سندرم متابولیک چیست و چگونه می تواند برای بیماران کووید ۱۹ خطرناک باشد

سبک زندگی بی تحرک ممکن است ما را در معرض خطر ابتلا به سندرم متابولیک قرار دهد که همچنین می تواند برای بیماران کووید ۱۹ کشنده باشد.

 

سندرم متابولیک چیست و چگونه می تواند برای بیماران کووید 19 خطرناک باشد

به گزارش پایگاه خبری رسا نشر – سبک زندگی بی تحرک ما همراه با عادات غذایی ناسالم می تواند سلامتی ما را خراب کند و احتمال ابتلا به چندین بیماری کشنده  افزایش دهد. طبق مطالعات اخیر بهداشتی ، توقف فعالیت ها  ناشی از ویروس کرونا باعث می شود که ما از نظر جسمی بیش از قبل غیرفعال شویم ، بنابراین ما را در معرض خطر بیماری های مختلف قرار می دهد ، یکی از آنها سندرم متابولیک است. سندرم متابولیک اساساً با مجموعه ای از بیماری ها مانند فشار خون بالا ، قند خون بالا و سطح غیر طبیعی کلسترول همراه است. این سندرم با عوامل خطرساز متعدد می تواند احتمال حمله قلبی و سکته مغزی و شدت آن را در صورت عفونت کرونا ویروس  افزایش دهد.

سندرم متابولیک چیست و علت آن چیست

در سبک زندگی مدرن با سرعت بالا ، بسیاری از ما اعتماد زیادی به غذاهای بسته بندی شده داریم. قندهای فرآوری شده و بسیار تصفیه شده در مواد غذایی که مصرف می کنیم می تواند باعث کبد چرب ، مقاومت به لپتین و ذخیره بیش از حد چربی شکمی و احشایی شود. این ممکن است باعث شود ما عادت به مصرف بیشتر و ریزش کمتری داشته باشیم و بدین ترتیب متابولیسم بدنمان به هم بخورد. این بدان معنی است که مغز فریب می دهد گرسنه است و باعث می شود فرد بیشتر غذا بخورد و کمتر ورزش کند.

یک سبک زندگی ناسالم و کم تحرک می تواند منجر به سندرم متابولیک شود ، که به راحتی توسط دور شکم گردتر و بالاتر از قند خون مشخص می شود. احتمال پیشرفت آن به دیابت نوع ۲ وجود دارد ، فشار خون بالاتر از مشخصات لیپیدهای طبیعی و غیر طبیعی است.

 

بیایید ببینیم چگونه سندرم متابولیک در بدن ما شروع می شود

– سندرم متابولیک مجموعه عوامل متعددی است که با ایجاد مقاومت به انسولین آغاز می شود.
– وقتی بدن همه مواد غذایی را به قند تجزیه می کند ، انسولین انرژی را به صورت گلوکز به سلول های دیگر بدن منتقل می کند.
– سلول ها شروع به ساختن دیواره ای در برابر آن می کنند.
– هنگامی که سلول ها این کار را انجام می دهند ، سرعت شما را کاهش می دهد و پانکراس تصمیم می گیرد انسولین بیشتری (هایپرینسولینمیا) را پمپاژ کند تا بتواند آن دیواره ها را پایین بیاورد.
– اما با گذشت زمان منجر به افزایش قند خون می شود.

 

در چه مرحله ای سندرم متابولیک مسئله ساز است

خطر عوارض قلبی وجود دارد زیرا بیمارانی که از سندرم متابولیک رنج می برند احتمالاً رسوب پلاک در کلیه ها و عروق ایجاد می کنند که با گذشت زمان سفت می شود و مانع خون رسانی به قلب و از قلب می شود و فشار خون را افزایش می دهد.

همچنین ، چربی هایی که روی شکم جمع می شوند ، غیرفعال نیستند.  و هورمون هایی (آدیپوسیتوکین ها) را افزایش می دهند که کلسترول خون را افزایش می دهد.  متابولیسم را کند می کند و باعث التهاب درجه پایین در بدن می شود که در بیشتر بیماران مشاهده می شود.

چگونه سندرم متابولیک می تواند برای بیماران Covid-19 کشنده باشد

طبق یک تحقیق جدید که در مجله Diabetes Care منتشر شد ، افراد مبتلا به سندرم متابولیک به احتمال زیاد نتایج بدتر کووید ۱۹ از جمله نیاز به تهویه و مرگ دارند.

سندرم متابولیک از چاقی شکمی نشأت می گیرد. چربی موجود در شکم باعث سندرم متابولیک می شود ، این چربی مسئول آزاد سازی برخی مواد شیمیایی است. که به عنوان سیتوکین های چربی شناخته می شوند و همچنین مسئول شدت کووید هستند. ثابت شده است که بیماران سندرم متابولیک در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کرونا هستند.

دکتر موهان همچنین روش هایی را برای جلوگیری از ابتلا به سندرم متابولیک با ایجاد چند تغییر در سبک زندگی و عادات غذایی توصیه می کند.
برای جلوگیری از سندرم متابولیک چه کاری می توان انجام داد.

سندرم متابولیک چیست و چگونه می تواند برای بیماران کووید 19 خطرناک باشد

تغییر آگاهانه در عادات غذایی و افزایش فعالیت بدنی می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهد

– حداقل ۳۰ دقیقه ورزش منظم را در برنامه روزانه خود بگنجانید. با ساده ترین کاری که می توانید انجام دهید مانند پیاده روی شروع کنید و به آرامی به تمرینات شدیدتر برسید و بی حالی ناشی از بیماری را از بین ببرید.
– سیگار کشیدن و جویدن دخانیات می تواند این وضعیت را بدتر کند. یافتن عادت های دیگری که برای سلامتی شما افزایش کمتری دارند ممکن است در طولانی مدت کمک کند. نه فقط برای سندرم متابولیک بلکه یک مزیت سلامتی همه جانبه است.
– هم از نظر غذا و هم از نظر مصرف مایعات ، از رژیم غذایی سالم تری استفاده کنید. بیشتر قندهای فرآوری شده به صورت نوشابه مصرف می شوند و می توانند مشکلات زیادی را همراه با سندرم متابولیک به همراه داشته باشند.

– برای تأمین آب بدن و نیاز به انرژی خود ، به نوشیدنی الکترولیت بدون قند بروید تا از سندرم متابولیک جلوگیری کنید. این کار نه تنها بدن شما را از درون فعال می کند ، بلکه به شما کمک می کند تا به طور طبیعی به فرم خود برسید.
– همانطور که همه ما می دانیم همه گیری مداوم کوید باعث شده است که سلامت خود را بیش از هر چیز دیگری قرار دهیم و تمرکز خود را بر تناسب اندام و ایمنی در اولویت قرار دهیم. اتخاذ عادت های سالم و پیروی از اقدامات سالم امری نظمی است. از تغذیه عالی ، آبرسانی ، استراحت و ورزش غافل نشوید.

با درک دلایل اصلی بیماری از جمله چاقی ، مقاومت به انسولین ، عدم فعالیت بدنی ، عوامل ژنتیکی و افزایش سن می توان از خطر ابتلا به سندرم متابولیک جلوگیری کرد. ایجاد تغییر در سبک زندگی دائمی و اصلاح رژیم غذایی می تواند به شما در داشتن یک زندگی طولانی و سالم کمک کند.

نوشته : دکتر بریج موهان – هند

ترجمه: رسا نشر

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.