اهمیت تغذیه نوزاد نارس با شیر مادر

 

یک فوق تخصص نوزادان در خصوص اهمیت تغذیه نوزاد نارس با شیر مادر به بیان توضیحاتی پرداخت.

نسترن خسروی فوق تخصص نوزادان، اظهار کرد: وجود برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی و کلیوی در زمان بارداری می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود.

او افزود: دیابت و فشار خون بارداری از دیگر دلایل زایمان زود رس خواهد بود، زیرا در چنین شرایطی فشار‌ زیادی به مادر وارد شده و عملکرد ارگان‌های مختلف بدن او را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در صورت ادامه بارداری جان مادر به خطر خواهد افتاد؛ بنابراین با مداخلات پزشکی جهت حفظ سلامت مادر کودک زودتر از موعد و نارس به دنیا می‌آید.اهمیت تغذیه نوزاد نارس با شیر مادر|خبر فوری

این فوق تخصص نوزادان گفت: مصرف شیر مادر برای همه نوزادان بخصوص نوزادان نارس بسیار مفید است، زیرا شیر مادر حاوی مواد مغذی از قبیل پروتئین، فسفر و کلسیم که تمام کمبود‌های تغذیه‌ای نوزاد را جبران می‌کند.

خسروی در خصوص سیستم ایمنی کودکان نارس تصریح کرد: در ماه‌های آخر بارداری آنتی بادی‌های موجود در بدن مادر به جنین منتقل می‌شود تا جنین در برابر انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها محافظت شود. اما کودکان نارس به دلیل اینکه زودتر از موعد متولد شده اند این دسته از آنتی بادی‌ها را ندارند و زمانی که دچار عفونت می‌شوند امکان ابتلای آن‌ها به سندرم مرگ ناگهانی افزایش می‌یابد. شیر مادر بهترین راه برای دریافت آنتی بادی و حفاظت نوزاد در برابر انواع بیماری‌ها محسوب می‌شود.

او افزود: سیستم گوارشی نوزادان نارس بطور کامل تشکیل نشده است و مصرف شیر خشک به دلیل وجود برخی افزودنی‌ها عوارضی مانند التهاب، پارگی و یا چسبندگی روده را برای این دسته از نوزادان به همراه خواهد داشت.

این فوق تخصص نوزادان بیان کرد: شیر مادر حاوی پروتئین زود هضم است و همین امر سبب می‌شود تا فشاری به دستگاه گوارش نوزاد برای هضم شیر وارد نشود.

خسروی در پایان درباره تاثیر شیر مادر بر رشد مغز نوزادان گفت: شیر مادر بر رشد مغز و سلول‌های عصبی مغز نوزادان به شدت تاثیر گذار است و طبق برخی آمار‌ها و برسی‌ها IQ نوزادانی که شیر مادر مصرف می‌کنند، بیشتر است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.