اسپوتنیک‌ ۸۰ میلیون تومانی در ناصرخسرو

 

این روزها پای دلالان به واکسن کرونا هم باز شده است و می‌توان با قیمت‌های سرسام‌آور در خیابان‌های شهر آن را پیدا کرد.

بیش از یک سال است که جهان با اپیدمی ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و بیشتر کشورهای جهان در پی ساختن واکسن برای پیشگیری از انتشار این ویروس هستند. ایران هم در زمینه تولید واکسن جزو کشورهای مطرح محسوب می‌شود و واکسن‌های آن به مرحله تست بالینی رسیده اند.

در کنار تولید واکسن ویروس کرونا، بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا بتوانند از واکسن‌های تولید شده در جهان مانند واکسن روسی وچینی خریداری کنند که از موج‌های شدیدتر و فوتی‌های ناشی از کرونا پیشگیری کنند.اسپوتنیک‌ ۸۰ میلیون تومانی در ناصرخسرو|خبر فوری

تاکنون ایران توانسته واکسن‌های روسی و چینی را وارد کشور کند تا وزارت بهداشت بتواند در مرحله اول کادر درمان و بر اساس اولویت گروه‌های پرخطر را واکسینه کند.

موضوع مهم این است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت بحث واکسیناسیون باید کاملا رایگان و با اولویت کادر درمان و گروه‌های پرخطر انجام شود اما به نظر می رسد می‌توان واکسن روسی را با قیمت‌های نجومی در خیابان‌های شهر پیدا کرد.

راهی خیابان ناصرخسرو تهران شدیم که از همان ابتدای خیابان زمزمه «دارو، دارو» به گوش می رسد اما ما به دنبال واکسن کرونا بودیم، برخی می گفتند: «اصلا دنبال واکسن کرونا اینجا نگرد»، «آمپول و قرص ضد کرونا دارم، اما واکسن نه» و« این حرف رو جای دیگه نزن که زندان اوین در انتظارته!».

با یکی از فروشندگان دیگر دارو، هم صحبت شدیم و گفتیم دنبال واکسن کرونا می‌گردیم. این فروشنده هم مثل بقیه همکارانش در ابتدا گفت همچین موضوعی اصلا نداریم، اما با خواهش و اصرار و بیان اینکه فقط برای خرید واکسن کرونا از شهرستان آمده ایم؛ توانستیم اعتماد او را جلب کنیم. به دو نفر شخص واسطه معرفی شدیم و بالاخره به شخص اصلی که می‌توانست واکسن کرونا پیدا کند، رسیدیم.

برای پیدا کردن واکسن کرونا در خیابان‌های شهر یک مهلت ۱۵ دقیقه‌ای از ما خواست و گفت باید با بیمارستان یا طرف حساب تماس بگیرم، به ما هم اطمینان داد که واکسن روسی است و گفت شما در خیابان یک چرخ بزنید و بیعانه خرید را آماده کنید تا سریع خرید انجام شود.

چند دقیقه‌ای گذشت و تلفن همراه ما زنگ خورد. دعوت شدیم به محل قرار. واکسن روسی کرونا با قیمت ۸۰ میلیون تومان پیدا شد. طبق قرار مقرر شد ۴۰ میلیون تومان بیعانه به شماره حساب شخص داروفروش واریز کنیم و بعد به پزشکی که مورد اعتماد ماست، مراجعه کنیم. درصورتی که واکسن توسط پزشک مورد اعتماد ما تایید شود، ۴۰ میلیون دیگر واکسن را باید واریز می کردیم. در واقع واکسنی که با اعلام وزارت بهداشت باید رایگان تزریق شود؛ امروز با قیمت سرسام‌آور در خیابان های شهر به دست دلالان پیدا می‌شود.

این تنها مورد نبود و برای اطمینان بیشتر دوباره گشتیم. این بار هم واکسن کرونا پیدا کردیم با هزینه کمتر. وقتی موضوع واکسن کرونا را مطرح کردیم، فروشنده دارو گفت «واکسن دارم، اما برات امکان داره ۳۰ تا ۴۰ میلیون پرداخت کنی؟»، با اعلام آمادگی برای پرداخت هزینه، مقدمات خرید واکسن آماده شد. داروفروش ادعا کرد که «واکسن مورد اعتماد است، چرا که همکارم در هر مسافرت ۱۵ تا ۲۰ واکسن با خود وارد کشور می‌کند».

سازمان غذا و دارو: امکان تخلف وجود ندارد

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: کمپین واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ شاید بزرگترین کمپین در خصوص واکسینه شدن و نظام سلامت دنیاست. به طور طبیعی به دلیل حجم زیاد کار وتعداد نفرات بالا که باید واکسینه شوند، باید مراقبت‌های هوشمند و وسیع برپایه فناوری اطلاعات صورت بگیرد. همچنین نظارت بر زنجیره توزیع و پایش آن بسیار حائز اهمیت است. بر این اساس با توجه به زیرساخت‌های بسیار خوبی که در نظام سلامت موجود بود، سامانه رهگیری و اصالت کالا در سازمان غذا و دارو و سامانه سیب شرایطی فراهم آوردند که داشبورهای مدیریتی در تمام سطوح از توزیع تا مصرف کننده نهایی مورد رصد قرار بگیرند.

جهانپور افزود: امروز واکسنی که وارد کشور شود یا در چرخه تولید قرار بگیرد، بلافاصله توسط همکاران ما در سازمان غذا و دارو کد اختصاصی دریافت می‌کند، برچسب گذاری می‌شود و از این لحظه در تمام زنجیره توزیع تا زمان واکسیناسیون قابل رصد خواهد بود. بنابراین هر واحد واکسنی که وارد کشور شده است، در مسیر قابل رهیابی خواهد بود. در واقع سیستمی در نظر گرفته شده تا کمترین امکان تخلف و سوءاستفاده را داشته باشیم و با این روش نشت از سامانه توزیع به صفر می رسد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان کرد: به هر حال نگرانی از لحاظ این موضوع نداریم. علاوه براینکه پزشکان، پرستاران، مراقبین سلامت و حتی کاربران از طریق سایت سامانه عوارض دارویی می‌توانند عوارض احتمالی را وارد این سامانه کنند.

اقداماتی که در خصوص رهگیری و رصد واکسن‌های وارد شده کار مناسب و بسیار حائز اهمیتی است، اما باید توجه داشت که باز هم سودجویان حتی در زمینه دلالی واکسن ورود پیدا کرده اند که این موضوع باید با جدیت پیگیری شود. زیرا برخی افراد حاضر هستند برای سلامت خود و اطرافیان حتی چند نمونه واکسن با این قیمت‌ها خریداری کنند. این در حالی است که واکسن به زنجیره سرد برای نگهداری نیاز است و مشخص نیست که محتویات این واکسن ها چیست و چه بلایی سر تزریق کنندگان خواهد آمد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.