اعلان قرمز پلیس اینترپل / به گزارش رکنا؛ وقتی فردی آن طرف مرزها پایش را از گلیمش بیشتر دراز کند و امنیت و آسایش هم وطنانمان را به خطر بیاندازند آن موقع است که پای پلیس اینترپل به ماجرا باز می‌شود .شاید وقتی نام پلیس اینترپل را می‌شنویم بیشتر نام خاوری بزرگترین مفسد اقتصادی و فرار چندساله او از کشور به ذهنمان خطور کند هرچند تا به امروز تلاش‌های پلیس اینترپل برای بازگرداندن این متهم فراری به کشور بی نتیجه مانده است. اما در بیشتر مواقع هم تلاش‌های اینترپل به نتیجه می رسد و اعلان‌هایی که فراخوان داده است منجر به دستگری افراد می شود.حالا در اینترپل حدود ۵ ایرانی تحت تعقیب هستند.
 

وحید خزائی

ایرانیان اعلام قرمز شده در سایت پلیس اینترپل / خاوری در لیست نیست!
وحید خزائی یکی از چهره‌های ایسنتاگرامی یا به قول معروف شاخ‌های فضای مجازی بود که سرنوشت او با اعلان قرمز پلیس اینترپل گره خورده بود. ماجرای پرونده وحید خزایی به آبان ماه ۹۴ باز می‌گردد زمانی که تصاویرش در ویلا‌های لاکچری شمال تهران به همراه دختران جوان در فضای مجازی منتشر شد. البته او بعد‌ها مدعی شد تمامی این افراد دخترخاله‌های او هستند و با حضور در پلیس فتا ادعا کرد که تلفن همراه وی به سرقت رفته و تمامی تصاویر شخصیش در فضای مجازی منتشر شده و پس از آن با انتشار فیلمی اعلام کرد؛ حواس پلیس فتا به همه چیز است و به زودی همه چیز روشن می‌شود که بعد‌ها این جمله وی بر سر زبان‌ها افتاد و به قالب طنز در فضای مجازی و حقیقی عنوان می‌شد.
درنهایت خزائی توسط پلیس فتا دستگیر شد و در تحقیقات پلیسی مشخص شد که خانم‌هایی که در تصاویر منتشر شده با وی در فضای مجازی حضور داشتند، دخترخاله‌های او نبوده و آن‌ها دخترانی هستند که توسط خزایی اغفال شده بودند.اما این پایان ماجرا نبود و او خیلی زود آزاد شد. او پس از آزادی راهی ترکیه شد.
وحید خزائی با مهاجرت به ترکیه توانست زندگی لاکچری را برای خود دست و پا کند و خیلی‌ها از گوشه و کنار مدعی شدند که وی به سمت قاچاق انسان و دختران جوان روی آورده و از این طریق صاحب درآمد چند صد میلیونی شده است.در همین حین پلیس فتا توانست منبع درآمد مالی وی را شناسایی کند و مشخص شد که خزایی وارد فضای شرط‌بندی و تأسیس سایت‌های قمار شده و از این راه برای خود کسب و کاری فراهم کرده است.
همه این اتفاقات دست به دست هم داد تا اینکه دعوای اسلحه کشی و دعوای ساختگی او با افرادی همچون داوود هزینه، بهادروحشی کار دستش داد و پلیس اینترپل برای دستگیری خزایی اعلان قرمز صادر کرد.وحید خزائی مدتی بعد توسط اطلاعات سپاه در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) بازداشت شد.

اعلان قرمز برای تتلو

امیرمقصودلو یا همان امیر تتلو ی معروف هم جزء افرادی است که حاشیه جزء پررنگی از زندگی او به شمار می آید. او چه در ایران بود و چه در خارج همیشه حاشیه ساز بود. خواندن ترانه برای ایران روی ناو جنگی ارتش تا ملاقات حضوری با ابراهیم ریئسی در زمان انتخابات ریاست جمهوری .امیر تتلو حتی پس از خروج از ایران هم جنجال ساز بود. تتوهای عجیب وغربیش ،بسته شدن صفحه اینستاگرامی او و در نهایت دستگیر شدن توسط پلیس ترکیه .
چندماه پیش بود که خبر دستگیری امیر تتلو از خوانندگان زیرزمینی از سوی پلیس بین الملل منتشر شد.در آن زماتن سردار هادی شیرزاد ، رییس پلیس بین الملل ناجا در این باره گفت: با درخواست مرجع قضایی پلیس اینترپل برای این فرد اعلان قرمز صادر کرد.
سردار احمد نوریان سخنگوی ناجا نیز با تایید این خبر به ایسنا گفت: پس از درخواست پلیس بین الملل ناجا به سازمان اینترپل برای این خواننده معروف به امیر تتلو اعلان قرمز صادر شده است و طبق گزارشات دریافتی این فرد از سوی پلیس ترکیه بازداشت شده است.
پیش از این حساب اینستاگرام متعلق به امیر حسین مقصودلو ” تتلو ” در یک استوری اعلام کرد که این خواننده در هنگام سفر از ترکیه به مقصد لندن از سوی پلیس این کشور بازداشت شده است. اما تاکنون جزئیاتی در مورد چگونگی انتقال این فرد به کشور از سوی پلیس اعلام نشده است.
همچنین سایت پلیس به نقل از سردار نوریان نوشت: به درخواست مرجع قضائی به دلیل ترغیب شهروندان خصوصاً جوانان به استفاده از مواد مخدر به ویژه روانگردان ها و نیز اشاعه فساد، پلیس بین الملل ناجا برای تبعه ایرانی “امیرحسین مقصودلو” (تتلو) از طریق سازمان اینترپل اعلان قرمز صادر کرد که در نتیجه آن، فرد یاد شده توسط پلیس ترکیه بازداشت شده است.هرچند تتلو مدتی بعد آزاد شد و پلیس ترکیه هم اعلام کرد به خاطر مشکل اقامتی او را دستگیر کرده بود.

اعلان قرمز برای ۵ ایرانی دیگر

مهرگان امیرخسروی

بعد از افشای فساد بزرگ موسوم به فساد ۳هزار میلیارد تومانی و دستگیری مه‌آفرید امیرخسروی متهم ردیف اول این پرونده، چند متهم دیگر از جمله محمود خاوری مدیرعامل وقت بانک ملی و مهرگان امیرخسروی برادر مه‌آفرید از کشور متواری شدند.
مهرگان امیرخسروی رییس هیات مدیره شرکت امیر منصور آریا برادر و شریک تجارتی مه‌آفرید امیرخسروی است که اکنون به اتهام دست داشتن در اختلاس سه‌هزار میلیار‌دی و چند فقره اتهام دیگر در زندان به سر می‌برد.خانواده‌ مهرگان امیرخسروی از سال گذشته ساکن مونترال کانادا هستند و خود وی نیز بعد از دستگیری برادرش در مرداد ماه ۱۳۹۰، به کانادا رفته است.
ایرانیان اعلام قرمز شده در سایت پلیس اینترپل / خاوری در لیست نیست!

زهرا حیدری مورچه خورتی

زهرا حیدری مورچه خورتی اولین زنی است که ایران درخواست تعقیبش را به پلیس بین الملل ارائه کرده است. جرم این زن فراری، اختلاس، پولشویی و جعل اسناد عنوان شده است. این زن ۳۶ساله پس از ارتکاب اختلاس، پولشویی و جعل اسناد توانسته است به خارج از کشور فرار کند و توانسته است نام خود را در کنار مردان معروفی مانند محمودرضا خاوری و مهرگان امیرخسروی به عنوان اولین مجرم زنی که جمهوری اسلامی به دنبال اوست، به ثبت برساند.
ایرانیان اعلام قرمز شده در سایت پلیس اینترپل / خاوری در لیست نیست!

شاهرخ حیدری

شاهرخ حیدری نیز یکی دیگر از متهمانی است که پلیس اینترپل برای دستگیری او اعلان قرمز کرده است . اما هیچ جزئیاتی از وی وجود ندارد و با جست وجو در اینترنت فقط با این موارد روبه رو می شوید. شاهرخ حیدری با اتهام تقلب و سرقت اطلاعات شخصی افراد تحت تعقیب پلیس اینترنت.
ایرانیان اعلام قرمز شده در سایت پلیس اینترپل / خاوری در لیست نیست!

مهدی ابراهیمی عشرت آبادی

یکی دیگر از افرادی که این روزها در پلیس اینترپل جزو مجرمانی با اعلان قرمز هستند نیز این فرد است. اما از این متهم نیز اطلاعات زیادی در دسترس نیست . فقط مشخص است که به دلیل کلاهبرداری و…. تحت تعقیب قرار گرفته است.
ایرانیان اعلام قرمز شده در سایت پلیس اینترپل / خاوری در لیست نیست!

ملک ثابت ابراهیمی

ابراهیم مَلِک یا مالک ثابت با اتهام سوءاستفاده، پولشویی ، جعل و رهبری یک گروه جنایی سازمان یافته نیز فرد دیگری است که تحت تعقیب پلیس اینترپل قرار دارد.
 
ایرانیان اعلام قرمز شده در سایت پلیس اینترپل / خاوری در لیست نیست!
معانی اعلان های پلیس اینترپل چیست؟
 
اینترپل نام کوتاه سازمان بین المللی پلیس جنایی است که در سال ۱۹۲۳ در وین پایتخت اتریش ایجاد شد و هدف اصلی این سازمان همکاری بین پلیس کشور‌های عضو و هماهنگ کردن مراجع قضایی این کشور‌ها برای مبارزه با مجرمان و جرم‌های بین المللی است مقر این سازمان اکنون در شهر لیون فرانسه قرار دارد.
مجمع عمومی، کمیته اجرایی و دبیرخانه کل از ارکان و تشکیلات پلیس بین الملل اینترپل هستند. بنا به فعالیت پلیس اینترپل یکسری قوائد و بخشنامه‌هایی وجود دارد که این بخشنامه‌های بین المللی هستند و توسط دفاتر ملی مرکزی در کشور‌های مختلف تهیه و به دبیرخانه مرکزی فرستاده می‌شوند؛ این اعلامیه‌ها بسته به حساسیت محتوایی و موضوع، به چند دسته تقسیم می‌شوند.
اعلان آبی یا استعلام؛ اعلان آبی زمانی صادر می‌شود که فردی تحت نظر پلیس یک کشور باشد و این کشور بخواهد اطلاعات بیشتری درباره او به دست بیاورد، در این صورت می‌تواند از دیگر کشور‌های عضو و دبیرخانه مرکزی درخواست کند هر گونه اطلاعات جنایی در خصوص فرد مورد نظر در اختیار دارند ارسال کنند؛ دریافت این اطلاعات می‌تواند به پلیس کشور مربوطه کمک کند تا ارزیابی کامل در این خصوص به عمل آورد و امکان ارتکاب جرم توسط فرد و پیش‌بینی از وقوع جرم را پیشگیری کند.
اعلان سبز یا هشدار؛ صدور اعلان سبز برای این است تا پلیس‌های کشور‌های عضو از وضعیت یک فرد مجرم که محکومیت خود را گذرانده، اما ممکن است دوباره در کشور‌های دیگر مبادرت به ارتکاب جرم کند مطلع شوند.
معمولاً اداره‌های پلیس بین الملل کشور‌های عضو از طریق دبیرخانه کل و با صدور اعلان سبز نوع ارتکاب جرم، شگرد کار و دیگر اطلاعات لازم در خصوص چنین فردی را به اطلاع همتایان خود در کشور‌های دیگر می‌رسانند.
این افراد ممکن است در چندین کشور مشغول انجام فعالیت‌های جنایی باشند بنابراین مبنای صدور این اقدام‌ها هشدار به کشور‌های عضو و امکان بالقوه ارتکاب جرم است.
اعلان زرد یا اعلان برای گم‌شدگان؛ این‌اعلان در مورد افرادی صادر می‌شود که از محل معمولی خود گم شدند و هیچگونه اثری از آن‌ها نیست بنابراین پلیس بین الملل هر کشور از این طریق می‌تواند به خانواده‌های مفقودان کمک زیادی کند.
مشخصات دقیق و عکس گم شدگان توسط پلیس بین الملل کشور عضو به دبیرخانه مرکزی ارسال می‌شود و پس از آن این دبیرخانه با صدور اعلان گمشدگان مراتب را به تمام کشور‌های عضو اعلام می‌کند.
اعلان مشکی یا اعلام برای اجساد گمشده؛ صدور این اعلان برای زمانی است که پلیس کشوری که این اجساد در آنجا پیدا شدند، از طریق اداره پلیس بین الملل مربوط از دبیرخانه مرکزی می‌خواهد در این خصوص اقدام و بررسی کند.
خانواده‌هایی که از نزدیکان خود مدت‌ها بی خبر هستند و به دلایل مختلف به کشور‌های دیگر مسافرت کردند می‌توانند با مراجعه به بایگانی و با ملاحظه عکس‌ها و مشخصات اجساد شناسایی نشده آن‌ها را شناسایی کنند.
اعلان قرمز یا اعلام برای افراد تحت پیگرد؛ با صدور این اعلان می‌توان افرادی که مرتکب جرم می‌شوند و به کشور یا کشور‌های دیگر می‌گریزند را تحت پیگرد بین‌المللی قرارداد.
در اعلان قرمز تصریح می‌شود که اداره پلیس بین الملل کشوری که فرد تحت پیگرد در آنجا پیدا شود، باید بلافاصله اداره پلیس بین الملل کشور درخواست کننده و دبیرخانه مرکزی را مطلع کند