گلایه آقای کارگردان از نبود قانون هدفمند و رفتارهای سلیقه ای در سینما

 

گلایه آقای کارگردان از نبود قانون هدفمند و رفتارهای سلیقه ای در سینما|خبر فوریمسعود اطیابی گفت: ما باید قوانین نوشته شده‌ای هر چند بد داشته باشیم؛ اشکال ما اینجاست که هیچ چیز نوشته و تعریف نمی‌شود و هیچ کاری قاعده‌مند نیست.

سید مسعود اطیابی کارگردان سینما درباره  کمرنگ شدن اکران آنلاین در صورتی که حجم تبلیغات و حمایت برای آن در ابتدا زیاد بود و یا همزمانی با اکران در سینماها گفت: اشتباه ما این بود که  اکران آنلاین را برای بحران کرونا تعریف کردیم در حالی که تعریف اکران آنلاین در بحران نیست و این باعث می‌شود فیلم‌های اصلی به میدان نمی‌آیند و دلیلی هم ندارد که بیایند، چون در بهترین حالت یک تا دو میلیارد می‌فروشند، وقتی برای یک فیلم هفت تا هشت میلیارد هزینه شده و امید به فروش چهل میلیاردی دارد چرا باید به دو میلیارد اکران آنلاین راضی باشد؟!

وی افزود: اکران آنلاین باید برای کلیت سینمای ایران باشد. اکران آنلاین قرار است بیاید و بازار نمایش فیلم را گسترش دهد و قرار نیست جایگزین اکران سینما شود بلکه مکمل اکران است و برای کسانی که بنا به هر دلیلی به سینما نمی‌روند.

کارگردان «تگزاس» ادامه داد: چون در اکران آنلاین فیلم‌ها قاچاق می‌شود اکران همزمان آن با سینما وجود ندارد، اما می‌توانیم کار دیگری انجام دهیم یعنی از آنجایی که در سینمای ما قاچاق فوری داریم، بهتر است فیلم در ابتدا در سینما اکران شود و هفته‌های آخر به صورت همزمان اکران آنلاین هم انجام بشود و پس از آن به نمایش خانگی خواهد رفت.

او اضافه کرد: وقتی از اکران آنلاین حرف می‌زنیم  حتما انحصار در یک پلتفرم هم نیست یعنی همه پلتفرم‌های موجود حتی خارج از کشور، بلیت فروشی کنند و یک مدت محدودی فیلم را نمایش دهند و پلتفرمی که مالک نمایش خانگی است مالکیت نهایی را برای خودش نگه دارد و آن را عرضه کند.

اطیابی بیان کرد: به نظرم این شیوه بهتری است و می‌توان برای آن برنامه ریزی و شرایط و قواعد اکران را تنظیم کرد و همه را ملزم به اجرا کنیم یعنی آزادی صد در صد  به پلتفرم‌ها از یک طرف خوب نیست از طرفی محدود کردن آن‌ها به قواعد خیلی بسته و محدود هم خوب نخواهد بود، اشکال ما این است که همه چیز را در یک صفر و صد می‌بینیم یعنی به نظارت که می‌رسیم صد در صد می‌خواهیم نظارت کنیم و به آزادی هم که می‌رسیم آن را صد در صدی می‌خواهیم انجام دهیم که درست نیست، باید آزادی هایمان به اندازه کافی باشد و محدودیت هایمان هم در حد لزوم پیش برود.

کارگردان «دینامیت» اظهار کرد: به هر حال ما باید قوانین نوشته شده‌ای هر چند بد داشته باشیم اشکال ما اینجاست که هیچ چیز نوشته و تعریف نمی‌شود و هیچ کاری قاعده‌مند نیست برای همین یک نفر می‌آید دستوری عمل می‌کند و یا یک نفر دیگر می‌آید کار را رها کرده و می‌رود و این‌ها در کل شرایط خوبی را به وجود نمی‌آورد.

این کارگردان تصریح کرد: از طرفی از فرصت‌ها هم به خوبی استفاده نمی‌کنیم، به هر حال مدیران در این شرایط حقوقشان را می‌گیرند و فیزیکی یا آنلاین پشت میزشان نشسته اند آن‌ها می‌توانند از این فرصت تعطیلی به خوبی بهره ببرند و نقشه راه منطقی و درستی برای آینده کاری بکشند. بالاخره کرونا می‌رود و در این زمینه شرکت‌های مختلفی یا هدف تولید واکسن در حال فعالیت هستند و تا کنون ثابت نشده که ویروسی تا ابد بوده و یا اگر بوده مردم نتوانستند با آن زیست کنند پس سینما باز می‌شود و باید برای آن برنامه ریزی کرد.

وی گفت: فکر کردن به برگزاری اجتماعات تاثیر گذار، یکی از کار‌های مهم مسئولان است، چون اگر نداشته باشیم بیماری‌های روحی و روانی دیگری برای مردم ایجاد می‌شود سینما از آن دست اجتماعاتی است که قدرت جمع کردن افسردگی‌ها را دارد، اما آیا کسی به فکر سینما است؟! در صورتی که باید به فکر چند ماهه آینده سینما بود که محصول آن به سود مردم باشد. نقشه محیطی و دیگر جزییات آن، از جمله کار‌های مهمی است که باید برای چند ماه آینده در نظر گرفت این حجم پول در حال هدر رفتن است در صورتی که می‌توان با آن نقشه و اجرای برنامه‌هایی برای جذاب‌تر کردن سالن‌ها در زمان بازگشایی داشته باشیم تا مردم با نشستن روی صندلی حس کنند می‌توانند غم و غصه هایشان را فراموش کنند و چند ساعتی با ماندن در یک جمع، بخندند، گریه کرده و یا به فکر فرو بروند.

اطیابی در پایان عنوان کرد: ایجاد انگیزه در شرایطی مطمئن، جذاب و مناسب برای مردم آن هم در فضای جمعی از مهمترین کار مسئولان خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.