غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران برجام را به خطر می‌اندازد

 

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران بامداد دوشنبه به خبرگزاری مهر گفت که ایران غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در نیروگاه فردو را آغاز کرده است.

اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده اصلی برجام، بارها مقامات ایران را از افزایش میزان غنی سازی به ۲۰ درصد برحذر داشته است.غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران برجام را به خطر می‌اندازد|خبر فوری

خبرنگار خبرگزاری مربوط در بروکسل در همین باره از پیتر استانو، سخنگوی دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا پرسید که آیا آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم با توجه به هشدارهای پیشین اتحادیه و رهبران اروپایی، به معنای پایان برجام خواهد بود؟

پیتر استانو در پاسخ گفت: «پیش از آنکه به سوال شما درباره پایان برجام پاسخ بدهم، باید بگویم اگر به گفته دولت ایران غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم اجرایی شده باشد، باید گفت که نشانه مهم و بزرگی نسبت به خروج ایران از تعهدات برجامی‌اش خواهد بود. زیر پا گذاشتن تعهداتی که مفاد تعهدات عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای را به چالش می‌کشد.»

او افزود: «بگذارید یادآوری بکنم که باید از برداشتن هرگامی که برجام را به چالش می‌کشد از سوی طرفین امضا کننده اجتناب کرد و همچنین تاکید می‌کنم که بارها در گذشته تمام طرف‌های توافق هسته‌ای بر زنده نگاه داشتن برجام تاکید کرده‌اند. توافق هسته‌ای تا زمانی که تمام طرف‌ها به تعهداتشان عمل کنند زنده خواهد ماند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا اینگونه ادامه داد: «بی‌تردید تمام واکنش‌های اتحادیه اروپا نسبت به برجام با توجه به تصمیم‌هایی خواهد بود که ایران اتخاذ و اجرا می‌کند و تاکید می‌کنم که تمامی این موارد باید به تایید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برسد. قرار است امروز این آژانس در این باره به نمایندگان کشورهای عضو خبررسانی کند.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.