مخالفان تصویب FATF با معیشت مردم بازی می کنند؛ این کار خیانت است؛ به وجدانتان رجوع کنید

 

یک عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه رفع یا خنثی سازی تحریم‌ها بدون FATF معنایی نخواهد داشت، گفت: ما نمی‌توانیم با معیشت مردم بازی کنیم، این کار خیانت است.

علی شریعتی در گفت‌وگویی  با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی دولت مبنی بر مشکلات خرید دارو و واکسن کرونا به دلیل عدم پذیرش FATF، گفت: صحبت درباره FATF از آنجایی که حساسیت‌هایی را در کشور دارد، این نیاز را ایجاب می‌کند که ما به این مساله اشاره کنیم، توضیح درباره این مساله صرفا در جهت حمایت و صیانت از منافع ملی و مصالح کشور است. ما باید این نکته را مورد توجه قرار بدهیم که درباره موضوعات مختلف اعم از همین مساله یا مساله انتقال پول و … در هر کشوری که نظام دموکراسی بر آن حاکم است، می‌تواند با نظرات مختلف موافق و مخالف مواجه باشد. ولی مساله اصلی ما درباره این موضوع از آنجایی شروع می‌شود که برخی برای سواستفاده و مقاصد جناحی و سیاسی خودشان له یا علیه این مساله صحبت می‌کنند.مخالفان تصویب FATF با معیشت مردم بازی می کنند؛ این کار خیانت است؛ به وجدانتان رجوع کنید

وی افزود: این رویه باعث شده که متاسفانه امروز عامه مردم درباره مساله FATF دچار سردرگمی شوند. زیرا آنانی که نسبت به این موضوع مطالباتی را مطرح می‌کنند، بعضا سعی دارند که اهداف جناحی و سیاسی خودشان را در این قالب دنبال کنند. لذا اینکه ابعاد مساله FATF برای مردم روشن شود، می‌تواند درک و فهم بهتر این مساله کمک کند. امروز کشور ما با ۲ مساله یکی تحریم‌های ظالمانه و یکی FATF مواجه است. عموم مردم مساله تحریم را درک کردند. آنان فهمیدند که وقتی کشور تحریم می‌شود، امکان فروش نفت را ندارد یا در برخی کشورها مثل ژاپن، عراق، ترکیه، کرده جنوبی و …. به دلیل همین تحریم‌ها پول‌های ایران بلوکه یا مسدود شده است.

شریعتی با بیان اینکه FATF یک توافق بین همه کشورهای دنیاست، تصریح کرد: این توافق در راستای شفافیت مالی مثل قانون مبارزه با پولشویی حاصل شده است. شما به عنوان یک شهروند عادی اگر بخواهید همین امروز در یکی از بانک‌های داخل کشور یک حساب قرض الحسنه افتتاح کنید باید به بانک تعهد بدهید که اقدام به پولشویی نخواهید کرد. شاید شهروندان این مساله را ندانند ولی اگر همان متون و برگه‌های امضا شده قبل از افتتاح حساب را مطالعه کنند، قطعا متوجه این مساله خواهند شد.

وی ادامه داد: بحث FATF نیز تقریبا مشابه همین مساله است. این توافق جهانی اشاره به آن دارد که از طریق شفافیت مالی کشورها نتوانند در اقداماتی مانند تروریسم یا هر اقدام غیرانسان دوستانه دیگری فعالیت کنند. تقریبا همه کشورهای جهان حتی عراق و سوریه و همچنین کشورهایی که در مظان اتهام برخی اقدامات هستند مانند عربستان سعودی و ترکیه نیز این موضوع را پذیرفته و آن را امضا کردند. شاید بپرسید چرا کشورهایی که خودشان در مظان اتهام اقدامات خاص هستند نیز این را امضا کردند که در پاسخ باید گفت این اقدام آنان در راستای همان ضرب المثل معروف «خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو» اتفاق افتاده است.

این عضو اتاق بازرگانی افزود: در بین همه کشورهای جهان صرفا ایران و کره شمالی و چند کشور آفریقایی FATF را قبول نکردند. البته این اقدام از سویه کره شمالی می‌توانند ادامه همان رویه‌ای باشد که این کشور در سایر معاهدات جهانی پیش گرفته است. اما چرا ایران که حامی تروریسم نبوده و نیست و اقدام به پولشویی نمی‌کند FATF را امضا نمی‌کند. برخی از مخالفان تاکید دارند که پذیرش FATF باعث افشای اطلاعات مهم کشور می‌شود و اطلاعات کشور در بحث دور زدن تحریم‌ها لو می‌رود که اساسا این تفاسیر اشتباه است و کسانی که این صحبت‌ها را بیان می‌کنند در این مساله صاحب نظر نبوده و یا تجربه تجارت جهانی و یا علم آن را ندارند.

شریعتی با اشاره به تحریم‌های دارویی ایران، گفت: تحریم‌کنندگان ایران ادعا داشتند که ایران را تحریم دارویی نکردند ولی واقعیت آن است که ایران در این حوزه با مشکلات مختلفی مواجه است. رفتار تحریم‌کنندگان با ایران مانند همان فردی است که می‌خواهد چیزی را در بازار نفروشد و به خاطر همین آن وسیله را آنقدر گران می‌کند تا کسی خریدار آن نباشد. همچنانکه در پاسخ به درخواست ایران برای خرید دارو می‌گویند شما باید پول خودتان را اصطلاحا تمیز کنید که برای این کار نیاز به FATF است. در واقع دشمن وقتی بخواهد اقدامی علیه شما انجام بدهد، می‌داند باید فشار را از کجا به شما وارد کند و پیچ را کجا سفت کند. بنابراین دلیلی ندارد که ما بخواهیم بهانه به دست آنان بدهیم.

وی با بیان اینکه برخی اتفاقات باعث شد تا مردم درک بهتری از مساله FATF پیدا کنند، گفت: ماجرای آقای آندره‌آ استراماچونی سرمربی سابق استقلال اتفاقی بود که باعث شد، مردم کمی با FATF آشنا بشوند. استقلال به دلیل همین مساله FATF نمی‌توانست پول این سرمربی را واریز کند. وگرنه این چنین نبود که یک کشور پول یک سرمربی را نداشته باشد. اتفاقا پول هم داشتیم ولی نمی‌توانستیم پول را واریز کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه برخی به اشتباه می‌گویند مساله تحریم بر مساله FATF اولویت دارد و زمانی که کشور تحریم است چرا باید دنبال FATF برویم، گفت: این استدلال درستی نیست ولی طبق همین استدلال و منطق دوستان باید گفت که بنابراین اگر FATF هم نباشد، رفع تحریم هم معنایی نخواهد داشت.

شریعتی با اشاره به فرمایشات اخیر رهبری افزود: همه باید در این راستا تلاش کنیم. اگر تحریم‌ها لغو یا خنثی شوند ولی ما بحث FATF را حل نکرده باشیم، مصداق آن است که شما بعد از کلی قرض و وام بتوانید ماشین بخرید ولی ماشین شما بنزین نداشته باشد. چرا واکسن آنفولاآنزا دیر وارد کشور شد؟ چرا پول ایران هنوز در برخی کشورها مسدود مانده است؟ البته شنیده شده که اخیرا رهبری از مجمع خواستند که به مساله FATF ورود کند و این موضوع را مورد بررسی مجدد قرار بدهد و امیدواریم هرچه زودتر تکلیف این مساله مشخص شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از مخالفان FATF تاکید بر این مساله دارند که می‌توان بدون معاهدات بین‌المللی و از طریق مقاومت و رویکردهای جایگزین مانند خدمات در برابر کالا و یا کالا در برابر کالا، تجارت جهانی و مساله تحریم‌های بانکی را برطرف کرد، توضیح داد: این موضوع یک بحث ملی بوده که با مصالح مردم درگیر است. ما نمی‌توانیم با معیشت مردم بازی کنیم. این کار خیانت است. این رفتار مصداق گروکشی سلامت و معیشت مردم بوده و خیانت به مردم است. فتوا بالاترین حکم در دین و شرع ماست. وقتی مقام معظم رهبری گفتند که ایران قصدی برای ساخت بمب اتم ندارد، ما باید این فتوا و حکم را به زبان دنیا ترجمه کنیم و لازمه این امر آن است که ما با دنیا به زبان خودشان صحبت کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: وقتی ما نمی‌خواهیم به دنبال بمب اتم و سلاح‌های کشتار جمعی برویم و یا وقتی ما نمی‌خواهیم مرتکب پولشویی بشویم و یا از تروریسم حمایت کنیم، چرا باید با رفتارهای خودمان به دست دیگران بهانه بدهیم. کسانی که اقدام به این گروکشی‌ها با سلامت و معیشت مردم می‌کنند، آیا از سختی شرایط بودجه و دیپلماسی و اداره کشور آگاه هستند؟ من توصیه می‌کنم که این افراد پیش از هرچیزی به وجدان خودشان رجوع کنند.

شریعتی با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، گفت: آن آدم دیوانه رفته است و شرایط جدیدی ایجاد شده است. ضمن آنکه اساسا بحث FATF ربطی به مذاکرات هسته‌ای و برجام ندارد. چرا برخی نمی‌خواهند این مساله را قبول کنند. این رویه که برخی افراد پیش گرفتند مصداق خرید ماشین بدون بنزین با پول قرضی و وام است. ما بدون FATF حتی نتوانستیم پول سرمربی استقلال را پرداخت کنیم. آن هم در شرایطی که ایشان با استقلال قرارداد داشت و همه دنیا می‌دانستند که این پول در ازای فعالیت ایشان در باشگاه استقلال است.

وی ادامه داد: کاش مخالفان FATF صلاحیت علمی و تجربی این موضوع را داشتند تا حرف دقیق‌تری بزنند. امروز به خاطر FATF بانک‌های کشور تحریم هستند و ما به همین دلیل باید هزینه بیشتری را متحمل بشویم. FATF اصلا ربطی به مذاکرات و برجام ندارد. البته کسانی که دنبال مخالفت باشند، بالاخره بهانه‌ای برای مخالفت خودشان پیدا خواهند کرد. ای کاش به جای مخالفت کردن با افراد متخصص و صاحب نظر در این زمینه صحبت می‌کردند تا آنان موضوعات را بهتر و دقیق‌تر برای آنان مطرح کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.