ویتامین دی خطر مرگ کرونا را ۵۲ درصد کاهش می‌دهد

 

ویتامین دی خطر مرگ کرونا را ۵۲ درصد کاهش می‌دهد|خبر فوریمحققان دانشگاه بوستون آمریکا اعلام کردند بیماران کرونایی که سطح ویتامین دی بدنشان کافی است ۵۲ درصد کمتر در خطر مرگ ناشی از کرونا قرار دارند.
ویتامین D نقش مهمی در بالا بردن توانایی سیستم ایمنی بدن دارد و با عفونت به خوبی مبارزه کرده و التهاب را نیز کاهش می‌دهد.
حدود ۴۲ درصد از آمریکایی‌ها با کمبود ویتامین دی روبرو هستند که در این میان تعداد افراد رنگین پوست و سالخورده نیز بسیار زیاد است.
گزارش‌های بدست آمده نشان می‌دهد سیاه پوستان، اسپانیایی تبارها و افراد مسن از آسیب دیدگان اصلی کرونا هستند.
دکتر «مایکل هولیک» از دانشگاه بوستون در این باره گفت: افرادی که ویتامین دی کافی ندارند پس از ابتلا به کرونا به شدت بیمار می‌شوند و در نهایت می‌میرند. باید توجه داشت که با بهبود سطح ویتامین دی می‌توان مانع از مرگ و میر زیاد ناشی از کرونا شویم. ما ۲۳۵ نمونه خون از بیمارستانی در تهران دریافت کرده‌‌ایم که نشان می‌دهد ۶۷ درصد بیماران کرونایی دوز ویتامین دی بدنشان کمتر از ۳۰ نانوگرم بوده که همین موضوع باعث وخامت حال بیماران شده است.
وی افزود: اغلب بیماران کرونایی با کمبود ویتامین دی افرادی بوده‌‌اند که ساعات زیادی از روز را در خانه می‌گذرانند. این افراد با کمبود ویتامین دی روبرو بودند که میزان سلول‌های سفید خونشان برای مقابله با بیماری نیز کم بوده است. می‌دانیم که واکنش نور ماورا بنفش با کلسترول باعث تولید ویتامین دی می‌شود.
شما می‌توانید ویتامین دی را در رژیم غذایی خود از انواع ماهی‌های خاویاری، قزل آلا، سفید، شاه ماهی، ساردین، تیلاپیلا و میگو بدست آورید.
ویتامین دی یک ماده مشترک در بسیاری از فرآیندهای سیستم ایمنی بدن است. این ویتامین به سلول‌های ایمنی کمک می‌کند تا عوامل بیماری زا را مورد هدف قرار گرفته و میزان سلول‌های قاتل T بدن را تنظیم می‌کند؛ سلول‌هایی که میزان التهاب بدن را کنترل و در مقابل عفونت مقاومت کرده و میزان پروتئین‌های ایمنی بدن را به خوبی حفظ می‌کند.
جالب است بدانید میزان کمبود ویتامین دی در گروه‌های مبتلا به بیماری‌های قلبی مزمن و افراد چاق نیز شایع است. این کمبود در افراد رنگین پوست بخصوص سیاهپوستان آمریکایی دو برابر از سفیدپوستان است. زیرا وجود مقادیر بالایی از ملانین در پوست افراد سیاهپوست و پوست‌های قهوه‌‌ای جذب ویتامین دی را از خورشید دشوارتر می‌کند.
گرچه مصرف بی‌رویه ویتامین دی می‌تواند مشکلاتی همچون آسیب رساندن به کلیه‌ها را بوجود آورد اما باید دقت داشت تا سطح مطلوبی از ویتامین دی را برای سلامت بدنمان دریافت کنیم.
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.