فاز انسانی واکسن کرونا ، اما و اگرها!

اگر مراحل تحقیقات تا رسیدن به فاز انسانی طول می کشید، لزومی نداشت مدام آن را تکرار کنیم و هر روز یک زمان جدید مشخص کنیم. فقط کافیست کارمان را با سرعت و از راه درست پیگیری کنیم. نه مقایسه شرایط ما با آمریکا به درد مردم می خورد و نه دادن زمان بدون اطمینان حالشان را خوب می کند. دغدغه جامعه اکنون، فقط و فقط پایان پذیرفتن همه گیری کووید-۱۹ است.

پایگاه خبری رسا نشر – شبنم حاجی اسفندیاری: درست از اواسط مهر ماه بود که وزیر بهداشت خبر از موفقیت واکسن های ایرانی کرونا در مراحل اولیه داد. همچنین با تاکید بر اینکه فاز تست حیوانی این واکسنها نیز با موفقیت سپری شده است، وعده چند هفته ای برای آغاز تست فاز انسانی را مطرح کرد. از آنروز به بعد هر دو هفته یکبار وزیر بهداشت و یا یکی از مدیران و سخنگوهای این وزارتخانه این موضوع را مطرح می کنند. و هریک شروع این تست ها را در دو هفته آینده وعده می دهند!
فاز انسانی واکسن کرونا ، اما و اگرها!
اکنون نیز در آخرین گفتگو گفته شده که شروع تست این واکسن ها بر روی انسان در هفته اول یا دوم دی ماه خواهد بود. ضمن اینکه زمان آغاز واکسیناسیون سراسری از اردیبهشت ۱۴۰۰، به خرداد و به گفته ی برخی مدیران تیر ۱۴۰۰ خواهد بود. علیرغم اینکه برای دانشمندان، پزشکان و کلیه فعالان نظام پزشکی احترام خاصی قائلیم و مجاهدت های آنان در مبارزه با کرونا را می ستاییم اما این ناهماهنگی و اعلام زمان های متفاوت و پی در پی برای جو روانی جامعه ای که منتظر نهایی شدن و شروع واکسیناسیون است خوب نیست.
 

تجربه واکسن آنفولانزا

در حالیکه در کشورهای دیگر تحقیقات با سرعت بیشتری انجام شد، و بدون روزشمار و و عده زمانی کشف واکسن ها را پس از نهایی شدن اعلام کردند و اکنون در برخی کشورها هم واکسیناسیون سراسری بزودی اجرایی می شود. این زمانبندی های غلط چه معنایی می تواند داشته باشد.؟
اگر مراحل تحقیقات تا رسیدن به فاز انسانی طول می کشید، لزومی نداشت مدام آن را تکرار کنیم و هر روز یک زمان جدید مشخص کنیم. فقط کافیست کارمان را با سرعت و از راه درست پیگیری کنیم. نه مقایسه شرایط ما با آمریکا به درد مردم می خورد و نه دادن زمان بدون اطمینان حالشان را خوب می کند. دغدغه جامعه اکنون، فقط و فقط پایان پذیرفتن همه گیری کووید-۱۹ است. همین و بس!
فاز انسانی واکسن کرونا ، اما و اگرها!
این رویه من را یاد نیمه اول سال و ماجرای واکسن آنفولانزا می اندازد. اگر خاطرتان باشد در تیرماه اعلام شد بهترین زمان برای زدن واکسن آنفولانزا تا پایان شهریور است و در اواسط شهریور واکسن ها برای استفاده مردم در داروخانه ها قرار می گیرد. شهریور رو به پایان بود که گفتند بهترین زمان واکسن زدن نیمه اول مهر است ، پس نگران نباشید، واکسن ها در اول پاییز می رسد. شهریور گذشت، مهر به پایان رسید اما خبری از واکسن نشد. زمانیکه رسانه ها به این موضوع اعتراض کردند گفته شد بهترین زمان زدن واکسن تا قبل از ورود به زمستان است. آبان به نیمه رسیده بود که تازه لب باز کردند و اعتراف ؛ که نتوانستیم واکسن ها را بیاوریم. در حالیکه خودشان مدام در تلویزیون اصرار می کردند امسال حتماً واکسن آنفولانزا را بزنید!

اولویت فقط واکسن است.

اکنون همزمان حرف از خرید واکسن کرونا و ساخت آن در داخل است. من باور دارم به عزم دانشمندانمان و اعتقاد دارم به اینکه می توانیم کرونا را نابود کنیم. اما از این تاریخ سازی ها که بیشتر وجهه نمایشی و خبرسازی دارند گلایه مندم. رئیس بانک مرکزی می گوید برای خرید واکسن مشکل داریم. رئیس جمهور می گوید دیشب دستور خرید واکسن داده است. من امیدواریم به اینکه واکسن ایرانی خودمان هم زودتر تولید شود. اما به هر حال کشور ما با این آمار توسط ویروس کرونا نیمه فلج شده است و مشکلات مردم صد چندان. ازهر راهی که می شود باید سریعتر و حتی قبل از پایان سال بخش عظیمی از جامعه واکسیناسیون شوند. علی الخصوص افراد مسن و بیماران زمینه ای و خاص. نمی شود کشورهایی مانند ترکیه و پاکستان در کنار ما واکسیناسیون را تمام کنند و ما همچنان منتظر خرداد و تیر ۱۴۰۰ بمانیم …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.