بیماری عفونی که معده و روده را تحت تأثیر قرار می‌دهد

 

گاستروانتریت یک بیماری شایع و اغلب بسیار عفونی است که معده و روده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علائم گاستروانتریت ( ورم معده و روده) شامل استفراغ، اسهال ، حالت تهوع (احساس معده در معده)، درد معده، تب، سردرد و بی اشتهایی می شود.بیماری عفونی که معده و روده را تحت تأثیر قرار می‌دهد|خبر فوری

چه عواملی باعث گاستروانتریت می شود؟
ویروس ها (این ها تا حد زیادی شایع ترین علت هستند و شامل ویروس های روتاویروس و نورو ویروس هستند)، باکتری ها ، مانند سالمونلا، سموم تولید شده توسط باکتری ها، انگل مانند ژیاردیا، مواد شیمیایی مانند سموم موجود در قارچ های سمی باعث بروز گاستروانتریت می شوند.

نحوه تشخیص گاستروانتریت
پزشک می‌تواند بعد از صحبت و معاینه بیماری را تشخیص دهد. اگر بهتر نمی شوید، ممکن است پزشک بخواهد آزمایش مدفوع انجام دهد تا بفهمد چه چیزی شما را بیمار می‌کند.

گاستروانتریت چگونه درمان می شود؟
مهم ترین درمان ورم معده و روده، نوشیدن مایعات است. نوشیدن جرعه های مکرر برای کودکان خردسال از یک مقدار زیاد به یکباره آسان تر است. نوشیدن را به طور منظم ادامه دهید حتی اگر استفراغ می‌کنید. گاسترو فقط باید چند روز دوام بیاورد و معمولاً به دارو احتیاج ندارد. افراد مسن ، کودکان خردسال و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در معرض ابتلا به بیماری های جدی تر هستند.
اگر کودک زیر ۶ ماه دارید باید توسط پزشک بررسی شود. همچنین بهتر است نوزادانی که بیش از ۶ ماه دارند و کودکان خردسال با معده در صورت کمبود آب توسط پزشک معاینه شوند.

اگر کودک شما از نوشیدن آن امتناع می‌کند، دادن آب میوه رقیق شده (۱ قسمت عصاره میوه به ۴ قسمت آب) منطقی است. از مصرف شیر و سایر محصولات لبنی خودداری کنید و به آن‌ها آب، نوشابه، نوشیدنی‌های ورزشی یا سایر نوشیدنی‌های غیر الکلی ندهید، زیرا ممکن است قند باعث بدتر شدن اسهال شود.
نوزادان می‌توانند در تمام مدت زمان تغذیه با شیر، همراه با مایع کمبود آب بین غذاها، تغذیه کنند. دارو برای تهوع یا اسهال می‌تواند برای بزرگسالان مفید باشد اما ممکن است برای کودکان بی خطر باشد. آنتی بیوتیک ها به ندرت مفید هستند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟
اگر کودک شما نمی‌تواند جرعه‌ای از مایعات را نگه دارد یا دچار کم آبی بدن شود (خشکی دهان، ادرار به مدت ۶ ساعت یا بیشتر یا بی حالی) فوراً به پزشک مراجعه کنید. نوزادان زیر ۶ ماه در صورت داشتن گاستروانتریت همیشه باید توسط پزشک ویزیت شوند.
بزرگسالان و کودکان بزرگتر در صورتی که علائم آن‌ها شامل تب، درد شدید در شکم، وجود خون در اسهال یا علائم کم آبی بدن مانند تشنگی و کاهش ادرار، بی حالی، خشکی دهان، گود افتادن چشم یا احساس ضعف هنگام ایستادن باشند، باید به پزشک مراجعه کنند.

می‌توان از ورم معده پیشگیری کرد؟
برای کاهش خطر ابتلا به بیماری گاسترو یا گسترش آن ، دستان خود را پس از استفاده از دستشویی یا تعویض پوشک و قبل از خوردن غذا یا تهیه غذا به خوبی بشویید.
اگر به بیماری گوارش مبتلا هستید و علت آن مشخص نشده است، مهم است که حداقل ۲۴ ساعت در خانه، دور از محل کار، مدرسه یا مراقبت از کودکان باشید. ممکن است لازم باشد ۴۸ ساعت در خانه بمانید تا علت مشخص شود.
اگر کار شما شامل رسیدگی به غذا یا مراقبت از کودکان، افراد مسن یا بیماران است، تا ۴۸ ساعت پس از آخرین استفراغ یا اسهال، به کار خود برگردید.
اگر به مکان هایی سفر می کنید که آب شیر محلی برای نوشیدن خطر دارد، فقط از آب بطری برای نوشیدن و مسواک زدن استفاده کنید. یخ را در نوشیدنی ها قرار ندهید، همچنین از غذای نپخته از جمله سالاد، خودداری کنید.

کودکان و واکسیناسیون برای روتاویروس
روتاویروس ویروسی است که باعث ایجاد گاستروانتریت شدید در نوزادان و کودکان خردسال می‌شود. همه کودکان خردسال باید واکسن روتاویروس را در حدود ۲ ماهگی و ۴ ماهگی دریافت کنند. دوز سوم در ۶ ماهگی ممکن است بسته به مارک واکسن مورد استفاده مورد نیاز باشد.
این واکسن در جلوگیری از عفونت روتاویروس در حدود ۷ کودک از هر ۱۰ کودک واکسینه شده موثر است. همچنین در جلوگیری از گاستروانتریت شدید در حدود ۹ کودک از هر ۱۰ نوزاد واکسینه شده موثر است. این واکسن تا ۵ سال از ابتلا به این عارضه محافظت می‌کند.

گاستروانتریت چگونه منتشر می شود
عفونت دستگاه گوارش می تواند خیلی راحت منتقل شود. ممکن است این بیماری را از تماس با فرد آلوده بدست آورید. همچنین می تواند از طریق مواد غذایی یا آب آلوده گسترش یابد.

وقتی گاستروانتریت دارید باید چه بخورید؟
در صورت احساس حالت تهوع سعی کنید غالباً مقدار کمی غذا بخورید. هنگامی که اشتهای شما شروع شد حتما با غذاهای نرم و هضم شونده مانند کراکرهای ساده ، نان تست ، موز ، برنج و مرغ شروع کنید.

چه مدت طول می کشد تا از گاستروآنتریت رها شوید؟
علائم گاستروانتریت معمولاً یک تا ۲ روز ادامه دارد اما گاهی ممکن است تا ۱۰ روز ادامه داشته باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.