بهترین تصاویر فضایی روزهای اخیر را ببینید

 

در همین زمینه
بهترین تصاویر فضایی روزهای اخیر را ببینید|خبر فوریپایگاه خبری “اسپیس” منتخبی از اخبار و تصاویر فضایی روزهای اخیر را منتشر کرده است.
فضا یک مکان شگفت انگیز است که هرچه در آن کاوش کنیم بیشتر به زیبایی‌های آن پی می‌بریم. در این خبر تصاویر فضایی جذابی را که طی این هفته پربازدید بوده‌اند را می بینید.
ابرهای ونوسی
بهترین تصاویر فضایی روزهای اخیر را ببینید|خبر فوری
اولین فضاپیمایی که از سیاره عطارد بازدید کرد، فضاپیمای “مأموریت مارینر ۱۰”(Mariner ۱۰ mission) ناسا بود که داده‌های ارزشمندی را جمع آوری کرد و در سال ۱۹۷۴ نیز تصویری زیبا از سیاره زهره را ثبت کرد. یکی از اهداف این مأموریت، کسب اطلاعات بیشتر در مورد جو بالای سیاره زهره بود و این هدف منجر به ثبت این منظره زیبا شد. اولین مأموریت هند برای کاوش سیاره زهره در حال انجام است. هند قصد دارد “مدارگرد شوکرایان”(Shukrayaan orbiter) را در سال ۲۰۲۴ پرتاب کند. مارینر ۱۰ یک کاوشگر فضایی رباتیک آمریکایی بود که توسط ناسا در ۳ نوامبر ۱۹۷۳  پرتاب شد.
فرو ریختن رصدخانه آرسیبو
بهترین تصاویر فضایی روزهای اخیر را ببینید|خبر فوری
رصدخانه مشهور “آرسیبو”(Arecibo) واقع در پورتوریکو و متعلق به ایالات متحده که شامل یک بشقاب بزرگ و یک گنبد بود که با کابل‌های فولادی نگه داشته شده بود و چندی بود که کابل‌های آن فرسوده شده بود، سرانجام فرو ریخت. بنیاد ملی علوم آمریکا(NSF)، آژانس ناظر بر این تلسکوپ، این خبر را اعلام کرده و گفت که پلتفرم گیرنده “آرسیبو” روی آنتن هزار فوتی آن سقوط کرده است.
ملاقات کاوشگر “چانگ ای ۵” با ماه
بهترین تصاویر فضایی روزهای اخیر را ببینید|خبر فوری
چین ۲۳ نوامبر ساعت ۱۵:۳۵ به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۰:۰۵ بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) فضاپیمای بدون سرنشین خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد. این مأموریت در تاریخ ۲۸ نوامبر وارد مدار ماه شد و در حالی که ماژول سرویس آن در مدار ماه باقی مانده بودند، سطح نشین و صعودگر آن در اول دسامبر در ماه فرود آمدند. سطح نشین سنگ‌ها و خاک ماه را جمع کرد و روز شنبه به ماژول سرویس در مدار متصل شد. این نمونه‌ها در یک کپسول برگشت برای سفر به زمین قرار داده خواهند شد و انتظار می‌رود اواخر ماه دسامبر این کاوشگر در “مغولستان داخلی” فرود بیاید.
تصویر پانوراما ماه
بهترین تصاویر فضایی روزهای اخیر را ببینید|خبر فوری
کاوشگر”چانگ ای ۵” که اول دسامبر فرود موفقیت آمیزی را در منطقه اقیانوس طوفان‌های ماه انجام داد بلافاصله پس از لمس کردن ماه ، این تصویر را ثبت کرد. در این تصویر پانوراما که روز ۲ دسامبر منتشر شد، سطح ماه و یکی از پایه‌های فرود کاوشگر قابل مشاهده هستند.
ابرهای ماژلانی
بهترین تصاویر فضایی روزهای اخیر را ببینید|خبر فوری
داده‌های جدید مأموریت “گایا”(Gaia) آژانس فضایی اروپا تصاویر کهکشان‌های اطراف کهکشان راه شیری مانند “ابرهای ماژلانی”(Magellanic clouds) را نشان می‌دهد. ابرهای ماژلانی کوچک و بزرگ کهکشان‌های کوتوله نامنظمی هستند که مانند ماهواره به دور کهکشان راه شیری می‌چرخند. این دو کهکشان مانند راه شیری دارای میلیون‌ها ستاره و همچنین احتمالا دارای سیاره هستند. این دو کهکشان در نیمکره جنوبی آسمان در صورت فلکی صلیب جنوبی دیده می‌شوند. این دو کهکشان در مقایسه با راه شیری اندازهٔ کوچک تری دارند و به طوری تحت جاذبه اش گرفتار شده‌اند. ماموریت گایا ۶ سال و نیم به ردیابی ستارگان در کهکشان راه شیری و دیگر سیارات پرداخته است. دانشمندان می‌توانند با استفاده از مشاهدات این فضاپیما، یک نقشه سه بعدی دقیق از ستاره‌ها ایجاد کنند.
مشاهده لکه خورشیدی
بهترین تصاویر فضایی روزهای اخیر را ببینید|خبر فوری
“الکساندر کریونیشف”(Alexander Krivenyshev) یک ستاره شناس آماتور و مدیر سایت “WorldTimeZone.com” است. او در ۲۸ نوامبر سال ۲۰۲۰ تصویری از خورشید بر فراز شهر نیویورک ثبت کرد. در یک تصویر کلوزآپ/نمای نزدیک که او از خورشید گرفته یک نکته توجه محققان را جلب کرد و آن لکه بزرگ خورشیدی به نام “AR۲۷۸۶” و یک لکه خورشید کوچکتر به نام “AR۲۷۸۵” بود. لکه خورشیدی ناحیه‌ای بر روی سطح خورشید(فوتوسفر) است که به وسیله فعالیت‌های شدید مغناطیسی که مانع از انتقال گرما می‌شوند به وجود می‌آید. کریونیشف با استفاده از یک دوربین کانن مدل “EOS۷D” مجهز به یک فیلتر خورشیدی که برای تصویربرداری و گرفتن تصاویر کلوز آپ تعبیه شده موفق به ثبت این تصاویر شد.
زباله‌های فضایی کاوشگر “سرویور۲”(Surveyor ۲)
بهترین تصاویر فضایی روزهای اخیر را ببینید|خبر فوری
این تصویر منتشر شده توسط آژانس فضایی اروپا نمای جرم نزدیک زمین “اس او ۲۰۲۰”(۲۰۲۰ SO) را در آسمان شب نشان می‌دهد که توسط تلسکوپ ثبت شده است. در حالی که پیشتر تصور می‌شد این جرم یک سیارک است اما در واقع “اس او ۲۰۲۰” یک تقویت کننده استفاده شده حاصل از پرتاب ماموریت “سرویور۲” ناسا در سال ۱۹۶۶ است. قرار بود “سرویور۲” بر روی ماه فرود آید اما پس از پرتاب موشک به ماه، این ماموریت شکست خورد و موشک به آرامی شروع به چرخیدن در اطراف مدار به دور خورشید کرد.
روسیه چهار ماهواره پرتاب کرد
بهترین تصاویر فضایی روزهای اخیر را ببینید|خبر فوری
روسیه روز چهارشنبه(۲ دسامبر) چهار ماهواره را از”پایگاه فضایی پلستسک”(Plesetsk Cosmodrome) که در حدود ۵۰۰ مایلی(۸۰۰ کیلومتری) شمال مسکو است، به فضا فرستاد. سازمان فضایی فدرال روسیه گزارش داد که تمام عملیات پیش از پرتاب و زمان پرتاب موشک “سایوز -۲ ” (Soyuz-۲) حامل محموله‌ها، با موفقیت انجام شده است. یکی از ماهواره‌ها، ماهواره”کاس موس-۲۵۴۸” (Kosmos-۲۵۴۸) است که یک نانوماهواره نظامی برای وزارت دفاع روسیه است.
کهکشان مارپیچی
بهترین تصاویر فضایی روزهای اخیر را ببینید|خبر فوری
ناسا تصویری از یک کهکشان مارپیچی را منتشر کرده که خانه چهار ابرنواختر متفاوت بوده است. ناسا چندی پیش تصویری از کهکشان مارپیچی “ان‌جی‌سی ۲۷۷۰”(NGC ۲۷۷۰) منتشر کرده که پیشتر توسط “تلسکوپ فضایی هابل” ثبت شده است. این کهکشان مارپیچی، خانه چهار ابرنواختر متفاوت بوده است. ابرنواخترها زمانی شکل می‌گیرند که خاموشی یک ستاره در حال مرگ آغاز شود. ستارگان در این زمان، نامتعادل می‌شوند، کنترل خود را از دست می‌دهند و به صورت خشنی منفجر می‌شوند تا جایی که پیش از محو شدن، نوری به اندازه کل کهکشان ساطع می‌کند.
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.