محمدعلی کلی چرا تن به عضویت در ارتش آمریکا نداد؟

 

خودداری محمدعلی کلی، اسطوره دنیای بوکس از پیوستن به ارتش آمریکا به دلیل باورهای دینی خود، سوژه یک فیلم اقتباسی خواهد شد.

فیلمی جدید درباره محمدعلی کلی بر مبنای کتاب «نیش‌زننده مانند یک زنبور: محمد علی در برابر ایالت متحده آمریکا» نوشته لی مونتویل ساخته می‌شود.

این کتاب با تمرکز بر پیامدهای فرهنگی و سیاسی خودداری محمدعلی کلی برای خدمت در ارتش آمریکا بر مبنای باورهای اسلامی‌اش نوشته شده است. در این کتاب همچنین یک لحظه کلیدی از زندگی وی بررسی شده است: اینکه از رینگ تبعید و با این خطر روبه‌رو شد که همه چیزش را از دست بدهد و حتی مجوز بازی بوکس را هم برای همیشه از وی بگیرند. شغلش، آزادی‌اش و نبردی که برای برابری در مقابل تبعیض نژادی در پیش گرفته بود، همه در معرض خطر بود.محمدعلی کلی چرا تن به عضویت در ارتش آمریکا نداد؟|خبر فوری

شولا آمو کارگردان «آخرین درخت» برای کارگردانی این فیلم قرارداد امضا کرده است تا آن را برمبنای فیلمنامه‌ای به قلم فیلیپ خوزه بسازد.

کلی قهرمانی بوکس سنگین وزن جهان را سال ۱۹۶۴ کسب کرد و این زمانی بود که ۲۲ سال داشت. او این رقابت را در برابر سانی لیستون از آن خود کرد و پیش از مسابقه به او طعنه زده بود که مانند یک پروانه شناور و مانند یک زنبور نیش‌زن خواهد بود و او را ناک اوت می‌کند.

این بوکسور سال ۱۹۶۴ پس از گرویدن به دین اسلام نامش را از کاسیوس کلی به محمد علی کلی تغییر داد.

او سال ۱۹۸۷ به طفره رفتن از پیوستن به ارتش متهم و به ۵ سال زندان و ۱۰ هزار دلار جریمه نقدی و سه سال محرومیت از بوکس محکوم شد. با این حال او زندانی نشد و در نهایت دادگاه عالی آمریکا در سال ۱۹۷۱ او را از همه اتهام‌ها بری خواند. وی تا سال ۱۹۸۱ در رینگ بوکس بود و سه سال بعد تشخیص داده شد که به پارکینسون دچار شده است. محمد علی سال ۲۰۱۶ درگذشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.