در ۲۴ ساعت اخیر هر ۱۶ دقیقه یک تهرانی جان داد/ این لاک‌دان نیست، بازی با الفاظ است

 

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت فعلی کرونا در تهران، خواستار تعطیلی ادارات و بخش خصوصی شد.

علیرضا زالی درباره آخرین وضعیت بیماری کرونا در کلانشهر تهران اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، هر ۱۶ دقیقه یک شهروند تهرانی را بر اثر کرونا از دست داده‌ایم و حدود ۷۰ نفر در این فوت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که در کنترل اپیدمی از مباحث علمی تعبیرات سلیقه‌ای، غیر حرفه ای و غیر کارشناسی صورت بگیرد، وضعیت به همین شکل خواهد بود.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با تاکید بر اینکه شهر باید لاک داون شود، افزود: اما وضعیتی که در حال حاضر در شهر مشاهده می شود ابدا به این شکل نیست و با توجه به مرگ و میربالایی که در هفته گذشته رخ داد و حجم بالای ابتلا تنها راه حل ممکن در تهران برای عبور از بحران فعلی لاک داون کردن شهر است.

زالی تصریح کرد: گزارش‌ها نشان می دهد بر خلاف آن چیزی که انتظار داریم ریتم شهر تغییر نکرده است و متاسفانه هفته گذشته علی رغم اعلام کردن وضعیت قرمز در تهران، روزانه بیش از ۸۰۰ هزار نفر از مترو استفاده کرده‌اند.در ۲۴ ساعت اخیر هر ۱۶ دقیقه یک تهرانی جان داد/ این لاک‌دان نیست، بازی با الفاظ است

وی با بیان اینکه با این روند بیماری کنترل نمی‌شود، افزود: در کل استان تهران ۷۰۰ کارشناس بهداشت عمومی بیشتر وجود ندارد و این تعداد نیز دچار خستگی فراوانی شده‌اند و اگر قرار باشد با ۷۰۰ نفر نیروی انسانی نظارت انجام شود و سایر دستگاه‌های مسئول که به نظر می‌رسد اعتقادی هم به جدی گرفتن کرونا ندارند، به وظایف خود عمل نکنند کار بسیار مشکل خواهد بود.

زالی با بیان اینکه امروز در تهران ۷۰ بیمار کرونایی بر اثر کرونا فوت کرده اند، افزود: اگر این روند تداوم یابد تا مدت ها روند مرگ و میر در تهران رو به افزایش خواهد بود.

وی تاکید کرد: آن چیزی که امروز در سطح شهر مشاهده شد مطلقا لاک داون نیست و فکر می کنم با شرایط فعلی امکان کنترل بیماری بسیار سخت خواهد بود.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران افزود: امروز متاسفانه برای اولین بار مجموع تعداد بیماران بستری از ۶هزار و ۱۲۶ نفر گذشته است و با این نرخ رشد معلوم نیست تا پایان هفته چه وضعیتی در انتظار همکاران زحمت کش ما باشد.

وی یادآور شد: آن چیزی که در حال حاضر در سطح شهر اعمال می شود مطلقا با مبانی علم پیشگیری انطباق ندارد و بیشتر به نظر می رسد با الفاظ بازی می شود.

زالی با بیان اینکه اگر قرار باشد یک سوم کارمندان در ادارات حضور یابند، طبیعتا ارباب رجوع نیز حضور خواهند یافت، گفت: ادارات و بخش خصوصی باید تعطیل شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه گزارشات متعددی وجود دارد که نشان می دهد برخی از دستگاه های ملی برای حضور یک سوم کارمندان حاضر به پذیرش مصوبات ستاد نشده اند و با این وضعیت کنترل اپیدمی بسیار سخت خواهد بود.

زالی تاکید کرد: کسانی که در این زمینه تسامح می کنند قطعا جان مردم را به بازی گرفته اند و باید پاسخگو باشند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تصریح کرد:تنها راه ممکن برای مهار بیماری ایجاد یک فرایند جدی برای لاک داون و تعطیلی و تغییر ریتم شهر است به گونه ای که مردم در تهیه خدمات ضروری دچار مشکل نشوند.

زالی افزود: اگرچه از دوشنبه هفته گذشته وضعیت قرمز اعلام شده است تفاوتی در رفت و آمدها وجود نداشته است و نمی توان انتظار داشت که ۷۰۰ کارشناس بهداشت محیط در کل استان تهران بتوانند به همه جای شهر سرکشی کنند.

وی به جد از وضعیت موجود ابراز نگرانی کرد و گفت: طبیعتا با این روش نمی توانیم بیماری را کنترل کنیم و تاکید می کنم مسیر طبیعی علمی کارشناسی لاک داون که امروز مطالبه جدی همه کارشناسان حوزه سلامت است با آن چیزی که امروز در سطح شهر مشاهده شد مطلقا تطابق و همخوانی ندارد.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران افزود: اگر اداره جات حتی با یک سوم ظرفیت فعال شوند با وضعیت لاک داون تطابق ندارد، زیرا در وضعیت لاک داون باید اداره جات تعطیل شوند.

زالی افزود: نظر ما این است که به جز مشاغل خدماتی ضروری مانند آتش نشانی، بهداشت و درمان و مواردی از این قبیل اداره جات تعطیل شوند.

وی با بیان اینکه اگر با یک سوم کارمندان ارایه خدمت در ادارات صورت گیرد، امکان رعایت شیوه نامه های بهداشتی کمرنگ خواهد شد، زیرا با ازدحام ارباب رجوع مواجه خواهیم بود.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه در صورت عدم لاک داون و تعطیلی اداره جات کارمندانی که در ادارت خصوصی و یا ملی کار می کنند، امکان این را ندارند که در ادارات حضور نیابند، گفت: تضامینی برای حمایت از حقوق این کارمندان و شهروندان وجود ندارد.

زالی گفت: از ۶ هزار و ۱۲۶ بیمار کرونایی بستری در بیمارستان های تهران حدود ۲۵ درصد یعنی بالغ بر ۱۵۷۷ بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

وی ادامه داد: مجموع بیماران جدیدی که در ۲۴ ساعت گذشته در تهران بستری شدند، حدود ۱۲۰۰ نفر است که حدود ۹۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته تنها ۴۰۰ بیمار کرونایی از بیمارستان ها مرخص شده اند، افزود: نزدیک به ۴۰۰ بیمار نیز در بخش های اورژانس آماده بستری هستند.

وی تاکید کرد: وضعیت شهر در نخستین روز اعمال محدودیت ها مطلقا رضایت بخش نبود و بخش زیادی از فعالیت های اجتماعی، بازرگانی،تجاری، اقتصادی، نهادی، مدنی و خدماتی در حال انجام است که با استراتژی لاک داون شهر همخوانی ندارد.

زالی افزود: در وضعیت شهرهایی که به عنوان شهرهای قرمز اعلام شده اند از هفته گذشته تا کنون تغییر چندانی را شاهد نبوده ایم و امروز نیز با روزهای گذشته چندان تفاوتی نداشته است و کماکان مترو و مراکز عمومی مملو از جمعیت است.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تاکید کرد: در شرایطی که ویروس جهش یافته بی رحمانه حمله می‌کند، به نظر می رسد راه حل مقابله با بیماری در کلانشهری مانند تهران که جمعیت زیادی دارد باید به سمت لاک داون شهر به معنای واقعی حرکت کنیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.