بیماری فراگیر خودشیفتگی لاکچری ها در اینستاگرام!

  من از شو آف اینستاگرامی هایی نظیر سحر تبر و محسن افشانی و همسر محترمه و ساشا سبحانی ها و …. فهمیدم که ما قطعاً بیماریم و این بیماری هر روز که می گذرد بیشتر فراگیر می شود و ویروس خودشیفتگی و خود برتر بینی طاعون وار جامعه را آلوده می کند. در همین […]

 

من از شو آف اینستاگرامی هایی نظیر سحر تبر و محسن افشانی و همسر محترمه و ساشا سبحانی ها و …. فهمیدم که ما قطعاً بیماریم و این بیماری هر روز که می گذرد بیشتر فراگیر می شود و ویروس خودشیفتگی و خود برتر بینی طاعون وار جامعه را آلوده می کند.

اختصاصی رسا نشر- شبنم حاجی اسفندیاری: مسلما در کشوری مانند ایرانِ ما که فضای ارتباط اجتماعی و رسانه ی آزاد آنگونه که باید باشد نیست و محدودیت های بسیاری در این موضوع وجود دارد شبکه های اجتماعی و فضای مجازی یک نعمت بزرگ محسوب می شود. و در این فضا است که می توان به بیان عقاید و افکار حتی مخالف تفکر جامعه پرداخت. می توان نقد کرد و در بوته نقد قرار گرفت. اما همانگونه که مشاهده می کنیم از این جریان آزاد گردش اطلاعات به خوبی استفاده نمی شود و بعضاً با سوء استفاده ها و جولان دادن افکار مخرب و بیمار فضای این خط ارتباطی آلوده می شود.
تلگرام فیلتر شده و اینستاگرام همیشه در گزند تهدید به فیلتر، پر مخاطب ترین شبکه های اجتماعی مورد استفاده کاربران ایرانی است. و با وجود فشار و همت همه جانبه بخش عمده ای از مسئولان کشور بر استفاده از پیام رسان های داخلی باز هم نتوانست و نمی تواند با مخاطبان این دو شبکه برخورد کند. مسلما خود اجرا کنندگان فیلتر تلگرام هم به این نتیجه رسیده اند که اشتباه کردند و این فیلترینگ هیچ دستاوردی برایشان نداشته است. اما از آنجایی که کمتر مسئولی در این ۴۰ سال از تصمیمش بازگشته و اگر اشتباهی کرده از آن بازگشته است ، نمی توان توقع داشت که در مورد تلگرام چنین چیزی اتفاق بیفتد. با این حال تلگرام هنوز فیلتر است. و کاربران آن هم در ان فعالند. حتی می توان گفت تعداد معدودی که در ابتدا آن را ترک کردند، مجددا به این برنامه روی آورده اند.
با این حال و با وجود کمبودهایی که عرض شد و فشارهایی که بعضاً نا آگاهانه فضای مجازی را تهدید و تخریب می کند، ایرانیان تمایل بسیاری به این شبکه ها پیدا کرده اند . این را می توان از صفحه اختصاصی ایجاد شده برای نوزاد ۱ ماهه تا فن پیج شاعر قرن هفتم هجری فهمید. از صفحه طرفداران تیست غذا و علاقمدان به جهانگردی و متاسفانه فالورهای فراوان صفحات مبتذل و تولید محتواهای هرز و ویدئوهای سخیف!! اینجا ایران است. کشور پر مخاطبی در قاره بزرگ اینستاگرام …

با یک نگاه چند دقیقه ای به این صفحات می توان فهمید که سبک زندگی ایرانیان علی الخصوص در نسل جوان با شیب تندی در حال تغییر بنیادین و البته بدون پشتوانه و اندیشه است. چشم و هم چشمی ، تفاوت و خاص بودن یا همان واژه کلیدی لاکچری پر کاربردترین عنوان در نزد مخاطبان و صاحبان صفحات اجتماعی است. از یک هنر پیشه تا یک ورزشکار که قطعا می تواند دنبال کننده فراوانی به واسطه هنر و تخصصش داشته باشد تا یک فرد عادی که به واسطه مطالب منتشر شده اش محبوب می شود همه به دنبال نشان دادن برتری های خود نسبت به دیگران هستند. و این یک فاجعه است. و فاجعه بزرگتر آنجایی اتفاق افتاده است که یک نویسنده، روانشناس و استاد دانشگاه کمتر از ۱۰ هزار دنبال کننده دارد و در عوض یک دختر ۱۹ ساله که با تولید ویدئوهای کوتاه و غیر حرفه ای که اکثراً از ابتذال و استفاده از جذابیت های زنانگی در آن زیاد دیده می شود بالای ۳۰۰ هزار فالور دارد و هر روز به تعداد مخاطبان اضافه می شود. خیلی سخت نیست .به صفحه جستجوی اینستاگرام مراجعه کنید و ویدئوهای پیشنهادی را ببینید .ویدئوهای بدون محتوا و پر از ابتذال و برهنگی و یا لودگی در صدر این ویدئو ها قرار دارد. چرا که بیشترین بازدید را دارد. یعنی ایرانیان بیشترین چیزی که می بینند این محتواهاست!!
ما مشکلات فراوانی داشتیم. ما محدودیت های بسیاری را دیده ایم و با ایست بازرسی ها و ورود ممنوع های زیادی مواجه شدیم. شاید به قول آقای ظریف ما پذیرفته ایم که اینگونه باشیم. البته نمی دانم همه اتفاقاتی که برای ما می افتد را ما انتخاب کرده ایم.و آیا اینکه من و شمای عادی جامعه در این مای گفته شده توسط وزیر امور خارجه جا گرفته ایم؟؟؟ اما این را می دانم که محدودیت هایی که بنام مصونیت از آن نام برده می شد آنچنان هم درست کار نکرده است. چرا که با پیدا شدن پدیده ای بنام فضای مجازی به یکباره سبک و منش زندگی ایرانیان دچار تحول شد و هر روز شاهد ظهور پدیده هایی هستیم که بیشتر شبیه شوی طنز است یا یک محیط اجتماعی!! من از شو آف اینستاگرامی هایی نظیر سحر تبر و محسن افشانی و همسر محترمه و ساشا سبحانی ها و …. فهمیدم که ما قطعاً بیماریم و این بیماری هر روز که می گذرد بیشتر فراگیر می شود و ویروس خودشیفتگی و خود برتر بینی طاعون وار جامعه را آلوده می کند.
باشد که رستگار شویم
شبنم حاجی اسفندیاری
۸ شهریور ۱۳۹۷

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.