کابینت آشپزخانه ما ایرانی ها،متناسب با قد زنان نیست

استاد فلسفه دانشگاه تهران در بخشی از گفت‌وگوی خود درباره حقوق زنان گفته است اگر ما بگوییم زن و مرد یکسانند و هیچ تفاوتی ندارند، در واقع حقوق زنان را تضییع کرده‌ایم.

اتفاقاً حقوق جنسی‌وجنسیتی که برای زنان لحاظ می‌شود، باید به‌لحاظ آسیب‌پذیری و ظرافت آنان بیشتر باشد و اگر ما از تساوی حقوق صحبت کنیم، حقوق ویژه خانم‌ها را در نظر نگرفته‌ایم. به گفته وی، در احکام اسلامی احقاق حق جنسیتی خانم‌ها به وفور دیده می‌شود. به‌عنوان مثال بخشی از احکام حج که عملی عبادی است و دشواری‌هایی دارد، برای خانم‌ها تسهیل شده است.

کابینت آشپزخانه ما ایرانی ها،متناسب با قد زنان نیست|خبر فوری

زینب برخورداری در تشریح برخی مواردی که در حکم بی‌توجهی به‌حقوق جنسیتی در جامعه است، افزوده: چیدمان فیزیکی و غیرفیزیکی شهر ما تا حد زیادی با روحیات و اقتضائات مردانه تنظیم شده است. وقتی ساعت کاری یکسان برای خانم و آقا در نظر می‌گیریم، یعنی ما نگاهی مردانه داریم و لحاظ نکردیم که نقش خانم در خانه متفاوت است. یا از طرف دیگر ساعت پایان کار نیز بین زن و مرد یکسان است. اما خانمی که بار عاطفی در خانه را به دوش دارد، آیا زمانی که از محل کار به خانه بازمی‌گردد، می‌تواند مسئولیت خود را بدرستی انجام دهد؟

برخورداری ادامه داد: حتی در معماری خانه‌های ما نیز حقوق جنسیتی خانم رعایت نشده است. به‌عنوان مثال امکانات خانه از جمله کابینت آشپزخانه متناسب با میانگین قد زنان ایرانی است؟ یا اینکه صرفاً از ابعادی استاندارد تبعیت می‌کند که در عمل خانم خانه را برای دسترسی به وسایل مورد نیازش به زحمت می‌اندازد؟

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.