عجیب ترین علائم ابتلای کودکان به کرونا

همه گیری کرونا در جهان اقشار سنی مختلف را به صورت متفاوتی تحت تاثیر قرار داده است. تحقیقات متعدد نشان می‌دهد کودکان کمترین آسیب پذیری را نسبت به کووید ۱۹ دارند. با این وجود، به دلیل آنکه کودکان توانایی بالایی در فرآیند شیوع کرونا دارند، توجه به علائم این بیماری در آن‌ها حائز اهمیت است. به تازگی دانشمندان علامت جدیدی از ابتلا به کرونا را در کودکان مشاهده کردند.

 

دانشمندان به تازگی از کشف علائم جدید ابتلای کودکان به کووید ۱۹ خبر دادند.همه گیری کرونا در جهان اقشار سنی مختلف را به صورت متفاوتی تحت تاثیر قرار داده است. تحقیقات متعدد نشان می‌دهد کودکان کمترین آسیب پذیری را نسبت به کووید ۱۹ دارند. با این وجود، به دلیل آنکه کودکان توانایی بالایی در فرآیند شیوع کرونا دارند، توجه به علائم این بیماری در آن‌ها حائز اهمیت است. به تازگی دانشمندان علامت جدیدی از ابتلا به کرونا را در کودکان مشاهده کردند.

بر این اساس، محققان انگلیسی می‌گویند بسیاری از کودکان دچار علائم خفیف بیماری کرونا می‌شوند و در بسیاری از موارد فاقد علائم بیماری هستند. با این حال، گاهی کووید ۱۹ می‌تواند منجر به پاسخ‌های شدید در بدن کودکان مانند “سندرم التهابی چند سیستمی” شود. این سندرم زمانی روی می‌دهد که علائم بیماری کاوازاکی و سندروم شوک رسمی در کودکان دیده می‌شود. بسیاری از کودکان به دلیل این سندرم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند.

یکی از متخصصان در این باره می‌گوید: با آنکه بیشتر کودکان علائم خفیف کرونا را نشان می‌دهند، اما در پاره‌ای از مواقع سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان دیده می‌شود. در این حالت، برخی اندام‌ها و بافت‌ها مانند قلب، شش ها، رگ‌های خونی، کلیه ها، سیستم گوارشی، مغز، پوست و چشم‌ها به طور شدیدی دچار التهاب می‌شوند.

عجیب ترین علائم ابتلای کودکان به کرونا|خبر فوری

تحقیقات دانشکده علوم پزشکی گراسمن نیویورک نشان می‌دهد کودکانی که به سندرم التهابی چند سیستمی مبتلا هستند دچار مشکلات مخاطی می‌شوند که می‌تواند روزنه‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. در این حالت التهاب چشم ها، قرمزی گونه، و زبان توت فرنگی شکل مشاهده می‌شود.

زبان توت فرنگی به حالتی اطلاق می‌شود که تغییراتی در دهان رخ می‌دهد و زبان دچار قرمزی و التهاب می‌شود. این علامت یکی از رایج‌ترین علائم مبتلایان به بیماری کاوازاکی است.

سندرم مرگباری که پس از ابتلا به کرونا خود را نشان می دهد

محققان در یک بیمارستان خصوصی در بمبئی هند مشاهده کردند ۵ تن از مبتلایان به کرونا پس از گذشت هفته‌ها از روند بهبودی دارای سندرم چند التهابی هستند. این التهاب‌های گسترده در نهایت منجر به فوت دو بیمار کهن سال شد. دو تن دیگر از بیماران بهبود یافته و یکی از بیماران همچنان در بیمارستان بستری است.

متخصصان می‌گویند علائم پساکرونایی شامل طیف گسترده‌ای از عوارض بیماری از جمله از دست دادن حس بویایی و چشایی، بی حالی، مشکلات تنفسی، مشکلات خونی، از دست دادن قدرت شنوایی و بینایی، لکنت زبان، انسفالیت (التهاب حاد بافت مغز)، مشکلات عصبی، التهاب، مشکلات قاعدگی و حملات صرعی می‌شود.

در انسفالیت ویروس کرونا خود را از طریق خون به بافت مغز می‌رساند و در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند. انسفالیت، چون از بیماری‌های ثانویه ویروسی است می‌تواند رده‌های مختلفی از عدم تعادل در راه رفتن تا کما و مرگ را در پی داشته باشد. برای مثال در نوزادان ویروس هرپس سیمپلکس باعث ایجاد تبخال می‌شود یا ویروسی که در آبله مرغان به مغز می‌رسد می‌تواند فقط کمی عدم تعادل در راه رفتن را در پی داشته باشد. در موارد کمی آسیب‌های جدی به مغز وارد شده و جبرانشان سخت خواهد بود.

دانشمندان هندی می‌گویند سندرم التهاب چندگانه که از علائم پساکرونایی محسوب می‌شود شباهت زیادی به سندرم کاوازاکی دارد. در این حالت، بیماران کرونایی ۳ تا ۴ هفته پس از بهبودی از کووید ۱۹، شاهد درجه حرارت بالای بدن هستند. سندروم کاوازاکی عمدتاً کودکان زیر ۵ سال را مبتلا می‌کند. کاوازاکی التهاب عروق است که باعث تنگ شدن رگ‌ها و کاهش خون‌رسانی به اعضای حیاتی می‌شود. نخستین مورد کاوازاکی را تومیساکو کاوازاکی، پزشک متخصص کودکان در بیمارستان صلیب سرخ توکیو در سال ۱۹۶۱ گزارش کرد.

در ابتدای همه گیری کرونا در جهان شماری از کودکان پس از ابتلا به این ویروس، سندرم التهاب چندگانه همانند سندرم کاوازاکی را از خود نشان می‌دادند. با این حال، هم اینک دانشمندان می‌گویند علائم شبیه بیماری کاوازاکی در میان بزرگسالان بهبود یافته از کووید ۱۹ به طور گسترده مشاهده می‌شود. همچنین مواردی از افراد کهنسال به دلیل این علائم جان خود را از دست داده اند.

پزشکان می‌گویند حتی افرادی که به کرونای ملایم مبتلا شده اند نیز ممکن است دچار علائم پساکرونایی شوند. محققان هندی اعلام کردند در چند منطقه دیگر نیز چنین علائمی در میان بیماران دیده شده است. با این حال، این علائم در میان افرادی که به کرونای شدید مبتلا شده اند به اندازه افراد مبتلا به کرونای خفیف به صورت یکسان دیده می‌شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.