افزایش مصرف شیشه به بهانه کیفیت رابطه زناشویی است

 

در همین زمینه
افزایش مصرف شیشه به بهانه کیفیت رابطه زناشویی است|خبر فوریمدیرعامل جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰ (سازمانی مردم نهاد و فعال درحوزه ترک اعتیاد و…)درجدیدترین گفت‌وگویش به نکته‌ای اشاره کرده که بازتاب زیادی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشته است.

«حسین دژاکام» از افزایش مصرف شیشه توسط زوج ها برای افزایش توانایی جنسی خبر داده و گفته: «متاسفانه این روزها زوج ها برای افزایش توانایی جنسی و بهبود کیفیت رابطه زناشویی اقدام به مصرف شیشه می‌کنند و ما شاهد افزایش این موضوع در جامعه هستیم که نگران کننده است. چه از لحاظ پزشکی تاثیر شیشه بر این موضوع تایید شود چه نشود، به هرحال در جامعه وجود دارد و زوج ها پس از استفاده و افتادن در دام اعتیاد، دیگر نمی‌توانند به راحتی از دست آن رهایی پیدا کنند و بعدها آسیب‌های فراوانی برای‌شان ایجاد خواهد شد.»(منبع خبر: برنا). امروزه تغییر مصرف مواد از سنتی به مواد صنعتی و شیمیایی و استفاده از مواد محرک به یک مشکل جدی تبدیل شده است. مواد صنعتی ترکیبی از مخدرهای سنتی با مواد شیمیایی و دست‌ساز هستند که از میان پرمصرف‌ترین آن‌ها می‌توان به متامفتامین(شیشه) اشاره کرد. طبق برخی پژوهش‌های داخلی، مصرف شیشه به خصوص بین جوانان یعنی در گروهی که در سن تولیدمثل هستند و توانایی جنسی برای آنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، رو به افزایش است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد. بنابراین با توجه به اهمیت شناسایی عوامل موثر بر توانایی جنسی مطلوب، مطلب حاضر با هدف بررسی خطرات استفاده از  شیشه بر  رابطه زناشویی نگاشته می‌شود.

عاقلانه نبودن تکیه به مزیت‌های کوتاه‌مدت

این ماده بسیار اعتیادآور،جزو ماده‌های محرک سیستم عصبی مرکزی شناخته و با افزایش انتقال دهنده عصبی دوپامین،باعث تحریک مدار لذت در مغز می‌شود و بدین وسیله خلق را بالا می‌برد و باعث احساس شادی بیش از حد(شنگولی)، افزایش برانگیختگی جنسی، کاهش اشتها و افزایش انرژی می‌شود. اما ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که افزایش میل جنسی و عملکرد جنسی  از آثار بسیارکوتاه مدت مصرف شیشه محسوب می‌شود. در نتیجه این ادعا که مصرف متامفتامین موجب افزایش میل و توانایی جنسی می‌شود، ادعای نادرستی نیست اما با توجه به تاثیر دراز مدت آن، تکیه بر این ادعا به هیچ عنوان عاقلانه نیست. شیشه ماده‌ای بسیار اعتیادآور است به طوری که حتی با یک بار مصرف آن احتمال اعتیاد به شیشه وجود دارد. بنابراین بعد از مصرف چند باره نه تنها کمکی به قوای جنسی فرد مصرف کننده نمی‌کند بلکه باعث بروز اختلالات و کژکاری‌های جنسی متعدد از جمله اختلال ارگاسم  و زودانزالی می‌شود.

اثر لذت‌بخش اما زودگذر و پردردسر

همان‌طور که مشخص است، سازوکار اثر ماده شیشه مانند اغلب مواد اعتیادآور در ابتدا دارای یک سری از تقویت کننده‌ها و پاداش‌ها از جمله افزایش توجه و تمرکز، سرخوشی، رفع غم و اضطراب، افزایش میل جنسی و … است ولی در ادامه تمام این تقویت‌کننده‌ها و پاداش‌های اولیه جای خود را به آثار دراز مدت و مخربی همچون اختلال توجه،اختلالات هیجانی(افسردگی، اضطراب و…)، اختلالات شناختی و جنسی می‌دهد. به یاد داشته باشید که اگر همین تقویت کننده‌های اولیه و زودگذر سوءمصرف مواد نبودند شاید کمتر کسی دچار بیماری اعتیاد می‌شد و به نظر می‌رسد که این آثار لذت‌بخش اما زودگذر، به اصطلاح در حکم دانه پاشیدن برای گرفتاری طولانی مدت باشد.

اشتباه رایج زوج های مصرف‌کننده شیشه

باید پذیرفت بسیاری از افراد پس از استعمال شیشه، افزایش موقتی قوای جنسی و اعتماد به نفس را تجربه می‌کنند. این افراد، افزایش توانایی جنسی و اعتماد به نفس خود را با مصرف شیشه مرتبط می‌دانند و به نوعی یک ارتباط ذهنی بین مصرف و افزایش فعالیت جنسی پیدا می‌کنند و به اصطلاح در برابر استعمال و حتی تصور شیشه شرطی می‌شوند. بنابراین از سایر عوامل مهم و اثرگذار روانی(مانند ارتباط عاطفی مناسب با همسر) و جسمانی غافل می‌شوند و آن‌ها رابه طور کلی نادیده می‌گیرند و همین موضوع سبب می‌شود درباره آثار مصرف شیشه در افزایش توانایی جنسی دچار مبالغه شوند. همچنین درباره خطرات و عوارض جدی این ماده(اختلالات شناختی، مشکلات خواب، تعارضات زناشویی، افسردگی و اضطراب و رفتارهای پرخطر) درک خطر پایینی داشته باشند و همین مسئله، رایج‌ترین اشتباه چنین زوج هایی است که سلامت آینده جسم و زندگی مشترک‌شان را تهدید خواهد کرد.

راه‌حل اشتباهی برای حل تعارضات زناشویی

تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که تعارضات بین فردی و زناشویی با نارضایتی و گاه ناتوانی‌های جنسی در زوج ها رابطه دارد. به عبارتی ارضا نشدن نیازهای عاطفی از طرف هر یک از زوج ها و کشمکش‌های زناشویی منجر به بروز برخی اختلالات جنسی حتی در افراد سالم به لحاظ جسمانی می‌شود. بنابراین به افرادی که به دنبال افزایش چنین توانایی و کسب لذتی هستند، پیشنهاد می‌شود قبل از هر چیز به دنبال راهی به منظور تعامل سالم با همسر خود باشند و به جای استعمال موادی همچون شیشه، سعی در بهبود ارتباط با همسر خود به کمک یک زوج درمانگر داشته باشند.

فرسایشی‌ترین درمان، ترک معتادان به شیشه

درمان افراد معتاد به شیشه از مشکل‌ترین و فرسایشی‌ترین درمان‌ها محسوب می‌شود. یکی از دلایل آن‌  هم  تاثیر عمیق و گاه پایدار استعمال این مواد در مدارهای مغزی است، به طوری که فرد ولع شدیدی برای مصرف دوباره دارد که از آن به عنوان وابستگی روانی یاد می‌شود. به منظور درمان هرچه بهتر اعتیاد به شیشه نیاز به کمک گرفتن از یک تیم تخصصی همچون روان درمانگر، خانواده درمانگر، زوج درمانگر، روان پزشک و متخصص تغذیه است. البته نقش دوستان، خانواده و اجتماع نیز بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

قبول نکردن هر توصیه کوچه‌بازاری

کلام آخر این‌که توجه داشته باشید اختلالات جنسی مانند بسیاری از اختلالات دیگر درمان‌های خاص خود را دارند و افراد می‌توانند با کمک پزشک متخصص و یک درمانگر اختلالات جنسی مجرب،اختلالات را درمان کنند و پذیرفتن هر توصیه کوچه‌ بازاری از دوست و آشنا، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری داشته باشد که در وهله اول، باورکردنی نخواهد بود اما عاقبت تلخی خواهد داشت.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.