طرفهای برجام از “فشار حداکثری” به سوی “دیپلماسی حداکثری” حرکت کنند

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که ضروری است به منظور اطمینان حاصل کردن از اجرای برجام توسط تمامی طرفین از “فشار حداکثری” به سوی “دیپلماسی حداکثری” حرکت کنیم.
جوزپ بورل، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگویی با “اینترفکس” درخصوص توافق هسته‌ای با ایران گفت: بار دیگر برجام در وضعیتی بحرانی قرار دارد. من به عنوان هماهنگ‌کننده برجام درحال به کارگیری تمام تلاش خود برای حفظ برجام هستم. من با تمامی شرکت‌کنندگان در توافق و شرکای آمرکایی در ارتباط هستم. هیچ راه ساده‌ای وجود ندارد.طرفهای برجام از
بورل افزود: دولت جدید آمریکا به طور آشکار رویکرد جدیدی را اعلام کرده و تمامی طرفین برجام آماده تعامل هستند. برجام بر پایه تعهدات هسته‌ای ایران در ازای برداشته شدن تحریم‌ها استوار شده است. اتحادیه اروپا به انجام تعهداتش ذیل برجام ادامه خواهد داد.
وی ادامه داد: خروج آمریکا از برجام و اتخاذ سیاست “فشار حداکثری” علی‌الخصوص اعمال تحریم‌های ثانویه تاثیری منفی گذاشته‌اند. برجام نتوانست به طور کامل به پتانسیل خود به ویژه در زمینه اقتصادی برسد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این گفت‌وگو اظهار کرد: ضروری است که در چارچوب کمیسیون مشترک برجام از “فشار حداکثری” به سوی “دیپلماسی حداکثری” حرکت کنیم تا انگیزه‌ مثبت ایجاد کرده و بار دیگر از اجرای کامل توافق از سوی تمامی طرفین از جمله ایران اطمینان حاصل کنیم‌. هدف نهایی همچنان بازگشت به اجرای کامل توافق می‌باشد.
به گزارش ایسنا، این اظهارات در حالی بیان می شود که طرفهای اروپایی به هیچیک از تعهدات خود طبق توافق هسته ای برجام عمل نکرده اند و آمریکا نیز با به روی کار آمدن ترامپ از برجام خارج شد. در پی تداوم عدم پایبندی هیچ یک از طرفین اروپایی و آمریکایی برجام به تعهداتشان، ایران پس از مدتها پایبندی یکجانبه به برجام، به منظور واداشتن آنها به اجرای تعهداتشان گامهایی در راستای کاهش تعهدات خود به برجام برداشت و اعلام کرد پس از پایبندی طرفین این گامها به عقب برداشته خواهند شد.
در پی پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا برخی مدعی تغییر رویکرد کاخ سفید نسبت به برجام شدند اما تاکنون آمریکا هیچ اقدامی در راستای بازگشت به برجام و لغو تحریمها انجام نداده است و برخی مقامات آمریکایی و اروپایی نیز در مواضعی زیادی خواهانه اعلام کرده اند که ابتدا ایران باید به برجام بازگردد!
روز گذشته نیز برخی مقامات آمریکایی به اطلاع پایگاه خبری اکسیوس رسانده‌ بودند که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران خواسته تا تیمی متشکل از دیپلمات‌ها و متخصصین با دیدگاه‌های مختلف برای پیشبرد مسیر این کشور در رابطه با ایران تشکیل دهد.
به گفته برخی مقامات، رابرت مالی در این خصوص با همتایان اروپایی و همچنین مقامات صهیونیستی و کشورهای حوزه خلیج فارس در ارتباط بوده است.
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.