آمار سالمندان دیابتی در ایران رو به افزایش است

 

با بررسی آمارهای موجود در جهان و نیز عوامل تاثیرگذار در بروز دیابت از جمله افزایش سن به سادگی می توان نتیجه گرفت که آمار سالمندان دیابتی در ایران رو به افزایش است.

انجمن دیابت ایران در اطلاعیه ای به مناسبت سمینار (وبینار) جلوه هایی از زندگی با دیابت در یکم اسفند ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد: بر اساس گزارش های سازمان جهانی بهداشت در ۳۰ سال آینده جمعیت سالمندی در کل جهان روبه افزایش است؛ به طوری که تا سال ۲۰۵۰ میلادی به حدود ۲ میلیارد نفر می رسد!

آمار سالمندان دیابتی در ایران رو به افزایش است|خبر فوری

در ایران نیز بر اساس آخرین نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۸ جمعیت کشور حدود ۸۳ میلیون نفر و تعداد سالمندان (بالای ۶۰ سال) ۸ میلیون و ۲۳۱ هزار نفر معادل ۹.۹ درصد کل جمعیت کشور است. نرخ رشد کل جمعیت ۱.۲۴ درصد و نرخ رشد جمعیت سالمندان ۳.۲۶ درصد است؛ یعنی شاهد افزایش سالمندان هستیم!

طبق برآوردها در سال ۱۴۰۰ جمعیت سالمندان از ۱۰ درصد کل جمعیت فراتر خواهد رفت و این رقم در سال ۱۴۳۰ از مرز ۱.۲۶ درصد عبور خواهد کرد. به عبارت دیگر در سال ۱۴۳۰ یک چهارم جمعیت کشور سالمند خواهند شد.

بدیهی است نبود برنامه ریزی بهنگام برای این محدوده سنی کشور را با هجوم هزینه های هنگفت درمانی رو به رو خواهد ساخت.

در جهان بیش از ۱۷ درصد افراد بین ۶۰ تا ۶۹ ساله مبتلا به دیابت هستند. در کشور آلمان ۲۲ درصد افراد بین ۶۰ تا ۷۵ ساله و ۳۵ درصد افراد بالای ۷۵ سال دیابتی هستند.

اگر چه در کشور آمار دقیقی از سالمندان دیابتی وجود ندارد، اما با بررسی آمارهای موجود در جهان و نیز عوامل تاثیرگذار در بروز دیابت از جمله افزایش سن به سادگی می توان نتیجه گرفت که آمار سالمندان دیابتی در ایران رو به افزایش است.

دیابت یک بیماری سیستمیک مزمن است. سالمندان مبتلا به دیابت علاوه بر مشکلات خاص سالمندی با مشکلات ناشی از دیابت نیز درگیرند. حال اگر سالمند دیابتی کنترل مطلوب دیابت نیز نداشته و دچار عوارض دیررس دیابت(نروپاتی و نفروپاتی و رتینوپاتی دیابت، عوارض قلبی و عروقی، مشکلات پا و…) شده باشد، شاهد تحمیل هزینه های فراوانی به بودجه ملی بهداشت خواهیم بود.

سالمندان به عنوان پشتوانه های معرفتی جوامع نیازمند توجه و حمایت بیشتری هستند. لذا انجمن دیابت ایران در روز یکم اسفند ماه ۱۳۹۹ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ سیزدهمین سمینار جلوه هایی از زندگی با دیابت را با شعار: “چنین کنند سالمندان دیابتی”در قالب وبینار برگزار می کند. در این وبینار متخصصان در مورد سالمندی و دیابت و نیز بحث روز یعنی پدیده کرونا سخنرانی خواهند کرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.