزدهای محترم حضور دارند لذا لیست هایی که در واقع به غیر از این چهار نامزد هستند این‌ها اعتبار ندارند مردم آن ها توجه کنند ما هم به طور قانونی که اعلام کردیم که با شایعات در برخورد قانونی خواهد شد.

معاون سیاسی وزارت کشور  با تاکید بر اینکه ما اعلام کردیم که اگر بستر اخد رای به شکل آنلاین فراهم نیست به شکل آفلاین انجام شود، درباره امکان اخذ رای در شورای شهر از ناطق نوری گفت: دور قبل نیز مواردی داشتیم کسانی که  شناسنامه جدید تهیه کرده‌اند در سیستم و بررسی می‌کنند و باید در حوزه مشخص باشد. اما جزئیات آن را بررسی میکنم و بعد از ظهر را اعلام خواهم کرد.

وی این موضوع که به افراد اجازه داده نشده که در ساعات اولیه و از ساعت ۷ صبح رای دهند را تکذیب کرد و درباره مسائل شعب خراج از کشور گفت: نسبت به شعب خارج کشور در برخی از کشورها محدودیت‌هایی به عنوان بیماری کرونا ایجاد کردند و مثل گذشته فضا را ایجاد نکردند و برخی موارد مجبور شدند مکان‌هایی را اجاره کنند. وزارت امور خارجه متولی اخذ رای از ایرانیان خارج کشور است که اگر مشکلی باید باید رسیدگی کند.

گزارش لحظه به لحظه انتخابات 1400 / از حضور رئیس جمهور تا نامزدها در پای صندوق رأی

بر طبق ادعای خبرگزاری دانشجو، تا ساعت ۱۱ ظهر حدود ۴.۵ میلیون نفر در انتخابات رای داده‌اند. که البته این خبر توسط مراجع رسمی تایید نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.