پایان حسرت ۵۳ ساله پرسپولیس؟

 

تیم فوتبال پرسپولیس روز شنبه در دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا به میدان خواهد رفت.

یک بار دیگر تیمی ایرانی به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده است. فینالی که در روزگارهای قدیم با فوتبال ایران مهربان تر بود و سه جام را به فوتبال ایران هدیه داده اما طی سالیان اخیر، جز ناکامی و شکست،دستاورد دیگری برای فینالیست های ایرانی نداشته است. حالا این بار بازهم این پرسپولیس است که خود را به چنین فینالی رسانده و هدفی جز کسب نخستین قهرمانی اش در این رقابت ها ندارد. به بهانه دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا بین دو تیم پرسپولیس و اولسان هیوندای کره جنوبی که روز شنبه برگزار می شود، مروری داشته ایم بر تمام فینال هایی که ایرانی ها یک پای آن بوده اند:

پایان حسرت ۵۳ ساله پرسپولیس؟|خبر فوری

*۱۹۶۷: تاج ۲-۱ هاپوئل رژیم صهیونیستی

در سومین دوره رقابت های جام باشگاه های آسیا، تیم فوتبال استقلال که قبل از انقلاب با نام تاج فعالیت می کرد، توانست برای اولین بار در تاریخ باشگاه های ایرانی به فینال این رقابت ها راه یابد و با هدایت رایکوف، برای نخستین بار هم فاتح این رقابت ها شود.

تاج در دیدار فینال این رقابت ها در ورزشگاه امجدیه تهران(شیرودی)، تیم هاپوئل رژیم صهیونیستی را در مقابل خود داشت اما در نهایت توانست با نتیجه ۲-۱ از سد حریف خود عبور کند. غلام وفاخواه و مسعود معینی دو گل تاج را در این دیدار به ثمر رساندند.

پایان حسرت ۵۳ ساله پرسپولیس؟|خبر فوری

*۱۹۹۱: استقلال ۲-۱ لیائونینگ چین

۲۴ سال طول کشید تا یک باشگاه ایرانی دیگر بتواند به فینال باشگاه های آسیا راه یابد و این مهم یک بار دیگر به دست آبی پوشان تهران رقم خورد و استقلال این بار با هدایت منصور پورحیدری که خود یکی از بازیکنان تیم قهرمان بیست و چهار سال پیش بود، توانست به فینال این رقابت ها راه یابد. استقلال در دیدار فینال آن دوره از رقابت ها که در داکا،پایتخت بنگلادش برگزار شد، موفق شد با نتیجه ۲-۱ تیم لیائونینگ چین را از مقابل بردارد. استقلال که در آن مسابقه ستاره هایی همچون احمدرضا عابدزاده، شاهین و شاهرخ بیانی، امیر قلعه نویی، مجید نامجومطلق و صمد مرفاوی را در ترکیب خود داشت، توانست با گل های رضا حسن زاده و مرفاوی حریف چینی را که مدافع عنوان قهرمانی بود، از مقابل بردارد و برای دومین بار در تاریخ خود، عنوان قهرمانی آسیا را مال خود کند و ستاره دوم آسیایی  را به دست آورد.

پایان حسرت ۵۳ ساله پرسپولیس؟|خبر فوری

*۱۹۹۲: استقلال ۱-۱ الهلال عربستان (ضربات پنالتی: ۲-۳)

استقلال که حالا به عنوان یکی از قدرت های برتر قاره آسیا شناخته می شد، توانست کمتر از یک سال بعد از دومین قهرمانی اش در جام باشگاه های آسیا، یک بار دیگر به فینال این رقابت ها راه یابد و این شانس را داشته باشد تا برای دومین بار پیاپی جام قهرمانی را از آن خود کند.

دیدار فینال این دوره از رقابت ها در شهر دوحه قطر بین دو تیم استقلال و الهلال برگزار شد. این دیدار در وقت‌های قانونی و اضافه با نتیجه ۱-۱ مساوی به پایان رسید. گل تیم استقلال را امیر هاشمی‌مقدم در دقیقه ۵۸ و گل تیم الهلال را حسین الحبشی در دقیقه ۷۳ به ثمر رساند. بازی با همین نتیجه در وقت‌های قانونی به پایان رسید و بعد از ۳۰ دقیقه وقت اضافی نیز گلی رد و بدل نشد و در ضربات پنالتی تیم الهلال ۲-۳ پیروز شد و برای نخستین بار عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا را به دست آورد.

در ضربات پنالتی، صادق ورمزیار و مهدی فنونی زاده برای استقلال گلزنی کردند اما حسن زاده،مرفاوی و سرخاب پنالتی های خود را از دست دادند تا شاگردان پورحیدری این بار به نایب قهرمانی آسیا اکتفا کنند.

*۱۹۹۳: پاس تهران ۱-۰ الشباب عربستان

در هشتمین دوره رقابت های جام باشگاه های آسیا، نوبت به تیمی ایرانی غیر از استقلال رسید تا در آسیا دست به افتخار آفرینی بزند و بتواند به فینال این مسابقات راه پیدا کند. تیم پاس تهران با هدایت فیروز کریمی توانست با کنار زدن نمایندگان قطر و پاکستان و ژاپن، به فینال آسیا راه یابد و آن جا هم با تک گل دقیقه ۳۹ محسن گروسی، الشباب عربستان را شکست دهد و تنها قهرمانی تاریخ خود در جام باشگاه های آسیا را به دست آورد.

پایان حسرت ۵۳ ساله پرسپولیس؟|خبر فوری

*۱۹۹۹: استقلال ۱-۲ جوبیلوایواتا ژاپن

۶ سال پس از قهرمانی پاس در جام باشگاه ها، یک بار دیگر نوبت به پرافتخارترین تیم ایرانی در آسیا رسید که راهی فینال این مسابقات شود. استقلال این بار اسطوره بزرگ خود، ناصر حجازی را روی نیمکتش داشت و توانسته بود قدرت های غرب و شرق را کنار بزند و در فینالی که پرتماشاگرین بازی تاریخ این رقابت ها به حساب می آید، در حضور ۱۲۰هزار هوادار خود در ورزشگاه آزادی به مصاف تیم جوبیلوایواتای ژاپن رفت.

در این دیدار اما اوضاع برای استقلالی ها چندان خوب پیش نرفت و آن ها در همان نیمه اول دو گل غیرمنتظره از رقیب ژاپنی شان خوردند و تک گل دقیقه ۶۵ سیروس دین محمدی هم نتوانست استقلال را از شکست نجات دهد تا آبی ها در روزی که به تعداد انگشتان دو دست موقعیت از دست دادند، بازهم از رسیدن به ستاره سوم محروم شوند و جام به ژاپنی ها برسد.

پایان حسرت ۵۳ ساله پرسپولیس؟|خبر فوری

*۲۰۰۷: سپاهان ۱-۳ اوراواردز ژاپن (مجموع دو دیدار رفت و برگشت)

پس از ناکامی استقلال در فینال آزادی، سال ها طول کشید تا یک تیم ایرانی بتواند به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کند. در سال ۲۰۰۷ سپاهان با هدایت لوکا بوناچیچ توانست به فینال آسیا راه یابد و در دیداری رفت و برگشت به مصاف تیم قدرتمند اوراواردز ژاپن برود. بازی رفت در استادیوم فولادشهر اصفهان برگزار شد که با گلی که محمود کریمی برای سپاهان زد، با نتیجه ۱-۱ به پایان رسید. در بازی برگشت اما در کشور ژاپن، اوراواردز توانست با دو گل سپاهان را شکست دهد و جام قهرمانی را مال خود کند.

پایان حسرت ۵۳ ساله پرسپولیس؟|خبر فوری

*۲۰۱۰: ذوب آهن ۱-۳ سئونگنام کره جنوبی

سه سال بعد، نوبت به دیگر تیم اصفهانی رسید تا طعم حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کند. ذوب آهن که در آن سال ها با هدایت منصور ابراهیم زاده از قدرت های فوتبال ایران به حساب می آمد، توانست با کنار زدن تیم قدرتمندی نظیر پوهانگ استیلرز و در ادامه الهلال در نیمه نهایی، راهی فینالی شود که سئونگنام کره جنوبی یک طرف آن بود.

در این مسابقه که به صورت تک بازی در توکیوی ژاپن برگزار شد، زور ذوبی ها به حریف کره ای شان نرسید و آن ها درنهایت با نتیجه ۳-۱ این مسابقه را واگذار کردند. تک گل ذوب در فینال را محمدرضا خلعتبری در دقیقه ۶۷ به ثمر رساند.

پایان حسرت ۵۳ ساله پرسپولیس؟|خبر فوری

*۲۰۱۸: پرسپولیس ۰-۲ کاشیما آنتلرز ژاپن (مجموع دو بازی رفت و برگشت)

هشت سال پس از ناکامی ذوب آهن در فینال لیگ قهرمانان آسیا، نوبت به یک تیم ایرانی دیگر رسید تا شکست در این فینال را تجربه کند. پرسپولیس با هدایت برانکو ایوانکوویچ پس از کسب قهرمانی های متوالی در لیگ ایران و در شرایطی که به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی اش نتوانسته بود بازیکن جدیدی به خدمت بگیرد، برای اولین بار در تاریخ خود راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا شد. فینالی که باز با فرمت رفت و برگشتی برگزار می شد. قرمزها در دیدار رفت در کشور ژاپن با دو گل مغلوب تیم کاشیما شدند و در بازی برگشت در ورزشگاه آزادی و در شرایطی که از حمایت ۱۰۰ هزار هوادار خود بهره می بردند، هرچه زدند به در بسته خود تا با تساوی بدون گل بازی به اتمام برسد و جام قهرمانی از تهران به ژاپن برود.

پایان حسرت ۵۳ ساله پرسپولیس؟|خبر فوری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.