سیب های درختی روی دست باغداران باد کرد

 

رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: بیش از نیاز کشور سیب درختی تولید شده و این سیب ها به دلیل فراهم نشدن زیرساخت ها صادراتی و تنظیم بازار نادرست روی دست تولیدکنندگان مانده است.

سلمان قدرتی با بیان اینکه استان آذربایجان غربی در تولید سیب درختی در کشور رتبه اول را دارد، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل اینکه تنظیم بازار به درستی صورت نگرفته مقدار زیادی سیب درختی روی دست باغداران مانده است.

وی ادامه داد: بیش از مصرف کشور سیب تولید شده و بازارهای داخلی نیز از سیب درختی اشباع شده اند. از طرفی زیرساخت های لازم برای صادرات سیب به کشورهای همسایه ایجاد نشده است و سیبی که کشاورزان چندین سال زحمت می کشند تا تولید شود و با افزایش هزینه های نهاده های کشاورزی نیز کنار می آید، دست آخر روی دست خودشان می ماند.سیب های درختی روی دست باغداران باد کرد|خبر فوری

قدرتی با بیان اینکه مشکلات بسیاری بر سر راه صادرات است، گفت: یکروز در تضمین برگشت ارز و روز دیگر در سورتینگ و بسته بندی مشکلاتی ایجاد می شود.

وی یاد آور شد: دو سال قبل هم گوجه فرنگی ها روی دست کشاورزان ماند و همچنان در برخی استان ها نیز این مشکل وجود دارد.

رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی آذربایجان‌غربی در پاسخ به اینکه چرا کشاورزان الگوی کشت را رعایت نمی کنند تا با مازاد محصولات مواجه نشوند؟ گفت: کشاورز دیمی می کارد. الگوی کشت ندارد. چه کسی الگوی کشت مناسب و اقتصادی ارائه داده که چرخ زندگی کشاورز هم بچرخد؟ حتی در زمینه مصرف آب هم الگو مصرف داده نشده است.

وی در پایان گفت: آب داریم ولی بهینه مصرف نمی شود. کشاورز بستر لازم برای مصرف بهینه را ندارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.