زن جوان ۲۴ ساله در مرکز فضایی پکن، ستاره تازه شبکه‌های اجتماعی در چین

 

یک زن جوان ۲۴ ساله به دلیل ایفای نقش در پروژه فضایی چین برای اکتشاف ماه به ستاره شبکه‌های اجتماعی در این کشور بدل شده است.
«ژو چنگویو» هرچند جوان‌ترین مدیر فنی در سایت پرتاب فضاپیمای ونچانگ به حساب می‌آید، با این حال برای احترام از او با عنوان «خواهر بزرگ» یاد می‌شود.
پروژه فضاپیمای «چانگ ای-۵»، که خانم ژو در آن نقشی محوری داشت و مسئول سیستم اتصال راکت آن بود، سومین فرود موفقیت‌آمیز کاوشگر چینی روی ماه طی ۷ سال اخیر به شمار می‌رود.
ماموریت این کاوشگر که روز ۲۳ نوامبر به فضا پرتاب شد، جمع‌آوری نمونه‌هایی از خاک و سنگ ماه و سپس فرستادن آنها به زمین تعریف شده بود.
از زمانی که رسانه‌های دولتی چین خانم چنگویو را به عنوان یکی از زنان موفق در پرتاب کاوشگر چانگ ای-۵ به ماه عنوان کرده‌اند، حجم بالایی از کاربران در وبسایت Weibo (شبکه اجتماعی داخل چین) به آن واکنش نشان داده‌اند و از این محقق جوان تجلیل کرده‌اند.
زن جوان ۲۴ ساله در مرکز فضایی پکن، ستاره تازه شبکه‌های اجتماعی در چین |خبر فوری
خانم چنگویو درخواست‌ها برای مصاحبه را رد کرده است چرا که گفته نمی‌خواهد شهرت مانع کارش شود.
چانگ، نام فضاپیمای پرتاب شده به ماه، از اسطوره‌های چینی می‌آید و در فرهنگ باستانی این کشور الهه ماه محسوب می‌شود. از همین رو در ماموریت فضایی برای اکتشاف ماه مقامات چینی اصرار داشتند یک شخصیت زن قوی نیز در تیم دانشمندان حضور داشته باشد و بعد از اعلام حضور خان چنگیو ۲۴ ساله، رسانه‌های دولتی تصاویر او را به شکلی گسترده پخش کردند.
طی ماه‌های اخیر الگوسازی از خانم چنگیو با عناوینی همچون «سرباز خط مقدم در زمینه هوافضا» دنبال شده است و وی به عنوان نمونه‌ای برای نسل جوان چین مطرح شده است.
چین نخستین بار در سال ۲۰۱۳ موفق شد فضاپیمایی را بر سطح ماه بنشاند و سال گذشته نیز توانسته بود برای نخستین‌بار در جهان کاوشگر «چانگ ای-۴» را روی سطح نیمهٔ دیگر قمر زمین فرود بیاورد.
این کشور در سال‌های اخیر فعالیت‌های فضایی خود را شدت بخشیده است و در حال حاضر یک ماموریت فضایی نیز در راه مریخ دارد. همچنین ایستگاه فضایی چین به نام تیان‌گونگ (کاخ آسمانی) که ظرفیت شش فضانورد را خواهد داشت، بنا است تا سال ۲۰۲۲ تکمیل شود.
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.