واکسن رانتی برای پرسنل از ما بهترونِ صداوسیما

 

صدا و سیمایی‌ها زودتر از دیگر اهالی رسانه واکسن کرونا گرفتند.

در یک ماه گذشته تمرکز خبر‌ها بر واکسن کرونا، از لزوم ورود زودتر و شروع واکسیناسیون به این سمت رفته است که چه گروه‌هایی باید زودتر واکسن بزنند، زیرا در این مدت، مقادیر نه چندان زیاد، اما نسبتا خوبی از واکسن‌های مختلف کرونا وارد شده و واکسیناسیون بعضی گروه‌های حساس هم آغاز شده است. در این بین انتشار یک خبر عجیب در رسانه‌ها که هنوز به تایید رسمی نرسیده، کمی شائبه برانگیز شده است.واکسن رانتی برای پرسنل از ما بهترونِ صداوسیما|خبر فوری

واکسن رانتی برای پرسنل از ما بهترونِ صداوسیما|خبر فوری

بعضی خبر‌ها حاکی از این است که نهاد‌هایی که رسما واردکننده واکسن بوده اند، از دادن اطلاعات و آمار دقیق تعداد واکسن واردشده منع شده اند. هم زمان با این خبر گفته شده است افرادی که به صورت مستقیم در امر انتخابات دخیل هستند، باید در نوبت فوری واکسیناسیون قرار بگیرند. این تصمیم که قرار بود مشمولانش، کادر اجرایی انتخابات و ناظران صندوق‌ها و فعالان اصلی ستاد‌ها باشند، انگار بیشتر به کام بخش بزرگی از کارمندان صداوسیما شیرین شده است.

خبری که دو روز پیش منتشر شد، از واکسیناسیون بیش از ۳ هزار نفر از کارمندان صداوسیما می‌گفت؛ خبری که در حد یک شایعه نماند و به سرعت مسئولان رسمی هم تاییدش کردند. کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت، در توئیتر نوشت: «مصوبه ستاد ملی کروناست برای عوامل درگیر در انتخابات؛ ازجمله ۳ هزارنفر مشمول آن در صداوسیما هستند، از خبرنگار و تصویربردار تا عوامل فنی».

اولویت با کیه؟

همان طور که پیش بینی پذیر بود، این خبر با واکنش تند بسیاری از کاربران در فضای مجازی روبه رو شد. کاربری در توئیتر نوشت: «کارمندان صدا وسیما اکنون چه اولویتی داشتن که بهشون واکسن تزریق بشه؟ اولویت با شماست یا اون بچه زباله گرد؟ اولویت با شماست یا اون سرباز تو بیمارستان، پادگان، مرز؟ اولویت با شماست یا خیلی از اون بی اولویت شده‌هایی که دیده نمی‌شن؟» عده‌ای هم اصل ماجرا، یعنی تزریق واکسن به افرادی را که قرار است به طور مستقیم با انتخابات درگیر باشند، قبول کرده، ولی سوال‌های دیگری پرسیده اند.

واکسن رانتی برای پرسنل از ما بهترونِ صداوسیما|خبر فوری

مثل کاربری که نوشته بود: «به ۳ هزار نفر از کارمندان صداوسیما در چند روز آینده به بهانه انتخابات، واکسن تزریق خواهد شد. باید اسامی دقیق و مسئولیت این افراد در پوشش اخبار انتخابات اعلام شود تا فرداروز معلوم نشود که باجناق زاده‌ها و داخل مداری‌ها به بهانه انتخابات، واکسن تزریق کرده اند.» سیامک قاسمی، اقتصاددان و فعال رسانه، هم در توئیتی در این باره نوشت: «هم زمان که به هلال احمر و گمرک هشدار داده اند دیگر نباید آمار واردات #واکسن کرونا را اعلام کنند، بخشی از کارکنان #صداوسیما را به بهانه پوشش انتخابات، خارج از نوبت واکسن زده اند. آقایان کامل برگشتن به تنظیمات کارخانه! رانت و فساد و تبعیض و ناکارآمدی این بار در #واکسیناسیون». این واکنش‌ها و دغدغه‌ها درحالی بود که در یک روم کلاب هاوس هم بعضی خبرنگاران با بردن نام مجریان مشهوری که واکسن تزریق کرده اند، جزئیات واکسن زدن این افراد را اعلام کردند؛ خبری که به صفحات اینستاگرام و توئیتر هم رسوخ کرد.

همه روزنامه نگار‌ها دورکار نیستند

این صحبت‌ها فقط یک روی سکه است. شاید اگر بخواهیم منطقی‌تر و همه جانبه‌تر نگاه کنیم، نباید آن دسته از اهالی رسانه، خبرنگاران و گزارشگران را فراموش کنیم که در روز‌های پرنوسان کرونایی، هم در محیط کارشان حاضر می‌شدند و هم به گوشه وکنار شهر‌ها سرک می‌کشیدند. اهمیت همین مسئله باعث شد که مدتی پیش، بحث واکسیناسیون خبرنگاران درکنار برخی صنف‌های پرخطر دیگر مطرح شود. موضوعی که واکنش‌های زیاد و متفاوتی را ازسوی اهالی رسانه درپی داشت. عده‌ای معتقد بودند باتوجه به روند کندی که در واکسیناسیون افراد جامعه وجود دارد، دلیلی ندارد خبرنگاران زودتر از سایر افراد واکسن تزریق کنند. درمقابل بودند کسانی که ضمن یادآوری وظیفه خبرنگاری، معتقد بودند بهتر است خبرنگاران میدانی که مدام به این طرف و آن طرف می‌روند و در بسیاری از مکان‌های شلوغ و پرخطر حاضر می‌شوند، از این استثنا برخوردار شوند و واکسن کرونا را دریافت کنند یا دست کم با هماهنگی نهاد‌های صنفی استانی، برای تزریق واکسیناسیون آن‌ها شرایطی فراهم شود؛ همان طور که یکی از روزنامه نگاران در توئیتر نوشته بود: «در جریان گفت وگوی تلفنی با یکی از دوستان رسانه‌ای در شیراز مطلع شدم اغلب خبرنگاران و مدیران رسانه‌ای در استان فارس با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی و نهاد‌های صنفی استانی، واکسن تزریق کرده اند».

واکسن رانتی برای پرسنل از ما بهترونِ صداوسیما|خبر فوری

دوستان دیگری از اهالی رسانه هم مثل همیشه به سراغ توئیتر رفتند و نظرهایشان را بیان کردند. فردی نوشته بود: «این یک واقعیته. رسانه‌ها هم در مشاغل گروه یک هستن. تعطیلی ندارن و همه روزنامه نگار‌ها هم دورکار نیستن. شاید برای درک بهتر وضعیت خبرنگاران، بد نباشد گزارشگر‌ها و عکاس‌هایی را درنظر بگیریم که مدام مشغول تهیه گزارش میدانی از بیمارستان ها، آرامستان‌ها یا پوشش برنامه‌های حضوری هستند.»

همه اهالی رسانه یا فقط صداوسیمایی ها؟

شاید سوال مهم تری که برای بسیاری از کاربران مطرح شده است و البته برحق هم هست، این باشد که اگر خبرنگاران و اهالی رسانه در معرض گروه‌های پرخطر و پرریسک قرار می‌گیرند و واکسن کرونا باید زودتر به آن‌ها تزریق شود، چرا این استثنا فقط برای صداوسیمایی‌ها بوده است. کما اینکه تا به امروز در سراسر جهان داشته ایم خبرنگاران، روزنامه نگاران و فعالانی را که در حوزه رسانه کار می‌کنند و به کرونا مبتلا شده اند و حتی جان خود را از دست داده اند.

واکسن رانتی برای پرسنل از ما بهترونِ صداوسیما|خبر فوری

به هرحال و با وجود تمام این صحبت ها، طبق زمان بندی و گروه بندی برنامه واکسیناسیون ملی، ساکنان زندان‌ها و مراکز تأدیب، نیرو‌های پلیس، نظامیان و سربازان پادگان ها، معلمان و کارکنان مدارس، گرم خانه ها، کمپ‌های معتادان و مهاجران، کارکنان بانک ها، کارکنان حمل ونقل عمومی، آموزش، کارکنان تولید و توزیع مواد سوختنی و

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.