رشد ۳۴۰ درصدی بیت کوین در یک سال؛ بازار داغ رمز ارز‌ها در ایران!

 

بیتکوین امروز ١٢ ساله شده، در سال ٢٠٠٩ بیتکوین با یک مقاله معرفی شد. سالی که بحران اقتصادی هنوز در جهان وجود داشت. بیت کوین چند سنتی در طی ١٢ سال به ٣۴ هزار دلار رسید.

هم اکنون٧٠ درصد بازار کریپتو کارنسی یا همان رمز ارز‌ها در اختیار بیتکوین است. در سال ٢٠٢٠ معاملات روزانه بیتکوین حدود٢٠ میلیارد دلار بود که این هم اکنون به بیش از ۵٠ میلیارد دلار رسید. از سویی در ابتدای سال ٢٠٢٠ قیمت بیتکوین نزدیک ٨٠٠ دلار بوده که تا به امروز بیش از حدود ٣۵٠ درصد رشد کرده ا

صعود‌های پی در پی وخیره کننده بیت‌کوین کماکان ادامه دارد و با ورود تقاضا‌های جدید به بازار، این رمز ارز برای نخستین بار به کانال ۳۴ هزار دلار نیز وارد شد.با توجه به این موضوع بیت کوین طی یک سال با رشد بیش از ۳۴۰ درصدی روبرو بوده است.رشد ۳۴۰ درصدی بیت کوین در یک سال؛ بازار داغ رمز ارز‌ها در ایران!|خبر فوری

بیت‌کوین سال ۲۰۲۰ را رویایی سپری کرد، به طوریکه ارزش آن نسبت به ابتدای این سال حدود ۱.۹ برابر افزایش یافته. ارزش بازار بیت کوین در حال حاضر بیش از حدود ۵۵۰ میلیارد دلار است. در این رابطه پتر شف کارشناس ارز‌های دیجیتالی می‌گوید: حدود ۷۰ درصد کل سهم بازار ارز‌های دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین است و این بدان معناست که هر تغییر و تحولی در قیمت بیت‌کوین روی قیمت سایر ارز‌های دیجیتالی نیز تاثیر مستقیمی خواهد داشت. شاهد بودیم که ۲۰۲۰ برای ارز‌های دیجیتالی فراموش نشدنی و پر از دستاورد‌های بزرگ بود.

برخی از معامله گران معتقدند بیت‌کوین پتانسیل شکستن سقف ۱۰۰ هزار دلاری را نیز در طولانی مدت دارد. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله گران بر بستر بلاک چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

با توجه به چنین رشدی ایرانیان نیز این روز‌ها مشتاق حضور در این بازار هستند، بازاری که بر خلاف بورس ایران دامنه نوسان ندارد و می‌تواند در یک روز یک رشد یا سقوط بدون محدودیتی را تجربه کرد، به تبع این موضوع چنین بازاری دارای ریسک بسیار زیادی است، اما در عین حال می‌تواند بسیاری از معامله گران را جذاب و وسوسه انگیز باشد.

با توجه به این موضوع گفتگو با افرادی که در چنین بازاری مشغول معامله گری هستند، حتما برای کسانی که می‌خواهند تازه در این بازار حضور پیدا کنند، می‌تواند شنیدنی باشد، با توجه به این موضوع در ادامه با دو تن از افرادی که در حال حاضر مشغول داد و ستد در بازار ارز‌های دیجیتال هستند، به گفتگو نشسته ایم.

مردم برای حضور در بازار رمزارز‌ها آموزش ببینند
مجتبی که سال هاست سابقه حضور در بازار‌های جهانی از جمله فارکس و ارز‌های دیجیتال را دارد، نسبت به حضور یک دفعه‌ای مردم، به خصوص کسانیکه در بورس ایران متحمل ضرر شدند و می‌خواهند این ضرر را به عنوان مثال در بازار بیت کوین جبران کنند، با توجه به رشدی که این رمز ارز کرده هشدار می‌دهد.

وی گوید: الان در حال حاضر بیت‌کوین رشد خیره کننده‌ای را تجربه کرده، اما باید در نظر داشت که این رمزارز از مدت‌ها پیش مورد توجه بسیاری از فعالین حتی در داخل ایران بوده، حال که بیت کوین هر روز رکورد شکنی می‌کند، افراد بیشماری وسوسه می‌شوند که در این بازار حضور پیدا کنند، اما خوب هرچه که ارزش بیت کوین بیشتر شود، به تبع آن به خصوص در کوتاه مدت ریسک خرید و سرمایه گذاری در آن افزایش پیدا می‌کند.

وی می‌افزاید: خوب به غیر از بیت کوین ارز‌های دیگری مانند اتریوم و… نیز هستند که افراد فکر می‌کنند، که آن‌ها نیز مثل بیت کوین رشد شارپی دارند، اکثر این افراد دید کوتاه مدت دارند و بدون هیج تحلیلی و دانش حداقلی وارد می‌شوند، اما از این نکته غافل هستند که بیت کوین لیدر ارز‌های دیجیتال است و هر روندی که داشته باشد سایر رمزارز‌ها نیز از آن پیروی می‌کنند، بنابراین اگر در کوتاه مدت بیت کوین نزولی شود، آن‌ها نیز خواهند ریخت.

این معامله گر ارز‌های دیجیتال لازمه حضور در این بازار را داشتن دانش حداقلی از رمزارز‌ها و آشنایی با تحلیل تکنیکال می‌داند و معتقد است؛ در حال حاضر که بسیاری از افرادی که در ایران رمز ارز خرید و فروش می‌کنند، نوسانگیر هستند، زیرا که افت و خیز آن‌ها بسیار بالا است، اصولا در در پدیده‌های نوظهور برنده کسانی هستند که اولین باشند، در مورد بیت کوین نیز همین مسئله مصداق دارد، اگر کسی می‌خواهد خرید وفروش کند، اول باید در محیط‌های شبیه سازی شده‌ای که برخی از صرافی‌های ایرانی دارند، این کار را انجام دهد، تا خوب با زیروبم کار آشنا شود و بعد سرمایه خود را وارد کند، این مسئله از آن جا اهمیت بسزایی دارد که امکان دارد بیت کوین در این محدوده‌ها نوسان شدیدی داشته باشد.

مجتبی فعال بازار ارز‌های دیجیتال با اشاره به اینکه در داخل به دو طریق می‌توان در بازار رمزارز‌ها حضور داشت، گفت: راه ساده استفاده از صرافی‌های ارز‌های دیجیتال داخل کشور است که افراد در سایت‌های صرافی احراز هویت می‌شوند و بعد با معرفی شماره حساب خرید و فروش می‌کنند، صرافی‌های ایرانی که تعدادشان نیز روز به روز در حال افزایش است، هم با ریال کار می‌کنند و هم باخود ارز‌های دیجیتال، برخی از این صرافی‌ها دو بازار دارند، بازار اصلی که مربوط به ریال است که آن تیدبل به ارز‌های مختلف می‌شود و بازار حرفه ای‌ها که رمزارز‌ها به هم تبدیل می‌شوند، کار برای کسانی که تازه وارد هستند در بازار اصلی راحت است و می‌توانند با سرمایه کم وارد شوند، تا کار دستشان بیاید.

وی افزود: نوع دومی که ایرانی‌ها در بازار رمزارز‌ها فعال هستند، مربوط به حضور در صرافی‌های خارجی است که این خود نیز به دو طریق است کسانیکه در بانک‌های خارجی حساب داشته باشند، به نام خود می‌توانند اقدام به معامله کنند، اما این موضوع ریسک تحریم‌ها را نیز به هر حال دارد، یا اینکه ایرانی‌ها در داخل از طریق واسط قرار دادن یک صرافی خارجی کار نقل و انتقال را انجام می‌دهد، به طور مثال برخی از صرافی‌های داخل با صرافی‌های روسی کار می‌کنند و نقل و انتقال را اینگونه انجام می‌دهند، یعنی فرد ریال را تحویل صرافی داخلی می‌دهد و او پول را تبدیل به ارز مورد نظر می‌کند و برای صرافی خارجی حواله می‌کند.

بیت کوین چند سِنتی در طی ١٢ سال به ٣۴ هزار دلار رسید
آرمین نیز یکی دیگر از افرادی است که بیشتر وقت خود را صرف حضور در بازار فارکس و رمز ارز‌های کرده است، او در مورد عملکرد خیره کننده بیت کوین در این روز‌ها می‌گوید: اول این را بگویم که دو سه روز گذشته جناب ایلان ماسک مدیرعامل تسلا یه توییت زد و پس از آن دوجی‌کوین که نوعی رمز ارز است در یک روز ١۵٠ درصد و روز بعدش ٨٧ درصد رشد کرد؛ بنابراین می‌بینید که چگونه یک خبر می‌تواند یک رمز ارز را تکان دهد، همین مورد برای نزول نیز مصداق دارد، اما در مورد بیت کوین باید گفت، این کوین فعلا هر روز سقف شکنی می‌کند که اگر مانند سال ٢٠١٧ عمل کند، بر اساس تخمین‌ها ابتدا به ۵٠ هزار و سپس به ١٠٠ هزار دلار تا پایان سال میلادی خواهد رسید.

آرمین اینگونه ادامه می‌دهد: بیتکوین امروز ١٢ ساله شده، در سال ٢٠٠٩ بیتکوین با یک مقاله معرفی شد. سالی که بحران اقتصادی هنوز در جهان وجود داشت. بیت کوین چند سنتی در طی ١٢ سال به ٣۴ هزار دلار رسید. هم اکنون٧٠ درصد بازار کریپتو کارنسی یا همان رمز ارز‌ها در اختیار بیتکوین است. در سال ٢٠٢٠ معاملات روزانه بیتکوین حدود٢٠ میلیارد دلار بود که این هم اکنون به بیش از ۵٠ میلیارد دلار رسید. از سویی در ابتدای سال ٢٠٢٠ قیمت بیتکوین نزدیک ٨٠٠ دلار بوده که تا به امروز بیش از حدود ٣۵٠ درصد رشد کرده است.

این معامله گر رمز ارز‌ها ادامه می‌دهد: بیتکوین از سقف قبلی خود در سال ٢٠١٧ عبور کرده، در حالی که بقیه رمزارز‌ها هنوز به سقف قبلی خود نرسیده اند. همین موضوع تا حدی آن‌ها را جذاب می‌کند. در این زمینه اتریوم دومین رمزارز، همچنان در تعقیب بیتکوین است، ولی هنوز به سقف قبلی خود که نزدیک ١۴٠٠ دلار است، نرسیده است. ذکر این نکته ضروری است که هر روزه رمز ارز‌های جدیدی تولید شده و تعداد زیادی نیز از بین می‌روند. بعضی هایشان ساختار قوی ندارند و نابود می‌شوند. بعضی‌ها هم از ابتدا بنا بر کلاهبرداری دارند. نمونه اخیر آن فوین، رمز ارزی که میلیون‌ها دلار را بالا کشید و محو شد.

وی همچنین اضافه کرد: بیتکوین سلطان رمزارز‌ها و مطمئن‌ترین آن‌هاست. وقتی بالا می‌رود، سایر رمز ارز‌ها را هم بالا می‌برد و وقتی شروع به افت کند، بقیه زودتر از آن سقوط می‌کنند؛ بنابراین با توجه به چنین پیش فرضی کسانیکه می‌خواهند تازه وارد شوند، اولا در این زمینه باید آموزش بیینند و از یک دانش حداقلی برخوردار باشند، تا با ضرر و زیان روبرو نشود، دوما خرید بیت کوین در این قیمت‌ها به خصوص برای کوتاه مدت ریسک بسیاری برای تازه کار‌ها دارد، بنابراین آن‌ها باید کسی که در این باره تجربه دارد حرف بزنند واز چنین افرادی مشورت بگیرند، زیراکه رمز ارز‌ها به مانند بورس ایران دامنه ندارند و ممکن است نوسان آن‌ها در یک روز بسیار زیاد باشد و کسانیکه تا به حال چنین تجربه‌ای نداشته اند، این احتمال وجود دارد که با فشار عصبی همراه شوند، بنابراین بهتر است که با سرمایه کم وارد شده تا اندک اندک با فضا و محیط آشنا شده و بعد از آن به سرمایه گذاری خود عمق بدهند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.